نماینده مردم کبودر آهنگ و بهار در مجلس:

اتخاذ برخی از تصمیمات خاص نباید موجب کناره‌گیری‌ مجلس شود/ اگر مجلسی ضعیف شود ناشی از عملکرد خودش است/ برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم تصمیم قطعی نگرفته‌ام

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۵:۴۸:۰۰
کد خبر: ۹۳۰۶۳۷
اتخاذ برخی از تصمیمات خاص نباید موجب کناره‌گیری‌ مجلس شود/ اگر مجلسی ضعیف شود ناشی از عملکرد خودش است/ برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم تصمیم قطعی نگرفته‌ام
نماینده مردم کبودر آهنگ و بهار در مجلس گفت: ارزیابی کلی بنده این است که مجلس همچنان مجلس است. مجلس سردست امور و فعال است و باید کار کند. وقوع برخی از اتفاقات و اتخاذ برخی از تصمیمات خاص، نباید موجب کناره‌گیری‌ مجلس شود.

«محمدعلی پورمختار»،  نماینده مردم کبودر آهنگ و بهار و عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس درگفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا درباره "عملکرد کلی نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی" گفت: بین نمایندگان مجلس نگاه‌های متفاوتی درخصوص عملکرد مجلس وجود دارد و هر کس از زاویه دید خود مباحث گوناگونی را مطرح می‌کند. افرادی با این نگاه خاص که مجلس در رأس امور است و نماینده هر کاری را بتواند انجام دهد وارد مجلس شدند غافل از اینکه تصمیم مجلس جمعی است و حتی رئیس مجلس هم اگر چیزی را بخواهد اما رأی اکثریت نمایندگان نباشد، نمی‌تواند آن را پیش ببرد، بنابرانی این دسته از افراد از ساز و کار مجلس مأیوس شدند.

او ادامه داد: عده ای دیگر گمان می‌کنند مجلس مجموعه‌ای از نخبگان است و حتما و الزاما کسانی که توانمندی‌های بالا و ویژه‌ای دارند در آنجا حضور دارند، در حالیکه در عمل این گونه نیست. ساز و کار انتخابات در جمهوری اسلامی ایران این است، کسی که دارای فوق‌ لیسانس باشد و صلاحیت عمومی‌اش تأیید شود می‌تواند حضور پیدا کند؛ تخصص، سابقه اجرایی و اینکه در یک بخشی نخبه باشد، جزو شروط نیست. با این شرایط  با نمایندگانی امثال بنده که توان ندارند  و نمی‌توانند کاری را  پیش ببرند و راجع به همه چیز اظهار  نظر می‌کنند اما اظهار نظرهایشان غیر کارشناسی و غیرموجه است و بعضا باعث تمسخر می‌شود مواجه می‌شویم.

پور مختار با بیان اینکه برخی هم  به کارکردهای شخصی در حوزه انتخابی نماینده می‌نگرند، تصریح کرد:  نگاهشان به نماینده این است که به جای  مسئولین و دستگاه‌های اجرایی بنشیند، مسائل و مشکلات موجود در شهرها و حوزه‌های انتخابیه را حل کند و برخی که نتوانستند این کار را انجام دهند، با انتقادات مردم موجه می شوند.

پورمختار درباره برخی از نمایندگان که نگاه راهبردی دارند، گفت: از حیث کلی قانون‌گذاری، نمایندگانی هستند که نگاهشان کلی و راهبردی است یعنی با نظارت بر اجرای درست قوانین به فرمایش مقام معظم رهبری، برای دو قوه دیگر ریل گذاری می‌کنند؛ این حوزه هم  نیازمند همراهی و هم فکری  حداقل 140 نفر از نمایندگان است که بتوانند همراهی کنند و رأی بدهند. وقتی که موضوعی پیش نمی‌رود دوباره حرفی حاکم می‌شود و فکر می‌کنند مجلس موفق نبوده است.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار مطرح کرد: تعدادی از نمایندگان هم هستند که از کارهایی که انجام دادند رضایت دارند و معتقدند در حوزه‌های سیاسی، رأ‌ی‌گیری، رأی دادن، تهیه طرح‌ها ، تصویب لوایح فعالان در عرصه‌های اجرایی و حل مسائل و مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابیه، اثرگذار بوده‌اند. به نظر می‌آید اینها اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند.

او با اشاره به شرایط اخیر حاکم بر کشور که مانع عملکرد مناسب نمایندگان در حوزه انتخابی‌شان شده است، گفت: تقریبا در چند ماه گذشته بنا بر شرایطی که در کشور حاکم شده و با ملاحظه فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها چون اکثریت مجلس  متعلق به نمایندگان شهرستان‌هاست، واقعا  نتوانستند آن چنان که باید و شایسته است برای حوزه انتخابیه  کار کنند. از طرف دیگر تشکیل  مجمعی به عنوان شورای  هماهنگی سران قوا و داشتن اختیارات مختلف در حوزه مسائل  اقتصادی و تحریم‌ها این تلقی را در ذهن برخی از نمایندگان ایجادکرده است که مجلس از گردونه‌ی تصمیم‌گیری خارج شده و حتی مصوبات سران قوا مخالف مصوبات مجلس است یا بی خبر از مجلس تصمیماتی می‌گیرند که در حکم قانون محسوب می‌شود؛ البته آنها هم نگاهشان این است که مجلس آن چنانکه باید اثر گذار نیست و نمایندگان هم سرخورده می‌شوند  و دست به نقد مجلس می زنند.

 پورمختار با بیان اینکه ارزیابی کلی بنده این است که مجلس همچنان مجلس است، اظهار داشت: مجلس سردست امور و فعال است و باید کار کند. وقوع برخی از اتفاقات و اتخاذ برخی از تصمیمات خاص، نباید موجب  کناره‌گیری‌ مجلس شود. کسانیکه همراه دولت بودند حالا که به اواخر این دوره مجلس رسیدیم رفتارشان را عوض کردند و منتقد دولت هستند و تبری می‌جویند از این که چرا حمایت کردیم این دیگر فایده‌‌ای هم ندارد.  جایگاه مجلس  را  جایگاه بالایی می‌دانم. تا اینجا هم اگر مجلس نبود معلوم نبود چه اتفاقاتی می‌افتاد. ولی مجلس در حوزه مسائل اقتصادی و تحریم‌ها ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: اگر مجلسی ضعیف شود ناشی از عملکرد خودش است. گرچه البته شورای نگهبان دخالتی در امر مجلس ندارد و  مصوبات مجلس را با قانون اساسی تطبیق می‌دهد. مصوبات مجلس هم نباید خلاف سیاست‌های کلی باشد. از یک طرف قانون اساسی تصویب می‌کند و به رهبری اجازه می‌دهد که سیاست‌های کلی نظام را بعد از مشورت با مجمع تشخیص  مصلحت ابلاغ کند و از آن طرف  مجلس خلاف آن تصمیم  می‌گیرد، این که نمی‌شود؛ این مسئله جایگاه رهبری را به عنوان شخص اول و متولی امور عمومی کشور زیر سوال می‌برد، مجلس  باید از این سیاست‌ها تبعیت کند.

او گفت: انتخاب کمیسیون در همان ابتدای شروع کار  مجلس با نظر خود نمایندگان صورت می‌گیرد. کمیسیون قضایی  در هیچ دوره‌ای با اقبال مواجه نیست چه از سوی خانم‌ها و چه از سوی آقایان و منعی وجود ندارد که از سوی خانم‌ها انتخاب شوند و بیایند و در آنجا فعال باشند.

پورمختار درباره حضورش در انتخابات مجلس یازدهم گفت: تا ببینیم چه خواهد شد. یک هفته وقت است. فعلا تصمیم قطعی نگرفتم.

نظر شما