نماینده مردم تهران در مجلس:

خانواده دانشجویان بازداشتی با ما تماس بگیرند/ برخی با اذان دانشجو خواب‌شان آشفته می‌شود/ صدای دانشجویان پژواک صدای مردم است

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۵:۰۲:۴۴
کد خبر: ۹۳۳۳۹۷
خانواده دانشجویان بازداشتی با ما تماس بگیرند/ برخی با اذان دانشجو خواب‌شان آشفته می‌شود/ صدای دانشجویان پژواک صدای مردم است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آنها که خواب‌شان با اذان دانشجو و فریاد دانشجو آشفته می‌شود، حریت و آزادگی دانشجو را برنمی‌تابند.

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به روز دانشجو گفت: سالگرد شهادت شهدای روز دانشجو را تسلیت عرض می‌کنم و یاد سه شهید دانشگاه را گرامی می‌دارم. شهدایی که در سال 1332 در آستانه سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا و در اعتراض به مداخلات آمریکایی‌ها در ایران چند روزی پس از حادثه تلخ و فاجعه شوم کودتای 28 مرداد به شهادت رسیدند، شهید بزرگ‌نیا، شهید قندچی و شهید شریعت رضوی.

او در ادامه بیان کرد: این روز به همین مناسبت در ایران، روز دانشجو نامگذاری شد و از آن زمان، متناسب با اقتضائات برنامه‌ها و نشست هایی برگزار ‌می‌شود. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان برای بزرگداشت این روز تحت فشار بودند دستگیر و زندانی می‌شدند و زیر شکنجه قرار می‌گرفتند. انقلاب اسلامی فضایی فراهم کرد که دانشجویان‌ بتوانند آزادانه مطالبات مردم را بیان کنند و در طول این سال‌ها، صدای دانشجویان پژواک صدای مردم است. شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی جمله‌ای بسیار زیبا و تأثیرگذاری دارند، ایشان می‌فرمایند دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز جامعه قضا می‌شود. این جمله با توجه به موقعیت کنونی نیاز به توجه بیشتری دارد.

 او گفت: دانشجو به همان نسبت که از بیداری و از اذانی که سر می‌دهد عده‌ای را خوشحال  و عده‌ای را بیدار می‌کند، برای اقامه نماز و اقامه ارزش‌هایی چون آزادی، استقلال، عزت و سربلندی ایران به همان نسبت نیز خواب عده‌ای را هم آشفته می‌کند. آنها که خواب‌شان با اذان دانشجو و فریاد دانشجو آشفته می‌شود حریت و آزادگی دانشجو را برنمی‌تابند. در نتیجه احساس می‌شود طی سال‌های اخیر عده‌ای که با اذان دانشجو خواب‌شان آشفته می‌شود دانشجویان را از بیان مطالبات مردم و اینکه پژواک صدای مردم باشند دور کرده و رخوت را در دانشگاه‌ها حاکم کرده اند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مطرح کرد: کسانی‌که در احساس رخوت، بی‌آیندگی، ناامیدی و بی‌‌توجهی دانشجویان دستی دارند و  نسبت به مطالبات انباشته شده آنها بی‌توجه هستند، بدانند این حتما دودی خواهد بود که به چشم همه میرود. شهید باهنر می گفتند که من خستگی را هرگز ملاقات نخواهم کرد انتظار می‌رود، دانشجویان امروز با آن ذهنیت و مبنا خسته نشوند و خستگی را ملاقات نکنند. 

او مطرح کرد: فراتر از مواضع سیاسی و جهت‌گیری‌های سیاسی دانشجویان باید به صورت مستقل، آزاد و با هویت دانشجویی در شرایطی که کشور چه در عرصه‌های داخلی و چه در عرصه بین‌المللی‌اش وضعیت مطلوبی ندارد، ایفای نقش کنند و آیندگان درباره جنبش دانشجویی قضاوت می کنند که در چنین شرایطی، چه عمل و اقدامی کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: قبول دارم دانشجویان همان اندازه که سرکوب را برنمی‌تابند به همان اندازه هم اگر احساس کنند یک جریان سیاسی بر موج احساسات آنها سوار شده و به مطالبات آنها بی‌توجه هستند، دچار یأس می‌شوند. دانشجویان با استقلال وارد عرصه شوند. شان جنبش دانشجویی بالاتر از جریان‌های سیاسی است و از هویت جنبش دانشجویی دفاع کنند و مستقلا وارد عرصه شوند و براساس منطق گفتگوی ملی وارد فضای  انتخابات شوند و مطالبات مردم را نمایندگی کنند. همچنین فضای رخوت را بشکنند و اجازه ندهند، برخی عرصه را بیش از این به دانشگاه ها تنگ کنند. اگر عرصه بر دانشگاه تنگ شود عرصه بر همه ملت تنگ می‌شود و کسی جز خود دانشجو نمی‌تواند این فضا را اصلاح کند. 

او درباره دانشجویان بازداشتی گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم در این حوادث اخیر تعداد دانشجویانی که بازداشت شدند زیاد نبود. بسیاری‌ آزاد شدند و در حال پیگیری وضعیت سایر بازداشتی‌ها هستیم و کمیته ویژه‌ای در فراکسیون امید برای این موضوع تشکیل شده است. بنده اعلام می‌کنم خانواده‌های دانشجویانی که بازداشت هستند با ما تماس بگیرند. ان‌شاءالله با تعاملی که با قوه قضایثیه داریم مشکل این عزیزان را حل می‌کنیم. پیگیری مطالبات مردم مشکلاتی دارد که خود عزیزان دانشجو باید آستانه بردباری و تاب‌آوری و تحمل‌شان را بالا ببرند و حق دادنی نیست و همیشه گرفتنی است.

نظر شما
پرونده ویژه