وزیر امور خارجه بحرین:

قطر نمی‌خواهد بحران شورای همکاری به پایان برسد

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۸:۰۳:۱۲
کد خبر: ۹۳۴۹۳۷
قطر نمی‌خواهد بحران شورای همکاری به پایان برسد
وزیر امورخارجه بحرین عدم حضور امیر قطر در نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی را «عدم جدیت قطر» برای پایان دادن به بحران به وجود آمده در این شورا توصیف کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم، هنوز ساعاتی از پایان چهلمین نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی نمی‌گذرد که وزیر امور خارجه بحرین از مشارکت سطح پایین قطر در این نشست انتقاد کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز عربی، «خالد بن احمد آل خلیفه»، شامگاه سه‌شنبه در واکنش به این مشارکت قطر، از اینکه این کشور برای پایان دادن به بحران خود با چهار کشور عربی «جدیت» ندارد، ابراز تأسف کرد.

چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر که به عنوان کشورهای محاصر کننده قطر از آن‌ها یاد می‌شود، از آذر ۹۶ گذشته دوحه را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرده و همه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

نشست شورای همکاری خلیج فارس امروز در ریاض برگزار شد و «تمیم بن حمد»، امیر قطر به رغم دعوت رسمی «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی برای شرکت در این نشست، حاضر به سفر به ریاض جهت شرکت در این نشست نشد و به جای خود نخست‌وزیر را فرستاد.

این در حالی بود که برخی تحلیلگران و رسانه‌ها این دعوت را نقطه عطفی در روابط قطر با چهار کشور مذکور دانستند و از احتمال آب شدن یخ‌های موجود در این روابط خبر دادند.

وزیر خارجه بحرین که معمولاً در چنین مواقعی بیشتر موضع غیر علنی عربستان سعودی را رسانه‌ای می‌کند، در واکنش به اظهارات اخیر همتای قطری خود نیز نوشت که این اظهارات منعکس کننده هیچ مضمونی نیست و به هیچ وجه این مسائل بحث و بررسی نشده است.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر خارجه قطر اخیراً در نشست رُم ایتالیا ضمن تأیید مذاکراتی بین کشورش با عربستان سعودی، در مورد شروط سیزده‌گانه کشورهای محور سعودی در برابر کشورش گفته است که «دیگر حرفی در مورد این شروط زده نمی‌شود و مذاکرات از این خواسته‌های غیرممکن فاصله گرفته است».

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین علاوه بر تحریم قطر طی این مدت، برای عادی‌سازی روابط خود با این کشور شروط ۱۳ گانه‌ای مطرح کردند که بستن الجزیره و عدم حمایت از اخوان و گروه‌های مقاومت نیز از جمله این شروط بود.

برخی از تحلیلگران و ناظران با توجه به عدم مشارکت امیر قطر در چهلمین نشست شورای همکاری را نشانه شکست این نشست و محور سعودی در تلاش برای پایان دادن به بحرانی دانستند که خودشان آن را ایجاد کرده‌اند.

برادر امیر قطر همزمان با برگزاری نشست امروز ریاض، مشکل در بحران روابط کشورهای عربی خلیج فارس را در طرف مقابل دانست و نوشت: «درمان بیماری به دقت تشخیص و تجویز داروی مناسب بستگی دارد، در نتیجه نابسامانی وضعیت شورای همکاری (خلیج فارس) به دلیل اشتباه در تشخیص است.»

«خلیفه بن حمد آل ثانی» خطاب به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزود: «به دنبال راه‌حل قانع‌کننده باشید؛ زیرا قطر بدون شک یک بیماری نیست.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز