مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه:

مسئله تنگه هرمز و خلیج فارس ارتباطی به روابط ایران و عمان ندارد

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۲:۲۶:۴۰
کد خبر: ۹۳۰۶۶۶
مسئله تنگه هرمز و خلیج فارس ارتباطی به روابط ایران و عمان ندارد
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: مشکل در مسئله تنگه هرمز و خلیج فارس میان ایران و عمان نیست بلکه در درجه اول مشکل میان ایران و عربستان و کشورهایی مثل بحرین و امارات، و قدرت‌های بزرگ حاضر در منطقه همچون امریکا و کشورهای اروپایی است.

«قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره سفر "یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان به تهران و محورهای گفتگوی او با محمدجواد ظریف به خبرنگار برنا گفت: بن علوی هنوز اعلام نکرده که به چه منظوری به تهران سفر می‌کند. محتمل است مسئله یمن و مذاکراتی که با میانجیگری عمان میان عربستان و انصارالله در جریان است، موضوع این دیدار باشد. ولی این حرف صرفا یک حدس است چرا که چیزی اعلام نشده است.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با تشریح سیاست‌های عمان در جهت ارتباط با همه طرف‌ها، اظهار کرد: عمان همیشه در میان کشورهای منطقه بی‌طرف بوده و سعی کرده است که رابطه‌اش را با هر دو طرف متوازن و به تناسب حفظ بکند. عمان سعی کرده که با همه طرف‌های منطقه مانند عربستان، ایران و طرف‌های بین‌المللی یعنی امریکا و انگلیس در ارتباط باشد. عمان نظیر چیزی که در اروپا شاهد آن هستیم که با همه طرف‌ها بدون موضع‌گیری خاصی رابطه دارند. عمان هم سعی دارد با همه طرف‌ها رابطه خوبی داشته باشد. این کشور مشکلی ندارد که در رابطه با صلح هرمز نیز بتواند در منطقه برای امنیت تلاش بکند اما عمان رابطه استراتژیک با انگلیس و امریکا دارد، بزرگترین پایگاه‌های امریکا در عمان قرار دارد، به هر روی این کشور تلاش می‌کند که در منطقه صلح برقرار شود چرا که از امنیت در منطقه سود می‌برد.

او افزود: عمان از قبل و حتی از رژیم گذشته تاکنون رابطه‌اش را با ایران حفظ کرده و سعی کرده است که تحولات تاثیری بر رابطه ایران و عمان نداشته باشد.

محبعلی درباره احتمال گفتگوی بن علوی با ظریف برای به ثمر نشستن طرح صلح هرمز، تصریح کرد: این یک حدس است؛ چرا که ممکن است عمان گرایش خاصی در منطقه به یک طرف نداشته باشد و سیاستش را به طور متوازن ادامه دهد. طبیعتا مشکل در مسئله تنگه هرمز و خلیج فارس میان ایران و عمان نیست بلکه در درجه اول مشکل میان ایران و عربستان و کشورهایی مثل بحرین و امارات، و قدرت‌های بزرگ حاضر در منطقه همچون امریکا و کشورهای اروپایی است. احتمالا تلاش عمان این است که تشنج در منطقه کاهش یابد و انتقال دهنده پیام بین طرف‌های درگیر و دچار بحران در منطقه باشد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که عمان تلاش کند، موضع جانبدارانه بگیرد نه به سمت ایران و نه به سمت باقی کشورها.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز