رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تشریح کرد؛

چرا طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به نتیجه نمی‌رسد

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۵:۳۲:۲۶
کد خبر: ۹۳۱۸۲۰
چرا طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به نتیجه نمی‌رسد
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: به نظر می‌رسد حذف استانی شدن رای نمی‌آورد چراکه تاکنون دوبار در صحن مطرح شده و با وجود مذاکره اما مخالفین اصرار بر این دارند که استانی شدن در دستور کار قرار بگیرد.

«محمدجواد کولیوند»، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در خصوص تاخیر در ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به شورای نگهبان و تذکرات کدخدایی نسبت به این موضوع به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: حدود یکسالی از شروع رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس می‌گذرد و کدخدایی در جریان این موضوع قرار دارد. مبنای کار مجلس غیر از اصلاح برخی مواد قانون، ایجاد استانی شدن انتخابات بود که برای آن فرمول‌های متعددی ارائه شد.

او افزود: برخی استانی شدن محض را مدنظر قرار می‌دهند که براساس آن شهرهای کوچک از گردونه انتخابات خارج می‌شوند و نامزدها در شهرهای بزرگ و دارای جمعیت تبلیغات می‌کنند. بنابراین فرمول را تغییر دادیم و شهرستانی- استانی را مطرح کردیم.

 کولیوند در ادامه با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در قانون انتخابات، تصریح کرد: این طرح با کسب اکثریت آراء در مجلس، به شورای نگهبان فرستاده شد که در ادامه هم شورا و هم کمیسیون نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به استانی شدن ایراد گرفتند که در نتیجه مابقی مفاد طرح مانند، شفافیت مالی برای انتخابات، شرایط نامزدهای انتخاباتی، جرائم و موارد دیگر شامل اصلاح تبلیغات و جرائم فضای مجازی نیز تحت‌الشعاع قرار گرفتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه ای، ایراداتی که از سوی شورای نگهبان و کمیسیون نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح وارد شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند و در نتیجه قسمت استانی شدن را حذف کردیم و مجددا طرح به صحن علنی بازگشت که صحن علنی مجلس با حذف استانی شدن مخالفت کرد و بر استانی شدن، اصرار کرد. لذا با توجه اینکه لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، مجددا طرح مذکور به کمیسیون ارجاع داده شد که پس از رسیدگی مجدد، طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را به صحن علنی بازگردانیم.

کولیوند با شاره به بیان اینکه «منتظریم طرح در صحن مطرح شود» گفت: چنانچه صحن به حذف استانی شدن رای بدهد این طرح لازم‌الاجرا می‌گردد اما در صورت مخالفت صحن با حذف استانی شدن، باید برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شود.

او در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد حذف استانی شدن رای نمی‌آورد چراکه تاکنون دو بار در صحن مطرح شده است و با وجود مذاکره اما مخالفین اصرار بر این دارند که استانی شدن در دستور کار قرار بگیرد.

نظر شما