در ادامه تلاش‌های ایران برای امنیت منطقه خلیج فارس مطرح شد؛

«ابتکار صلح هرمز»؛ راهی به سوی توسعه و امنیت

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۱۵:۰۶:۰۱
کد خبر: ۹۳۵۳۰۵
«ابتکار صلح هرمز»؛ راهی به سوی توسعه و امنیت
موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) درحالی برگزارکننده اولین المپیاد سراسری شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی با عنوان «ابتکار صلح هرمز» است که قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، اهمیت طرح این موضوع از سوی رییس‌جمهوری در نشست مجمع سازمان ملل را به‌منظور برقراری امنیت خلیج‌فارس برای ایران حیاتی می‌داند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) درحالی برگزارکننده اولین المپیاد سراسری شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی با عنوان «ابتکار صلح هرمز» است که قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، اهمیت طرح این موضوع از سوی رییس‌جمهوری در نشست مجمع سازمان ملل را به‌منظور برقراری امنیت خلیج‌فارس برای ایران حیاتی می‌داند.

«ابتکار صلح هرمز» مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی عنوان المپیادی است که موسسه ابرار معاصر تهران قرار است آن را در روز پنجشنبه 21 آذرماه 98 در دانشگاه امام صادق برگزار کند.

در این برنامه دکتر حسام‌الدین آشنا، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، دکتر محمد کاظم سجاپور، مشاور دکتر ظریف، دکتر عابد اکبری، مدیرعامل این موسسه، دکتر محمدرضا دهشیری، دانشیار دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، دکتر محمدباقر خرمشاد، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و دکتر جلال دهقانی‌فیروزآبادی، استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی از جمله هیات داوران این المپیاد هستند. در این برنامه قرار است کارگاه‌های آموزشی آداب دیپلماسی و فنون مذاکره برگزار و پس از آن به شرکت‌کنندگان گواهی رسمی اعطا شود.

المپیادی برای سیاستمداران و جامعه دانشگاهی

اهمیت طرح موضوع «ابتکار صلح هرمز» از سوی رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران را بر آن داشته تا با دعوت از استادان و کارشناسان ارشد حوزه بین‌الملل، برای بررسی ابعاد مختلف این طرح گام موثری بردارد تا سیاستمداران و جامعه دانشگاهی ارزیابی دقیق‌تری از این طرح به دست آورند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در این‌باره معتقد است: «حفظ و تامین امنیت خلیج‌فارس نکته‌ مهمی است که از 40سال پیش تاکنون حل نشده باقی مانده است. استراتژی مشخص و قابل اتکایی در این مورد پس از تحولات ایران با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ میان ایران و عراق وجود نداشته است.»

توزان قدرت برقرار نیست

به گفته قاسم محبعلی «مشکل این است که توزان قدرت بین ایران، عراق و عربستان برقرار نیست و از طرفی، وجود اختلاف‌هایی در میان کشورهای کوچک با قدرت‌های بزرگ‌تر در این منطقه تحقق این هدف را سخت‌تر کرده درحالی که امنیت خلیج‌فارس و طرح موضوع «ابتکار صلح هرمز» قابل‌توجه است.»

این کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به اینکه کشورهای کوچک حوزه خلیج‌فارس امنیت خود را در گروی ارتباط با کشورهای بزرگ‌تر خارج از منطقه می‌دانند، می‌گوید: «در چنین وضعی طرح و بررسی «ابتکار صلح هرمز» اهمیت بیشتری پیدا می‌کند آنهم در شرایطی که امنیت منطقه زمانی محقق می‌شود که سیاست ایران با سیاست قدرت‌های کشورهای بزرگ و کوچکتر منطقه و خارج از آن متوازن شود.»

توسعه اقتصادی از راه ابتکار صلح هرمز

به اعتقاد محبعلی «با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مناسبات ایران با کشورهای منطقه برقراری امنیت خلیج‌فارس منوط به بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه است. توسعه اقتصادی نیز از همین راه می‌گذرد. بنابراین تلاش برای اهمیت واکاوی «ابتکار صلح هرمز» با هدف حل‌وفصل چالش‌های پیش‌روی کشور می‌تواند به مرور موجب تحقق برنامه‌ها و اهداف دولت شود. در این وضعیت می‌توان امید داشت اوضاع اقتصادی ایران بهتر شود و رفاه مردم رقم بخورد.»

اقتصاد، مردم و حاکمیت

تاکید این دیپلمات پیشین کشورمان بر این است که «رونق اقتصاد، ارتقای کیفی معیشت مردم و حفظ قدرت حاکمیت سه مولفه بهم پیوسته هستند که با ایجاد بسترهای لازم برای به نتیجه رسیدن طرح «ابتکار صلح هرمز» محقق خواهند شد.»

محبعلی با بیان اینکه اثربخشی طرحی مانند «ابتکار صلح هرمز» به چگونگی مناسبات ایران با کشورهای منطقه مشروط است، توضیح می‌دهد: «مساله انرژی هسته‌ای ایران، وضعیت روابط ایران با کشورهای خاورمیانه، موضوع موشک‌های ایران، مناسبات ایران با آمریکا و در این میان موجودیت اسرائیل از جمله مواردی هستند که ایجاد امنیت در خلیج‌فارس به آن‌ها وابسته است.»

 

نظر شما