عمران‌خان خواستار تسریع روند ساخت بازارچه‌های مرزی با ایران شد

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۲:۳۳:۴۲
کد خبر: ۹۳۳۱۳۰
عمران‌خان خواستار تسریع روند ساخت بازارچه‌های مرزی با ایران شد
عمران خان نخست وزیر پاکستان از وزیر بازرگانی این کشور خواست در روند ساخت چهار بازارچه مرزی با ایران تسریع کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، کمیته مشترک مرزی ایران و پاکستان در هفتمین نشست کمیته مرزی مشترک برای احداث چهار بازارچه مرزی به توافق رسیده بودند.

هفتمین نشست کمیته تجارت مرزی ایران و پاکستان با حضور نمایندگانی از وزارت امورخارجه، وزارت کشور، اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و تجار کشور پاکستان از هفتم آذرماه به مدت دو روز در قالب  ترانزیت و حمل و نقل ، گمرکات و بانکی، راه آهن، بازرگانی، شیلات و کشاورزی  در شهر زاهدان برگزار شد.

رئیس هیات پاکستانی در حاشیه این نشست گفته بود دولت پاکستان برای انجام مبادلات تجاری، بهبود معیشت مرزنشینان تصمیم به راه‌اندازی چهار بازارچه مرزی در مرز با جمهوری اسلامی ایران گرفته است.

به گزارش امروز (شنبه) رسانه های پاکستانی، عمران خان به پیشبرد طرح احداث بازارچه های مرزی میان ایران و پاکستان چراغ سبز نشان داده است.

در این گزارش به نقل از منابع آگاه دولت پاکستان آمده است،نخست وزیر پاکستان ماموریت تسریع در فرآیند راه اندازی بازارچه های مرزی با ایران و افغانستان و تماس با مسئولان این کشورها را به وزارت بازرگانی پاکستان واگذار کرد.

دولت پاکستان، معضل قاچاق و حصارکشی در مرزهای مشترک با ایران و افغانستان را مانعی در مسیر تقویت تجارت با این کشورها می داند به همین دلیل برای بهبود فعالیت های بازرگانی و حمایت از مرزنشینان طرح راه اندازی بازارچه های مرزی را به طور جدی دنبال می کند.

براساس این گزارش، به دولت های ایالتی در بلوچستان (استان هم مرز ایران) و خیبرپختونخوا (استان هم مرز با افغانستان) ابلاغ شده است تا منطقه مورد نظر برای راه اندازی بازارچه های مرزی را شناسایی و اعلام کنند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان دستور داده است تا طرح راه اندازی بازارچه های مرزی با ایران در کمترین زمان انجام شود و در این خصوص با نهادهای امنیتی، گمرک و سازمان ثبت احوال پاکستان نیز همکاری خواهد شد.

«رضا بلوچ» ناظر گمرکات ایالت بلوچستان پاکستان و رئیس هیات این کشور در جریان نشست اخیر کمیته تجارت مرزی در زاهدان اعلام کرد: دولت پاکستان برای انجام مبادلات تجاری دو کشور تصمیم به ایجاد چهار بازارچه مرزی گرفته که این بازارچه‌ها تا یکسال آینده راه‌اندازی خواهند شد. 

وی اظهار داشت: این چهار بازارچه مرزی عبارتند از بازارچه «تفتان» در خاک پاکستان با بازارچه «میرجاوه» در خاک ایران، بازارچه «پنجگور» در خاک پاکستان با بازارچه «کهک سراوان» در خاک ایران، بازارچه «مند» در خاک پاکستان با بازارچه «پیشین» در خاک ایران و بازارچه «گبد» در خاک پاکستان با بازارچه «ریمدان» در خاک ایران مراودات تجاری خواهند داشت.

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.

طول مرزهای خاکی این استان با کشور پاکستان ۹۲۱ کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک دو کشور را تشکیل می دهد.

پاکستان واقع در جنوب غربی آسیا از جنوب مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم مرز است.

روابط اقتصادی پاکستان با سیستان و بلوچستان دارای گستردگی فراوانی است و راه آهنی که از زاهدان به پاکستان کشیده شده بود همچنان در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه فعال است و حتی پیمان تاریخی هم بین ایران، پاکستان و ترکیه برقرار شده که بر اساس آن نیز قراردادهای همکاری های اقتصادی و نظامی بین این سه کشور برقرار شده است.

به گفته کارشناسان پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان است و به این دلیل ایران باید بر روی توسعه روابط تجاری خود با این کشور بیشتر متمرکز شود زیرا پاکستان می تواند شانس بزرگی را در آینده تجاری ایران به وجود آورد.

نظر شما