به دنبال استعفای عبدالمهدی؛

نامزدهای جدید تصدی نخست‌وزیری/ هشدار روسیه درباره ایجاد تنش در روابط عراق با ایران

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۱۱:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۳۱۹۸۰
نامزدهای جدید تصدی نخست‌وزیری/ هشدار روسیه درباره ایجاد تنش در روابط عراق با ایران
تلاش های سیاسی در عراق برای انتخاب فرد مورد نظر جانشینی عبدالمهدی همچنان ادامه دارد و نیروها و احزاب سیاسی به اظهار نظر در این خصوص می پردزاند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شفقنا، در همین راستا ائتلاف نیروهای عراقی که بیشتر نمایندگان آن از احزاب سنی هستند، اعلام کردند که به دنبال پست نخست وزیری در عراق نیستند و از انتخاب نخست وزیر از بین فراکسیون های شیعی حمایت می کنند.

با این حال کمیسون قضایی و حقوقی مجلس عراق اعلام کرده است که برهم صالح رئیس جمهوری این کشور تا زمان انتخاب فرد جدیدی برای تشکیل کابینه، نخست وزیر موقت خواهد بود.

در همین حال «منصور البعیجی» نماینده ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی تاکید کرد که دولت کنونی تنها یک دولت موقت است و نمی تواند هیچ گونه توافقی با اقلیم کردستان و یا هر منطقه دیگری منعقد کند.

کمیسون حقوقی مجلس عراق: برهم صالح در حال حاضر نخست وزیر موقت است

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس عراق روز چهارشنبه تاکید کرد: براساس ماده ۸۱ قانون اساسی عراق، «برهم صالح»  تا زمان تعیین فرد دیگری برای تصدی پست نخست وزیری، مسئولیت های نخست وزیر مستعفی را برعهده می گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات،  خانم «بهار محمود» عضو این کمیته در بیانیه ای با اشاره به این موضوع عنوان کرد: پس از آنکه براساس ماده ۷۵قانون اساسی، استعفای عادل عبدالمهدی از سوی مجلس نمایندگان مورد پذیرش قرار گرفت، با وجود اینکه این ماده به استعفای رئیس جمهوری اختصاص دارد نه نخست وزیر اما پس از استعفا باید با این وضعیت براساس ماده ۸۱ قانون اساسی برخورد شود.

وی افزود: این ماده به موضوع خالی بودن پست نخست وزیری اشاره دارد و براساس آن، در صورت خالی بودن این پست، رئیس جمهوری به مدت ۱۵ روز و تا زمان تعیین فرد دیگری جایگزین نخست وزیر می شود به این معنا که دولت کار خود را انجام می دهد اما به ریاست رئیس جمهور.

این نماینده عراقی خاطرنشان کرد: خالی بودن پست نخست  وزیری در قانون اساسی عرق چهار چهار مورد را شامل  می شود که عبارتند از: استعفا، برکناری، مرگ، ناتوانی دائمی و یا بیماری شدیدی که مانع کار نخست وزیر شود.

وی تاکید کرد: هر گونه اقدام یا برخورد با اوضاع فعلی که خارج از ماده مذکور صورت گیرد، غیرقانونی است.

کمیسون حقوقی مجلس عراق: برهم صالح در حال حاضر نخست وزیر موقت است

ائتلاف نیروهای عراقی:به دنبال نخست وزیری نیستیم

«احمد مظهر الجبوری» عضو شورای نمایندگان عراق از ائتلاف نیروهای عراقی گفت که ائتلافش به پست نخست وزیری این کشور تمایلی ندارد و به آن چشم ندوخته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات، الجبوری در بیانیه ای اعلام کرد: ما در ائتلاف نیروها به پست نخست وزیری چشم ندوخته ایم و به توازن های سیاسی مصوب قانون اساسی ایمان داریم.

جبوری افزود: اوضاع کشور تحمل بحران جدید را ندارد و همه باید با اجرای خواسته های مشروع، بدون پیامدهای منفی از این مرحله عبور کنند.

وی همچنین عنوان کرد که ائتلاف نیروهای عراقی از انتخاب نخست وزیر از بین فراکسیون های شیعی حمایت می کند.

ائتلاف نیروهای عراقی بیشتر نمایندگان سنی پارلمان عراق را در بر می گیرد.

ائتلاف نیروهای عراقی:به دنبال نخست وزیری نیستیم

مهلت ۱۵ روزه پارلمان به رئیس جمهور عراق برای تعیین نامزد نخست وزیری

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق برهم صالح، رئیس جمهور این کشور را برای تعیین نامزدی جهت نخست وزیری کشور طی ۱۵ روز خطاب قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، الحلبوسی در سندی اعلام کرد: استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پذیرفته شد. با استناد به ماده ۷۶ قانون اساسی، خواهان تعیین نامزدی برای نخست وزیری طی ۱۵ روز هستم.

محافل سیاسی در عراق نام ابراهیم محمد بحر العلوم، وزیر نفت اسبق این کشور را برای تصدی پست نخست وزیری کشور مطرح کرده‌اند.

مسیحیان عراقی کلیه جشن های کریسمس را در همبستگی با معترضین لغو کردند

رئیس کلیسای کاتولیک کلدین اعلام کرد: مسیحیان عراق به احترام کشته ها و زخمی ها در اعتراضات اخیر ضد دولتی عراق، جشن های عمومی کریسمس را برگزار نمی کنند و کلیه جشن های کریسمس و سال نو میلادی  در همبستگی با اعتراضات مردم عراق  لغو شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی، پدرسالار لوئیس رافائل ساکو ، تاکید کرد: هیچ کلیسایی تزئین نمی شود و هیچ جشن و پذیرایی وجود نخواهد داشت.
اقلیت مسیحی عراق بعد از سالها جنگ در این کشور بسیار کاهش یافته اند و در حال حاضر تنها یک سوم از ۱.۵ میلیون مسیحی که قبل از سال ۲۰۰۳ در این کشور زندگی می کردند، در عراق مانده است. بسیاری از مسیحیان در بغداد و استان شمالی نینوا ساکن هستند.

مسکو: امیدواریم خلأ قدرت در عراق رخ ندهد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مسکو امیدوار است در پی استعفای نخست وزیر عراق، خلأ قدرت در این کشور رخ ندهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، واسیلی نیپنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنرانی در جلسه شورای امنیت گفت: ما امیدوار هستیم که فراکسیون‌های پارلمانی بزرگ در چارچوب‌های زمانی مشخص شده توسط قانون اساسی عراق بتوانند با اجماع نظر نامزد خود برای تصدی پست نخست وزیری را تعیین کنند و خلاء قدرت در کشور رخ ندهد، چراکه در صورت وقوع این امر تهدید شدیدی مبنی بر بحران سیاسی داخلی در کشور به وجود می‌آید.

این دیپلمات همچنین از نگرانی مسکو در خصوص تاثیر منفی تحولات عراق بر روابط بغداد با تهران خبر داد.

 «نبنزیا» با بیان نگرانی روسیه در خصوص ایجاد تنش میان عراق و ایران درباره تلاش ها برای رو در رو کردن بغداد با تهران هشدار داد.

وی که در جلسه شورای امنیت سخن می گفت در ادامه افزود: ما درباره تحولات سیاسی عراق و تلاش برای تبدیل آن به یک اوضاع بی ثبات در منطقه و همچنین اقداماتی که برای ایجاد تنش پیرامون ایران در جریان است نگران هستیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اصل حاکمیت عراق گفت: عراق این حق را دارد که با همسایگان خود رابطه داشته باشد و هیچ کس حق ندارد تا این روابط را متشنج کند.

ابو مهدی المهندس: تحت هیچ شرایطی اجازه بازگشت داعش را نخواهیم داد

ابو مهدی المهندس، معاون رئیس هیات حشد شعبی بر آمادگی تیپ‌های حشد شعبی در رویارویی با گروهک‌های داعش در تمامی مناطق عملیاتی تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، المهندس عنوان داشت: ما اجازه بازگشت داعش تحت هیچ شرایطی برای تهدید مجدد امنیت کشور و ملتمان را نخواهیم داد.

وی در هنگام عیادت از یکی از فرماندهان حشد شعبی تاکید کرد: حضور فرماندهان حشد شعبی در جبهه مقدم مجاهدان و اینکه در کنار سایر مبارزان خونشان را فدا کردند، گواهی بر پایبندی آنها در قبال وظیفه و وطن و ملتشان است.

تأکید عمار حکیم بر نقش برجسته عشایر در دفع فتنه

خبر دیگر اینکه سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی روز سه‌شنبه تأکید کرد عشایر فتنه را مهار کرده فرصت را از دشمنان عراق گرفتند.

وی افزود عشایر عراق فتنه‌ای را مهار کردند که می‌رفت به استان‌های جنوبی ضربه بزند، آنها فرصت را از دشمنان عراق گرفتند.

عدنان الزرفی رئیس فراکسیون پارلمانی النصر به‌ریاست حیدر العبادی نخست وزیر سابق خواستار تشکیل دولت موسوم به بازها برای حل بحران کنونی شد و گفت مشکلاتی که کشور با آن روبه‌رو است، یک نخست وزیر مستقل نمی‌تواند آن را حل کند و به همین سبب باید دولت بازها برای حل بحران کنونی تشکیل شود.

فرماندهی عملیات مشترک عراق: هیچ نیروی رزمی آمریکایی در خاک عراق حضور ندارد

تحسین الخفاجی سخنگوی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری عراق گفت نظامیان آمریکایی مستقر در عراق، مأموریت حمایت لجستیکی و خدماتی و آموزشی دارند و گاهی هم به آنها برای ضربات هوایی نیاز وجود دارد.

وی افزود سخن گفتن از تردد نظامیان آمریکایی و انتقال آنها از سوریه به عراق صحت ندارد.

وی گفت فقط هنگام حملات ترکیه به شمال سوریه، هماهنگی با نظامیان آمریکایی صورت گرفت و همان زمان پایان یافت، ولی در حال حاضر هر گونه عملیات ورود و خروج نظامیان آمریکایی تنها با اطلاع فرماندهی عملیات مشترک صورت می‌گیرد.

سه نامزد مطرح برای تصدی نخست‌وزیری

حنین القدو از نمایندگان ائتلاف الفتح به‌رهبری هادی العامری خاطرنشان کرد: سه نام برای تصدی نخست وزیری مطرح هستند که شامل سرلشکر عبدالوهاب الساعدی، ابراهیم بحرالعلوم وزیر نفت اسبق و محمد شیاع  السودانی نماینده فعلی پارلمان عراق و البته اسامی برخی شخصیت‌های دیگر هم مطرح خواهد شد.

وی افزود گروه‌های سیاسی اهتمامی به انتخاب نخست وزیر حزبی ندارند، بلکه برای آورده شدن خواسته‌های مردم تلاش می‌کنند.

القدو خاطرنشان کرد گروه‌‌های سیاسی از حق خود در تشکیل دولت کوتاه آمده‌‌اند و آن‌قدر که برای جلب رضایت جامعه عراق و برآورده کردن خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان و تحقق عدالت تلاش می‌کنند، اهتمامی به مناصب ندارند.

وی افزود بحث و بررسی‌ها با انتخاب شخصیت کاملاً مستقل از تمام احزاب پایان می‌یابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز