دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران:

عرضه سهام آرامکو تاثیری در بازار نفت ندارد/ دست ایران در اوپک خیلی باز نیست/ توافق آمریکا با هنگ کنگ، تاثیر منفی بر بازار نفت دارد

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۵:۳۵:۱۰
کد خبر: ۹۳۰۶۲۱
عرضه سهام آرامکو تاثیری در بازار نفت ندارد/ دست ایران در اوپک خیلی باز نیست/ توافق آمریکا با هنگ کنگ، تاثیر منفی بر بازار نفت دارد
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران گفت: عرضه سهام آرامکو تاثیری در بازار نفت ندارد چرا که تنها انتقال مالکیتی است که در اختیار سعودی‌ها بوده است.

«سیدحمید حسینی»، دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران درباره نشست اوپک که آخر همین هفته برگزار می شود و تاثیر عرضه سهام آرامکو در بازار نفت جهانی به خبرنگار برنا گفت: آرامکو یکی از سودآورترین شرکت های نفتی دنیاست یعنی هیچیک از شرکت های نفتی در دنیا از لحاظ سودآوری به آرامکو نمی‌رسند. محاسباتی که صورت گرفته نشان می‌دهد که هزینه تولید هر بشکه نفت در عربستان چیزی حدود ۷ و نیم دلار بوده و فروش نفت در حدود ۶۱.۲ دلار است و این فاصله سودآوری زیادی را نصیب شرکت آرامکو کرده است‌. عربستانی‌ها در صدد بودند که با فروش سهام آرامکو در بورس روسیه و آمریکا بتوانند منابع مالی بسیار زیادی را برای عبور از اقتصاد نفتی، جذب کنند؛ یعنی با فروش سهام ارامکو بتوانند اقتصاد غیرنفتی‌شان را توسعه دهند.

او با اشاره به تلاش‌های مکرر عربستان برای عرضه سهام آرامکو در بازار نفت جهانی، اظهار کرد: چند بار برای عرضه آن تلاش کردند اما با استقبال زیادی مواجه نشدند. شاید دیگر نفت برای غرب اهمیت سابق را ندارد و مثل سابق نفت یک کالای استراتژیک و امنیتی محسوب نمی‌شود. لذا عربستان تغییر جهت داده است تا کشورهایی نظیر امارات را خریدار سهام آرامکو کند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه عرضه سهام آرامکو تاثیری در بازار نفت ندارد، گفت: این امر تنها انتقال مالکیتی بوده که در اختیار سعودی‌ها بوده است. کشورهایی ممکن است در مدیریت آرامکو دخیل شوند اما نمی‌توانند تعیین‌کننده سیاست‌های نفتی عربستان باشند قطعا سیاست‌های عربستان را وزیر انرژی، وزیر خارجه و مجموعه حاکمیتش تعیین می‌کند. اوپک در بازار جهانی تنها تعیین‌کننده کف قیمت بوده و در این حوزه تاثیرگذار است و سقف قیمت را فعلا بازیگران دیگری تعیین می‌کنند. به خصوص آمریکا که با افزایش تولید و عرضه برای اولین بار صادرکننده خالص نفت شده است. امریکا توانسته با وجود بحران های منطقه قیمت سقف را کنترل کند. بحران‌های منطقه تاثیری بر قیمت نفت ندارد بلکه مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت نفت، جنگ تجاری امریکا و چین است.

حسینی درباره تاثیر سیاست‌های آمریکا با چین بر بازار نفت توضیح داد: اگر امریکا بخواهد به طور علنی از هنگ کنگ حمایت کند احتمال اینکه توافق تجاری‌اش با چین به سرانجام برسد کم می شود و این می‌تواند بر بازار نفت اثر منفی بگذارد. اگر چشم‌انداز مثبتی ایجاد شود که بالاخره جنگ تجاری امریکا و چین تمام می شود و تحریم های بین دو کشور به حداقل می رسد و بازار نفت هم وضعیت بهتری پیدا می کند. ما دیدیم که در هفته گذشته هم قیمت در حد ۶۴ الی ۶۵ دلار افزایش داشت ولی به محض اینکه شک و شبهه‌ای ایجاد شود که بالاخره چین و امریکا به توافق برسند با توجه به تاثیری که چین در اقتصاد جهانی دارد به شدت بر بازار نفت اثرگذار می شود و شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. در نشست آینده اوپک با بررسی بازار و اطلاعاتی که از بازار دارند و با توجه به وضعیتی که ما در بازار نفت داریم، اوضاع عراق، تحریم‌های ونزوئلا، تحریم‌های لیبی و باقی کشورهای منطقه و باتوجه به اینکه چشم‌اندازها خیلی مثبت نیست، باید دید که این موارد چه تاثیری بر میزان تولید نفت و بازار جهانی نفت دارد.

او در رابطه با سیاست های ایران در اوپک گفت: در اوپک میزان تولید نفت حرف اول را می‌زند وقتی تولید نفت به حداقل می‌رسد قطعا حرفی برای گفتن نمی‌ماند؛ البته می‌توان در مواردی مقاومت کرد چون به هر حال تصمیم‌گیری در اوپک باید با اقناع جمعی باشد. اما اگر بخواهیم کار تاثیرگذاری در اوپک انجام دهیم دستمان باز نیست چرا که تحریم‌ها، صادرات و تولید ما را تحت تاثیر قرار داده است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران درباره استیضاح مجدد زنگنه در مجلس، تاکید کرد: وزارت نفت هم در دوران برجام عملکرد مثبتی داشت و توانست از فرصت‌ها استفاده کند و هم بعد از برجام عملکرد مثبتی داشته و کسی نمی‌تواند بگوید، عملکرد وزارت نفت بعد از برجام منفی و غیرقابل قبول بوده است ولی نمایندگان در بحث بنزین احساس می‌کنند دور خورده‌اند و به آنها بی‌اعتنایی شده، لذا می‌خواهند از اختیاراتشان استفاده کنند. همچنین فصل انتخابات است و می‌خواهند به نوعی بگویند که ما هم هستیم و موثریم اما درباره کلیت قیمت بنزین کاری نمی‌توانند بکنند. تصمیمی که گرفته شده تصمیم نظام است و نمایندگان نمی‌توانند الان بر آن اثر بگذارند. الان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که چند وزیر را تحت فشار بگذارند و این یک وضعیت احساسی و غیرکارشناسی است.

حسینی سوالات نمایندگان را غیرجدی و تکراری دانست و گفت: هیچکدام از بحث‌هایی که نمایندگان مطرح کرده‌اند جدی نیست. بارها این سوالات را مطرح کرده‌اند و بارها زنگنه پاسخ داده و الان او متهم است که چرا با مردم صادقانه حرف نزده، قطعا این اختیار را نداشته اند. دیدیم که یکی از کارمندان روابط عمومی خبری را اعلام کرد و کلی در کشور مسئله ایجاد شد و کشور دچار تنش شد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران افزود: اینکه به زنگنه بگوییم چرا با مردم صادقانه صحبت نکردید در حالی که مجری این تصمیم نهاد دیگری بوده، به نظر می‌رسد که کمی غیرمنطقی است و کسانی‌که تلاش کردند در این سال‌ها زنگنه را استیضاح کنند و موفق نشده‌اند الان سعی می‌کنند از این فضا استفاده و متاسفانه، خطرناک هم هستند و بعید نیست در فضایی که نمایندگان مجلس دنبال قربانی می‌گردند، زنگنه قربانی شود بنابراین وزارت نفت که در مبارزه با فساد و اقتصاد مقاومتی و تحریم‌ها بیشترین فشار را متحمل شده است، ضربه دیگری بخورد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه جانشین پیدا کردن برای وزیر نفت کار ساده‌ای نیست، اظهار کرد: اینطور نیست که بگوییم ده تا نیرو داریم که می‌توانند وزارت نفت را اداره کنند. به نظر نمی‌رسد که این کار نمایندگان عاقلانه باشد. امیدوارم زنگنه بتواند قاطعانه و شفاف به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهد و نمایندگان نیز عاقلانه تصمیم بگیرند و وضعیت مصداق ضرب‌المثل "گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری" نشود.

نظر شما