رئیس سازمان برنامه و بودجه تشریح کرد؛

زمان‌ واریز حقوق‌ها و یارانه و حمایت‌های معیشتی در بودجه ۹۹/ قیمت کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی همراه خواهد بود/ یک میلیون فرصت شغلی در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است/ سهم مردم از هزینه‌های درمان کاهش خواهد یافت

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۱۰:۱۵:۰۷
کد خبر: ۹۳۳۹۷۰
زمان‌ واریز حقوق‌ها و یارانه و حمایت‌های معیشتی در بودجه ۹۹/ قیمت کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی همراه خواهد بود/ یک میلیون فرصت شغلی در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است/ سهم مردم از هزینه‌های درمان کاهش خواهد یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تصمیم داریم دهم هر ماه پرداخت حمایت معیشتی را داشته باشیم و بیستم هر ماه یارانه دوم را پرداخت می کنیم و ۳۰ ام هر ماه هم‌حقوق ها را واریز می کنیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود در تشریح جزییات بودجه ۹۹ گفت: به دنبال ارائه تفصیل جزییات و رفع ابهاماتی هستیم که این لایحه می تواند داشته باشد.  روز گذشته رییس‌جمهور لایحه بودجه ۹۹ را با ۱۹جلد پیوست تقدیم‌ مجلس کرده است. اعداد و ارقام بودجه ۹۹ به هیچ وجه اعداد و ارقام سال ۹۸ نیست.  این بودجه برای سومین سال تحریم بزرگ اقتصادی تهیه و تدوین شد. مصارف در زمان تحریم  با مصارف در شرایط عادی متفاوت است.

نوبخت افزود: بودجه تحریمی ۱۳۹۹با طرحی تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه تهیه شده بود تدوین شده است البته این‌گام‌ نخست است. طرح اصلاح ساختار مشتمل بر ۴محور و ۹ بسته است.  ۴محور شامل  درآمدزایی پایدار و سلسله تغییراتی  است تا درآمدها پایدار و از نفت جدا شود و دوم‌ هزینه های کارا است. سوم سلسله تغییرات در نظام بودجه است و  چهارم اصلاحاتی که باید در نظام بودجه‌ریزی کشور صورت گیرد.‌

او در خصوص پیشبینی منابع عمومی در بودجه ۹۹ گفت:  منابع عمومی ۴۸۸هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه ۹۸ ، ۸درصد افزایش یافته است. این منابع عمومی از سه محل تامین می شود. کشور را باید با درآمد ها اداره کنیم.

نوبخت درباره قیمت هر بشکه نفت در بودجه۹۹  گفت:  مجموعه نظام‌ دست به دست هم دادیم و راهش را هم می‌دانیم.‌ آمریکا گروه بزرگی را برای رصد فروش ایران مشخص کرده است. مقدارفروش  نفت از ۱/۵ میلیون بشکه به  ۱ میلیون  بشکه تقلیل یافته است.  سال گذشته قیمت برای فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار بود ولی در سال ۹۹،  ۵۰ دلار پیش بینی شده است و قیمت نفت تقلیل یافته است. کل درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت خام  ۱۸/۲۵میلیارد دلار است. درسال ۹۹ اعتبارات هزینه‌ای بالغ بر ۳۶۷/۲هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۸ از ۴درصد رشد برخوردار است.

معاون رییس جمهور گفت: منابع حاصل از از مولد سازی دارائی های و فروش اموال مازاد دولتی بالغ بر ۴۹/۵ هزار میلیارد تومان است و منابع حاصل از فروش و واگذاری طرح های عمرانی بالغ بر یک هزار میلیارد تومن است. جمع منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای بالغ بر ۹۸/۸هزار میلیارد است که رشد آن نسبت به مصوب ۸۸ در حد ۱۴۴ درصد است.

او در خصوص فروش اوراق مالی گفت: فروش اوراق مالی بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان  است و واگذاری سایر دارایی مالی ۴۴/۷ هزار میلیارد تومان است جمع واگذاری دارایی های بالغ بر ۱۲۴/۷ هزار میلیارد است که رشد آن نسبت به مصوب ۸۸ در حد ۱۴۴ درصد است. مصارف در سال ۹۸ بالغ بر ۴۸۴/۶هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است

نوبخت ادامه داد:  علت اینکه دشمن عرصه را از نظامی به اقتصادی کشانده است واهمه‌ای است که از قدرت نظامی ایران که قدرت نظامی بازدارندگی است دارد. اقتصاد باید به بخش نظامی هم‌ کمک کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری درباره اعتبارات تملک دارایی ها در سال ۹۹ بیان داشت:  در سال ۹۹ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بالغ بر۷۰/۴هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۸، دارایی ۵درصد رشد داشته است

او درباره زمان واریزی حقوق ها و یارانه و حمایت معیشتی در بودجه ۹۹‌گفت: برحسب نوع مصرف سیاست های مورد نظر در اجرای بودجه سال ۹۹ سه دسته است. در بودجه ۹۹ ، ۳هزار میلیارد تومان به ۲هزار میلیارد امسال برای رتبه بندی فرهنگیان افزوده می شود. حمایت معیشتی  در بودجه ۹۹، ۳۱ هزار میلیارد تومان است. هدفمندی یارانه ها  در بودجه ۹۹، ۴۳ هزار میلیارد تومان است.تصمیم داریم دهم هر ماه پرداخت حمایت معیشتی را داشته باشیم و بیستم هر ماه یارانه دوم را پرداخت می کنیم و ۳۰ ام هر ماه هم‌حقوق ها را واریز می کنیم.

نوبخت در خصوص استمرار طرح تحول سلامت در بودجه ۹۹ عنوان کرد: ۵هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای این طرح اختصاص دادیم همچنین سهم مردم از هرینه های درمان در بودجه ۹۹ کاهش یافته است.

نوبخت درباره مهار تورم گفت: تصمیم نداریم حتی یک ریال از پول پرقدرت که از بانک‌ مرکزی چاپ‌می‌شود  در مهار تورم تامین کنیم. تصمیم داریم قیمت کالا ها و خدمات دولتی به ویژه کالاهای اساسی با استمرار ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد. دولت ارز را گران نمی کند.

معاون رییس جمهور گفت: در سال ۹۹ به دنبال کاهش بیکاری با ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی و افزایش تولید با ایجاد رشد ۲ درصدی و خروج از رکود هستیم. هرچه آمریکا تلاش کند ایران راه خود را ادامه خواهد داد. در اوج‌تحریم بودجه را در زمان مقرر تدوین و به مجلس تقدیم کردیم.

نوبخت درباره ۱۵ درصد افزایش حقوق ها در بودجه ۹۹ گفت: قانون گفته است متناسب با نرخ تورم نه مساوی نرخ تورم. هیچ چیزی بهتر از صدق و راستی نیست. اگر دستمان می رسید بیشتر افزایش می‌دادیم . در سال ۹۹ این ‌امید  را هم داریم که نرخ تورم رو به کاهش باشد.

نوبخت گفت: افزایش قیمت بنزین در بودجه ۹۶  آمد اما مجلس آنرا رد کرد و در بودجه ۹۷ هم  دیده شده بود که به دلیل اینکه مسئله ارزی به طور مداوم متلاطم بود امکان اجرای افزایش قیمت بنزین نبود اما مجدد در سال  98 در لایحه بودجه۹۸ افزایش قیمت بنزین   مطرح بود و این تکلیف به انجام رسید دولت اگر محافظه کاری می‌کرد و این‌کار را انجام‌ نمی داد ، با رشد مصرف که سالانه افزایش داشت  و درعین حال با ضرورت واردات‌ بنزین مواجه می شدیم. آمریکا امکان واردات بنزین به داخل را نخواهد داد.

نوبخت در پاسخ به سوال برنا مبنی بر اینکه در جلسه غیر علنی بحث دوسالانه شدن بودجه را مطرح کردید اما آقای لاریجانی آن را مغایر قانون اساسی دانست آیا بازهم بر دوسالانه شدن بودجه تاکید دارید یا خیر؟  گفت: آقای لاریجانی درست فرمودند قانون اساسی بودجه را سالانه می داند ما هم قرار نبود بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کنیم قرار بر این بود که بودجه امسال در یک بستر دوساله بررسی شود به همین جهت برای بودجه  ۹۹ برنامه‌ای در نظر گرفتیم که در همان برنامه،  برنامه سال ۱۴۰۰ را هم مدنظر قرا دادیم.  از این رو برنامه بودجه ۹۹ را دوسالانه تنظیم کردیم هم سال۱۳۹۹  و هم سال ۱۴۰۰.  اما آن چیزی که به مجلس برای تصویب دادیم مربوط به سال ۹۹ است.  بودجه را نمی توان‌ دوسالانه تصویب کرد اما می‌توان دوسالانه در نظر گرفت. سال آینده سالی پز از دشواری است و برای همین برخی ذخایر را کمتر مصرف می کنیم ‌چون ممکن است روز مباداتری هم‌ در پیش باشد . هرچه با تدبیر و دوراندیش باشیم بهتر می توانیم مقاومت کنیم  و مدیریت بر منابع داشته باشیم.‌

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز