گزارش هفته؛

خط و نشان‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ۲۹۰ کرسی مجلس یازدهم

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۵:۰۰:۱۷
کد خبر: ۹۳۵۲۰۳
خط و نشان‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ۲۹۰ کرسی مجلس یازدهم
محل ثبت‌نام کاندیداها چه در وزارت کشور و چه در فرمانداری تهران طی هفت روز ثبت‌نام شاهد حضور چهره‌هایی از جریانات اصلاح طلب و اصولگرایی بود که هر کدام از ماه ها قبل از ثبت نام، خط و نشان‌هایی برای کرسی‌های سبز مجلس کشیده بودند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ ثبت‌نام کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ورود جمعی از نامزدهای اصولگرا و اصلاح‌طلب به پایان رسید تا چهره‌های سرشناس این دو اردوگاه سیاسی، رقابت فشرده ای را برای کسب 290 کرسی مجلس رقم بزنند.

محل ثبت‌نام کاندیداها چه در وزارت کشور و چه در فرمانداری تهران طی هفت روز ثبت‌نام شاهد حضور چهره‌هایی از جریانان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرایی بود که هر کدام از ماه‌ها قبل از ثبت نام، خط و نشان‌هایی برای کرسی‌های سبز مجلس کشیده بودند.

اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، سه گروه شده و سه تئوری ارائه دادند. گروه اول همچون مصطفی تاجزاده و حجاریان بر این باور بودند که باید به صورت مشروط در انتخابات شرکت کرد. گروه دوم از جمله محمدرضا تاجیک معتقد بودند اصلاح طلبان این بار در انتخابات شرکت نکنند و به نوعی به بررسی ایرادات و انتقادات وارده به اصلاح‌طلبان بپردازند و خود را از قدرت سیاسی کنار بکشند. گروه سوم همچون بهزاد نبوی نظر مخالف این دو گروه را داشتند، آنها معتقد بودند اصلاح‌طلبان راهی جز شرکت در انتخابات و صندوق رای ندارند و با کناره‌گیری از قدرت، عملا بازگشت‌شان به قدرت بسیار دشوار خواهد بود.

در واقع این سه باور به ویژه دو گروه اول واکنشی به رد صلاحیت‌هایی بود که شورای نگهبان در گذشته انجام داده بود. به اعتقاد بسیاری از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت‌های شورای نگهبان موجب شد که اصلاح‌طلبان نتوانند بسیاری از چهره های برجسته و موثری که می توانستند، برای حضور در مجلس، از آن‌ها استفاده کنند را وارد لیست انتخاباتی خود کنند و این مسئله را به نوعی اعمال سلیقه شورای نگهبان در ارتباط با شخصیت‌های اصلاح‌طلب  و به طور کلی جریانات اصلاح‌طلب، دانستند.

علاوه بر اصلاح‌طلبان، برخی از اصولگرایان نیز به سلیقه‌ای عمل کردن شورای نگهبان صحه گذاشته‌اند،  از این رو این انتقاد فقط به اصلاح طلبان محدود نمی‌شود.

در زمان ثبت‌نام مجلس یازدهم با وجود همه این مسائل و انتقادات وارده به شورای نگهبان، از روز اول از چهره‌های تندرو اصولگرا، معتدل و مستقلین گرفته تا اصلاح‌طلبان، برای مجلس ثبت‌نام کردند.حضور چهره‌های اصولگرایی که شامل نمایندگان ادوار مجلس در مجلس هفتم، هشتم و نهم  بودند بسیار چشمگیر بود. بسیاری از آنها بر این باور بودند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عملکرد ضعیف مجلس دهم پا به میدان انتخابات گذاشته‌اند. چراکه اکثریت آنها بر این باور بودند که مجلس در این شرایط در راس امور نیست. حضور چهره‌های اصولگرا در روزهای بعد به چهره‌های پایداری و احمدی‌نژادی  و همچنین نواصولگرایی قالیباف نیز منجر شد.

 اصلاح‌طلبان نیز هرچند در روزهای ابتدایی ثبت‌نام نقش کمرنگی داشتند اما در روزهای بعد بسیاری از لیست امیدی‌های مجلس به همراه چهره‌های اصلاح‌طلب  وارد روند ثبت نام شدند. اما نگرانی و دغدغه اصلاح طلبان همچنان مسئله رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان است. حتی بسیاری از اصلاح‌طلبان به صورت تلویحی شرکت در انتخابات را مشروط به تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان کردند.

حال اینکه این اقدام آنها تا چه حد جدی بوده، مسئله‌ای است که باید مورد بررسی اصلاح‌طلبان قرار گیرد. چراکه طیفی از اصلاح‌طلبان همواره صندوق رای را بهترین گزینه می‌دانند. در سوی دیگر ماجرای انتخاباتی اصولگرایان به ویژه تندروهایی از این جریان، پایداری‌ها قرار دارند که از مدتها پیش منتظر فرصتی هستند که مجلس هفتم را مجددا تکرار کنند مجلسی که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل دهند. به ویژه اینکه به نظر می‌رسد از سوی شورای نگهبان هیچ دغدغه و نگرانی ندارند. الیاس نادران در این باره به خبرنگاران گفته بود: «مجلس هفتم قوی‌ترین مجلس در این دوره بوده است و مجلس یازدهم ان‌شاءالله کارشناسانه‌تر، شجاع‌تر و در دفاع از حقوق مردم بهتر از مجلس هفتم خواهد بود.»

در مقابل یکدست اصولگراشدن مجلس یازدهم، محمدجواد محمدی نوری، از اصولگرایان معتدل نظر دیگری دارد. او به برنا گفته است: «یکدست شدن مجلس آفت دارد. امیدواریم همه اندیشه‌ها این فرصت را پیدا کنند که در مجلس برای کشور کار و حضور پیدا کنند.»

بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز بر این باور هستند که اصولگرایان منتظر فرصتی هستند که با کاهش حضور و مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای، دوباره قدرت را در مجلس و یا حتی در انتخابات ریاست جمهوری به دست گیرند. از این رو اصلاح طلبان با وجود آگاهی از این مسئله، به نوعی سعی دارند که مشارکت مردم را به سمت خود جذب کنند.

در سوی دیگر ماجرا شورای نگهبان قرار دارد که گویا اصولگرایان از شورای نگهبان نگرانی ندارند اما برای اصلاح‌طلبان همواره نگرانی و دردسرهایی در ارتباط با تعیین صلاحیت ها در انتخابات های مختلف ایجاد کرده است. با وجود همه انتقاداتی که به شورای نگهبان وارد می‌شود بسیاری بر این باورند که این شورا باید اصل رفعت اسلامی را رعایت کند؛ به جای اینکه اصل را بر صلاحیت افراد بداند و در سلیقه‌ای اعمال کردن نظرات خود در تعیین صلاحیت‎ها تجدید نظر کند چراکه مراجع چهارگانه در تعیین صلاحیت کاندیداها به ویژه در بحث سوء پیشینه ها و  سوء سوابق افراد می‌توانند، نقش عمده ای ایفا کنند.

نکته مهمی که نباید دور از نظر داشت این است که مجموعه نظام همواره بر این نظر بوده که مردم باید مشارکت حداکثری داشته باشند و در این نقطه مشترک با اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند که باید مشارکت پرشور و حداکثری باشد.

«علی شکوری‌راد»، دبیرکل حزب اتحاد ملت، درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم به خبرنگاران گفته بود: «ما در چارچوب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کنش سیاسی خودمان را انجام می‌دهیم. این شورا هفته پیش از افراد دعوت کرد در انتخابات شرکت کنند و ما در همان چارچوب تلاش خواهیم کرد تا افراد شایسته‌ای در لیست تهران قرار بگیرند و امیدی که در میان مردم از دست رفته را به آنها برگردانیم.»

علاوه بر علی شکوری‌راد و آذر منصوری از اعضای اتحاد ملت که در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند، غلامرضا انصاری دیگر اصلاح‌طلبی بود که درباره کاندیدا شدن خود گفته است: «من از تهران کاندیدا می شوم اما هنوز جلسه‌ای برای بستن لیست اصلاح‌طلبان تشکیل نشده است. من در انتخابات قبل به نفع لیست اصلاح‌طلبان کنار رفتم و این دوره نیز اگر لازم باشد این کار را خواهم کرد زیرا معتقد به کار جمعی و تشکیلاتی هستم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز