چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

با دنیای آلوده سیاست خداحافظی می‌کنم!/ احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها در راه بهارستان

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۵:۱۸:۵۱
کد خبر: ۹۳۲۱۷۲
با دنیای آلوده سیاست خداحافظی می‌کنم!/ احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها در راه بهارستان
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ علی لاریجانی

چند ساعت مانده به آغاز نام‌ نویسی کاندیداها برای یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی، اعلام کرد قصد شرکت در انتخابات مجلس را ندارد.

او گفته بود دیگر قرار نیست اقبالش در مجلس شورای اسلامی را به آزمون رای شهروندان قم و دیگر شهروندان ایرانی بیازماید و اگر چه به این 12 سال نمایندگی از شهروندان قمی به خود مفتخر است اما چنان‌ که در جریان نشست خبری صبح یکشنبه هم تاکید کرد: «دیگر بس است.» با این همه اما حالا دیگر او به پایان راه خود در پارلمان رسیده، آن‌هم درست یک روز پیش از احتمالا آخرین نشست خبری خود در مقام ریاست پارلمان.

رئیس مجلس فعلی در 12 سال گذشته، 3 دوره از سوی مردم قم رای اعتماد گرفت و هر بار با استقبال این گروه از شهروندان ایرانی راهی پارلمان شد.

اما در این میان هستند نمایندگانی که به میل و خواست شخصی از تلاش مجدد برای ورود به مجلس بعد سر باز زده‌اند. برای مثال «قسیم عثمانی»، نماینده مردم بوکان، در ایسنتاگرام خود نوشت: «برای هیچ حوزه انتخابیه‌ای در انتخابات مجلس ثبت‌نام نمی‌کنم و پس از ١٢ سال نمایندگی و کار طاقت‌فرسا و علی‌رغم اطمینان کامل به لطف و اعتماد چندباره مردم فرهیخته بوکان و حومه، با وجدانی راحت از این سمت کنار می‌روم و با دنیای آلوده سیاست خداحافظی نموده و زندگی باعزت خود را در کلاس درس و دانشگاه پی می‌گیرم.»

«علی نوبخت»، نماینده مردم تهران در مجلس، نیز در پیامی نوشت دیگر نمی‌خواهد در انتخابات ثبت نام کند.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نیز در گفتگو با برنا اعلام کرد قصد شرکت در انتخابات را ندارد.

چهره هفته؛  کریمی قدوسی

 «سرویس‌های اطلاعاتی حزب‌الله لبنان و ترکیه اغتشاش‌های اخیر را پیش‌بینی کرده و اطلاع داده بودند.» این بخشی از اظهارات «کریمی قدوسی»، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، است که منتشر شد. البته این اظهارات در حالی مطرح شد که بارها و بارها ادعای این نماینده جنجالی به خصوص در موضوعات امنیتی، تکذیب شده است.

 او در «مقاومت و ایثار؛ رمز پیروزی» در استان کرمان گفت: «دو ماه پیش حزب‌الله لبنان در نامه‌ای با امضای سیدحسن نصرالله به ایران خبر می‌دهد به زودی و بعد از لبنان نوبت شلوغی در تهران است. حشدالشعبی عراق نیز گزارشی جداگانه ارائه داده و گفته آمریکایی‌ها مشغول آموزش نیروهایی برای ایران هستند و اسلحه هم میان آنان توزیع می‌کنند. اردوغان نیز طی نامه‌ای رسمی به ایران می‌گوید که سازمان اطلاعات ترکیه، اطلاعات رسمی به دست آورده که به زودی شهرهای ایران با اغتشاش و بحران مواجه می‌شود. سفیر دولت انگلیس یک هفته قبل از شلوغی‌ها در تهران نیز جلسه گذاشته و سفرای اروپایی را دعوت کرده و می گوید هفته آینده تهران شلوغ می‌شود.»

این اظهارات کریمی قدوسی در صورت صحت، بدان معناست که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی از حدود 2 ماه پیش در جریان برخی تلاش‌ها برای ایجاد بحران بوده‌اند.

البته این اولین بار نیست که کریمی قدوسی اتهاماتی را به وزارت اطلاعات وارد می‌کند زیرا در سخنان خود تاکید کرده بسیج و سپاه پاسداران در ماجرای اغتشاشات اخیر، غافلگیر نشده و آن را از قبل پیش‌بینی کرده بودند اما وزارت اطلاعات غافلگیر شده است.

حاشیه هفته؛ علیرضا رحیمی

روز شنبه بود که «علیرضا رحیمی»، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس، در نامه‌ای به علی لاریجانی از او خواسته بود تا از اختیاراتش استفاده کند و فرمان تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب برای بررسی وقایع آبان‌ماه را صادر کند. هرچند این نامه هنوز بدون پاسخ مانده اما این موضوع تنها خواسته و مطالبه‌ای نیست که از سوی یک نفر مطرح شده باشد، بلکه بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس، هم این خواسته را مطرح کرد.

همچنین «پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران در مجلس، به تشکیل این کمیسیون ویژه واکنش نشان می‌دهد و در حساب‌ کاربری خود در توییتر می‌نویسد: «کمیسیون ویژه حوادث آبان ۹۸ را پیگیری می‌کند. متاسفانه در بین جانباختگان نوجوانان هم هستند.»

البته غیر از بهارستانی‌ها عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار روشن شدن وضعیت جانباختگان می‌شود، با این تفاوت که او به تقسیم‌‌بندی جانباختگان در حوادث اخیر نیز می‌پردازد.

این فعال سیاسی اصولگرا در توییتر خود نوشت: «جانباختگان حوادث اخیر، ترکیبی از شهدای والامقام امنیت، اشرار و اغتشاشگران و مردم عادی هستند که در صحنه حضور داشته‌اند. وزیر کشور به عنوان رئیس «شاک» و فرمانده کنترل حوادث، باید در زمان مناسب که آمادگی دارد، شفاف‌سازی کند. ارائه آمار و نحوه خسارات جانی را به دشمنان نسپاریم!»

 جنجال هفته؛ بیاینه حزب موتلفه اسلامی

حزب موتلفه اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد مصطفی میرسلیم از حسن روحانی برای شرکت در مناطره دعوت می کند. در ابتدای این بیانیه آمده است: «حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری جناب آقای مهندس سیدمصطفی میرسلیم را به عنوان نامزد خویش به مردم عرضه داشت، شخصیتی که تدین و سلامت و خدمات او مورد تائید همگان است و اکنون از ریاست محترم جمهوری می‌خواهد با شخص ایشان در یک مناظره، در هر جا که تعیین کنند به سوالات مردم درباره مسائل جاری کشور پاسخ دهند.»

درخواست از سوی حزب موتلفه درحالی مطرح شده که میرسلیم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با روحانی به مناظره نشست و در نهایت مردم به روحانی رای دادند و او به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، انتخاب شد.

خبر هفته؛ خداحافظی موگرینی

«دوره خدمت من پس از پنج سال فشرده به پایان می‌رسد.» این توییت «فدریکا موگرینی»، مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از واگذاری کرسی این ریاست به «جوزپ بورل» است. بورل از حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا به‌عنوان یک حزب چپ‌گرا می‌آید تا به‌ جای موگرینی از حزب دموکراتیک ایتالیا به‌عنوان یک حزب چپ‌گرایی بنشیند.

بورل در اولین مصاحبه خود با یک شبکه اسپانیایی ضمن حفظ توافق هسته‌ای از ایران خواست که اجازه ندهد، این توافق بمیرد.

اما «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، از رهبران جدید اتحادیه اروپا خواست برای مقابله با آنچه که تهدیدهای ناشی از روسیه، چین و ایران دانست همکاری کنند.

موگرینی حالا کم‌ و بیش مثل یوکیا آمانو، رئیس قبلی آژانس، دوران کاری خود را که با موفقیت آغاز شده بود، با تردید و ناامیدی نسبت به حفظ دستاورد به پایان می برد و در شرایطی کرسی خود را تحویل می‌دهد که رویکرد آمریکا موانع در تعاملات ایران و امضاکنندگان برجام را تشدید می‌کند و ایران، عملا ناامید از کارآیی تعامل با اروپاست.

***

«یوسف بن‌علوی»، وزیر امور خارجه عمان، که سابقه تلاش کشورش برای میانجیگری بین ایران و غرب به سال‌های دور باز می‌گردد، در سفر به تهران با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. وزیر امور خارجه عمان در تهران علاوه بر محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و همتای خود، با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در آخرین مرحله به دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، رفت.

روحانی با اشاره به دکترین روابط خارجی جمهوری اسلامی در زمینه ارتباط با همسایگان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بیان کرد: «از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد. معتقدیم در راستای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید همه کشورها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.»

خبر مهم هفته؛ آغاز ثبت‌نام کاندیداها در مجلس

روند برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هفته جاری با دستور وزیر کشور آغاز شد. قرار است انتخابات مجلس، دوم اسفند برگزار شود و متقاضیان می‌توانند تا شنبه 16 آذر، در وزارت کشور، فرمانداری‌های سراسر کشور و همچنین سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌‌ها یا نمایندگی‌‌‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ثبت‌نام کنند. 

«اسماعیل موسوی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در اولین روز از ثبت نام گفت: «956 نفر به ستادهای ثبت نام مراجعه کرده اند و ۷۸۹ نفر ثبت‌نام نهایی شدند و ۱۶۷ نفر نیز کارشان در حال بررسی‌ است. 726 نفر، معادل ۹۳ درصد، مرد بودند و ۶۳ نفر، معادل هفت درصد زن.» او همچنین گفت: «بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان مربوط به استان تهران با ۲۲۱ نفر بود و کمترین در کهگیلویه‌و‌بویراحمد بوده که تنها ۶ نفر ثبت‌نام کردند.»

از چهره‌هایی که در روز اول انتخابات ثبت‌نام کردند می‌توان به محمود نبویان، چهره اصولگرا،  سعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان، محمود بهمنی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس دهم و محمدحسن قدیری‌ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه‌ و‌ بودجه مجلس دهم و روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، اشاره کرد.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس دهم، نیز برای نامزدی در مجلس یازدهم اقدام کرد اما به دلیل نداشتن کارت‌ ملی هوشمند نتوانست ثبت‌نام کند.

 همچنین در دومین روز از ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم، سید شهاب‌الدین صدر که در دور هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده تهران بود، ثبت نام کرد.

محمود احمدی بیغش، یکی از چهره‌های دیگری بود که در روز دوم برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرد. نماینده مردم شازند در مجلس هشتم، که یکی از نمایندگان تندروی نزدیک به جبهه پایداری و از حامیان پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد بود. او دولت دوم احمدی‌نژاد استاندار خراسان شمالی شد.

لاله افتخاری، نماینده دور هشتم مجلس نیز که از حامیان احمدی‌نژاد بود، با حضور در فرمانداری تهران برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرد. همچنین عبدالحمید خدری، نماینده فعلی بوشهر، نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور در انتخابات دور یازدهم مجلس از حوزه انتخابیه بوشهر ثبت‌نام کرد. توحید نوبخت، فرزند رئیس سازمان برنامه و بودجه هم از خوزه انتخابیه رشت در انتخابات شرکت کرد.

در نهایت تا پایان روز دوم، هزارو ۸۴۴ نفر برای داوطلبی در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند.

در روز  سوم، محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد طریقت‌ منفرد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت محمود احمدی نژاد با نام‌ نویسی در وزارت کشور رسما اعلام حضور کردند.

ارسلان فتحی پور نماینده دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس و نزدیک به احمدی‌نژاد نیز اعلام آمادگی کرد. اما در میان همه چهره‌های حامیان یا کارگزاران دولت محمود احمدی‌نژاد، مرتضی آقاتهرانی شاید شناخته شده‌ترین‌ آنها بود. عسگر جلالیان، علیرضا دهقان و محمدرضا امیری از نمایندگان ادوار بودند که در سومین روز نام‌نویسی کردند.

علیرضا رحیمی، نماینده عضو فراکسیون امید تهران، از معدود چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که برای مجلس یازدهم نام‌ نویسی کرد. همچنین ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اصولگرای ایران زمین و رحمت‌الله بیگدلی، عضو حزب جمهوریت، نیز از چهره‌های حزبی روز سوم بودند.

 در روز چهارم هم «حمید رسایی»، نماینده پیشین مجلس و عضو جبهه پایداری، با در دست داشتن یک کلید در جمع خبرنگاران حاضر شد و ثبت نام کرد. اما از میان، چهره های نام آشنا در میان اصلاح طلبان می‌توان به هادی غفاری اشاره کرد.

دروغ هفته؛ ادعای یک سایت؛ استعفا ظریف

پس از نشست خبری «جمال عرف»، معاون سیاسی وزیر کشور، خبری به نقل از او منتشر شد که در گفتگو با رویداد 24 اعلام کرده است: «روز سه‌شنبه ساعت 10 صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه‌ بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورت‌جلسه آن در اختیار رئیس‌ جمهور قرار گرفت. روز چهارشنبه نیز وزیر کشور در دولت گزارش می‌دهد؛ بنابراین تلقی من این است که رئیس‌جمهور خواسته بگوید به وزیر کشور اعتماد دارم، اما شما خوش‌بین باشید.»

در ادامه دفتر جمال عرف در اطلاعیه خود نوشت: «معاون سیاسی وزیر کشور در حاشیه نشست امروز ستاد انتخابات کشور هیچ تصریحی بر مطلع‌ بودن رئیس‌جمهوری از تاریخ و ساعت اجرای طرح نداشته‌اند و صرفا گفته‌اند رئیس‌جمهوری در جریان جلسات شورای امنیت کشور (شاک) مرتبط با این موضوع بودند و روز سه‌شنبه پس از برگزاری جلسه، صورت‌جلسه شاک برای ایشان ارسال شده است.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در جلسه چهارشنبه دولت گزارش جلسات شاک و تدابیر اتخاذ شده را ارائه کرده‌اند، اما تعیین زمان‌بندی دقیق اجرای این طرح در دولت مطرح نشده است. در اطلاعیه دفتر معاون سیاسی وزیر کشور همچنین آمده که سخنان رئیس‌جمهوری در آذربایجان شرقی حاکی از نهایت اعتماد و اطمینان ایشان به شورای امنیت کشور و وزیر کشور بوده است.»

***

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه که خبر استعفا او در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت.

ظریف شایعه استعفای خود از وزارت امور خارجه را رد کرد و گفت: اگر استعفا کرده بودم که الان اینجا در خدمت شما نبودم.

نظر شما