علی ربیعی در نشست خبری:

دولت برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت ندارد/رئیس‌جمهور برای بررسی وقایع اخیر کمیته‌ای تشکیل دادند/ تعداد مجروحان نیروی انتظامی بسیار بیشتر از مجروحان عادی است/آمریکا در آنچه به تصویر کشید ناکام ماند

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۱۲:۴۹:۵۶
کد خبر: ۹۳۴۱۰۳
دولت برنامه‌ای برای قطع دسترسی مردم به اینترنت ندارد/رئیس‌جمهور برای بررسی وقایع اخیر کمیته‌ای تشکیل دادند/ تعداد مجروحان نیروی انتظامی بسیار بیشتر از مجروحان عادی است/آمریکا در آنچه به تصویر کشید ناکام ماند
سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: دولت برنامه‌ای برای قطع کردن دسترسی مردم به اینترنت ندارد.درباره وقایع اخیر رئیس جمهور کمیته‌ای را تشکیل دادند و از طریق شورای عالی امنیت ملی گزارشی تقدیم رهبر انقلاب شد و اجرای تمام دستورات رهبری نیز به کمیته محول شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، علی ربیعی در نشست امروز خود با خبرنگاران گفت: روزهای تلخی رخ داد و دلجویی رهبر انقلاب راهگشا بود. این وقایع البته نیازمند بررسی است. به آسیب‌دیدگان می‌گویم ما در غم شما شریک هستیم. فراموش نکنیم که در شرایط تحریم قرار داریم. اگرچه شاهد بودیم رسانه های خارجی می گفتند دیدید تحریم ها چه کرد اما وجدان های بیدار آمریکا هم می گفتند اگر به برجام پایبند بودیم این مردم به سختی نمی‌افتادند. دولت معتقد است اتفاقات رخ داده باید ریشه‌یابی شود. در این راستا رئیس جمهور کمیته‌ای را تشکیل دادند و از طریق شورای عالی امنیت ملی گزارشی تقدیم رهبر انقلاب شد و اجرای تمام دستورات رهبری نیز به کمیته محول شد.

او ادامه داد: موضوع بعدی پیش روی ما انتخابات مجلس است. همه می‌دانیم مسیر ثبات کشور از انتخابات می گذرد و تنها راه مواجهه برای ایجاد تغییرات بین نسلی همین انتخابات است. امسال انتخابات مجلس را پیش رو داریم و نامزدها ثبت نام کردند. هرچند امیدوار بودیم چهره های سیاسی بیشتری ثبت نام کنند. دولت به عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای برگزاری انتخابات و دفاع از رای مردم را به کار خواهد گرفت. در انتخابات امسال ١۶١۴۵ نفر ثبت نام کردند و سهم زنان ٣٠ درصد رشد یافته است. به ازای هر صندلی مجلس ۵٠ نفر ثبت نام کرده اند. ثبت نام برادران و خواهران اهل سنت ما افزایش یافته است. امیدواریم همه نهادهای ذی ربط بهترین تعامل را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات با دولت داشته باشند.

ربیعی گفت: پیشنهاد مبادله زندانیان یک ساله پیش از طرف ایران و در نشست عمومی سازمان ملل مطرح شد و دولت آمریکا در آن زمان خود داری کرد.

سخنگوی دولت  بیان داشت: رایزنی برای آزادی دکتر سلیمانی  ادامه یافت و از طرفی هم به دلایل انسان دوستانه و در پیامی که یکی از مقامات سابق آمریکا آورده بود که در مورد پیگیری هایمان در موضوع دکتر سلیمانی حاضر هستند مبادله داشته باشند اصل مان بر " همه در مقابل همه" بود. ما پذیرفتیم  و  در مورد دکتر سلیمانی تبادلی انجام دادیم. خرسندیم‌که آمریکا با آزادی یک انسان بی گناه تصمیم‌ درستی اتخاذ کرد. آماده بازگرداندن همه ایرانیان زندانی شده  به ناحق از زندان آمریکا هستیم. مبادله دکتر سلیمانی  براساس مذاکره صورت نگرفته است. امریکا می تواند با توقف تحریم هایی که انجام داده است زمینه را برای کشورهای 1+5 مهیا کند این تصمیم در اختیار آمریکا است. از دولت سوییس هم در این زمینه تشکر می کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص علت بازداشت پیوندی  گفت: فرایند استعفا باید به امضاء شورای عالی و رییس جمهور برسد و هنوز تایید نشده است. به دولت درمورد اتهامات ایشان و تخلفاتش هنوز چیزی اعلام نشده است.

او درباره این مورد که آیا قرار است با حفظ سمت سخنگو جانشین‌ پیوندی شوید ؟ گفت: شایعه است و چنین پیشنهادی به بنده نشده است.

ربیعی  در مورد اظهارات ترامپ در مورد حمایت از ناآرامی‌های ایران‌گفت: بدون تردید اظهارات صریحی که این روزها مقامات آمریکایی در مورد اتفاقاتی که در ایران رخ داده و معطوف کردن آن به تلاش های خود، یک جنایت جنگی و یک جرم بین المللی محسوب می‌شود . آمریکایی‌ها  آنچنان بی‌پروا، صریح و گستاخانه سخنان خود را بیان می کنند که گویا اقدامات آنها موجب شده در ایران چنین مسایلی رخ دهد. قطعا موضع ما در عمل ایجاد همبستگی بیشتر در  داخل کشور، ایجاد فضای آرامش در داخل کشور و گذار از این اتفاقات به سمت درک علت اتفاقات و هم ساختن آینده ای بهتر است و  پاسخ اصلی ما در یک حرکت و جنبش داخلی است.

او اضافه کرد: پاسخ دیگر ما در کنار هم در گذار سختی ها، افزایش مقاومت و پویایی اقتصادی است و پاسخ دیگر ما از طریق مجامع بین‌المللی اعمال می شود.آمریکا در آنچه که به  تصویر کشیده بود که ایران چنان خواهد شد و می‌گفتند نظام سقوط می کند  ناکام ماند.  ایرانیان به این درک رسیدند که آمریکایی‌ها در داغ کردن زمین برای پریدن و جهش کار کردند. اعداد و ارقامی که آمریکا گفته غیر واقعی است و هیچ شواهدی دال بر آن نیست. قطعا صادقانه به تفکیک استان و شهرستان و علت آن  را اعلام خواهیم کرد.

ربیعی درباره دلیل تاخیر اعلام  آمار کشته شدگان گفت: تعداد مجروحان نیروی انتظامی بسیار بیشتر از مجروحان عادی است.  معتقدیم عده ای به ناحق و بی گناه مظلوم‌ واقع شده اند. باید تفکیک کرد و این زمان می برد و براساس همین تاکنون آماری اعلام نشده است نمی توان به صورت فله‌ای مانند آمریکا آمار اعلام کرد صادقانه و درست اطلاعات خواهیم داد.

معاون رییس جمهور گفت: در مورد اعترافات تلویزیونی  آقای روحانی  باید گفت که منظور آقای روحانی، تایید اعترافات تلویزیونی نبوده  و نیست بلکه ایشان گفته باید در چهار چوب و پس از تایید حکم صورت گیرد.‌ پخش اعتراف منش دولت نیست مگر به ضرورت تشخیص قاضی.

ربیعی درمورد شبکه ملی اطلاعات گفت: هم با آقای فیروز آبادی و هم با آقای جهرمی و هم با اعضای دولت گفتگو کردم. فکر می‌کنم برداشت اشتباهی از این صحبت ها صورت گرفته است. در کشور یک شبکه بیشتر نداریم که آن هم‌شبکه ملی است که اینترنت هم در بستر آن است. نه در حال حاضر و نه در آینده، برنامه‌ای برای قطع کردن دسترسی مردم به اینترنت نداریم.‌ مگر اینترنت قطع شدنی است؟ آینده اقتصاد دیجیتال مبتنی بر اینترنت است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره لایحه بودجه و تدوین آن بدون اتکای به نفت، گفت: اصلاح ساختار اقتصادی در بودجه هم در دوران تحریم و هم در دوران غیرتحریم و رونق می تواند دنبال شود. اما در دوران تحریم قطعا با بودجه محدود که باید حقوق و دستمزد کارمند و بازنشسته هم تامین شود، با دشواری هایی روبرو خواهیم بود. اما بردن درآمدهای نفتی به بودجه عمرانی طبق روال قبلی خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما کارهایی که در اصلاح ساختار می توانستیم انجام دهیم را عملی کردیم، ادامه داد: کارهایی مانند درآمدهای پایدار، هزینه های کارآ، ثبات بخشی به توسعه و عدالت و مراحل بودجه ریزی را سعی کردیم مراعات کنیم. 

وی با اشاره به موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت تصریح کرد: در این مورد اصلاحات ساختاری اعمال شده است که مبلغ 49 و نیم هزار میلیارد تومان از این محل باید تامین درآمد داشته باشیم. 

ربیعی افزود: همچنین درباره هزینه های کارآ هم با حذف 100 ردیف و مدیریت متمرکز در استان ها و برنامه محور کردن توزیع اعتبارات و بهینه کردن آنها، اقداماتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: معتقدیم اگر در شرایط فروش نفت بهتر قرار داشتیم بودجه می توانست با نگاه توسعه ای بهتر طراحی شود. بودجه در اختیار مجلس است و مجلس نباید سقف را افزایش دهد چون هر گاه سقف افزایش یافت موجب بهم ریختن ساختار شد. اما مجلس می تواند اصلاحات مدنظر را اعمال کند.

او در پاسخ به  سوال خبرنگار برنا درباره انتقاد ها به صحبت های جهانگیری برای بیان تاثیر تحریم ها بر مشکلات کشور گفت: دولت مصلحت ندیده است که درباره فشار های تحریم و اثرات آن زیاد صحبت کند. مایل نیستیم این تلخی‌ها به جامعه تزریق شود. متاسفانه برخی از این‌مصلحت سنجی ملی و مصلحت سنجی که براساس منافع ایران صورت گرفته سواستفاده کردند و در برابر سکوت دولت نهایت بهره برداری جناحی را انجام دادند.  اظهارات خوبی در برخی دانشگاه ها نشنیدیم، با شرایط تحریم ها و فشار ها و با این جریان های اجتماعی اگر شما بودید چه می کردید؟ آیا کارنامه ای بهتر داشتید؟ جهانگیری علاوه بر اینکه  رییس اقتصاد مقاومتی دولت است به صورت مستمر تلاش می کند. دولت مدیون فعالیت های اقتصاد مقاومتی به ریاست جهانگیری است.

در  واقع جهانگیری قطره ای از یک واقعیت را بیان کرده و تاکید کرده که این سختی ها  وجود دارد و نمی توان جنایات آمریکا را انکار کرد.  جهانگیری در بخش دوم صحبت هایش  از مقاومت ها صحبت کردند نمی‌دانم چرا برخی بی مهابا از صحبت های ایشان  چنین برداشت هایی کردند و این را علامت به دشمن‌ می دانید؟؟!! شمایی که بر نارسایی ها زوم‌ می کنید آیا این علامت دادن به بیگانگان نیست.

 

نظر شما