چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

قالیباف آمد، عارف رفت/ کولاک خانم نماینده در مجلس/ سخنرانی جلیلی برای صندلی‌های خالی

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۵:۱۸:۴۹
کد خبر: ۹۳۵۳۲۷
قالیباف آمد، عارف رفت/ کولاک خانم نماینده در مجلس/ سخنرانی جلیلی برای صندلی‌های خالی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ پروانه سلحشوری

«مردم بدانند در تمام مدت نمایندگی با آنها صادق بودم و با تمام وجودم تلاش کردم؛ این‌ بار به‌خاطر نظارت استصوابی نمی‌آیم، به خاطر اینکه برای من حکم صادر شود که چه رایی در کمیسیون و صحن بدهم، نمی‌آیم. برای آنهایی که مدت‌ها اصلاح‌طلبان را کوبیدند، نمی‌آیم. به خاطر بغض‌های فروخفته‌ای که منتظر هستند تا من نیایم، نمی آیم.» این جملات بخشی از مصاحبه پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، با خبرگزاری برنا است که بازتاب زیادی داشت.

اما این مصاحبه تنها حواشی موجود در هفته جاری علیه سلحشوری نبود. او روز دوشنبه در یک نطق جنجالی بار دیگر صدای دلواپسان را درآورد تا جایی که جلسه علنی مجلس با دعوا، به پایان رسید.

او در نطق خود گفت: «اعتراض‌ سال‌های ۷۸ و ۸۸ و همچنین دی ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ اعتراض‌هایی بوده که همواره مطالباتی در آن وجود داشته اما امروز معترضان، اغلب جوانانی هستند که به دنبال اشتغال و یک زندگی مطلوب انسانی و اجتماعی هستند. ضرورت امروز کشور این امر را بر ما قطعی کرده که از نو بپرسیم جامعه‌ای که در فاصله ۷۰ سال؛ دو انقلاب بزرگ را تجربه کرده است و در هر یک یا دو دهه، یک جنبش سیاسی و اجتماعی را، چرا آرام نمی‌گیرد و به بلوغ نمی‌رسد؟ چه‌ چیز در لایه‌های پنهان این جامعه و در سیاست و زمانه است که عموم مردم را مضطرب، نابردبار و ناآرام کرده است؟ متاسفانه ‌جز اقلیتی برخوردار از تبعیض و امتیاز، بقیه مردم را رها کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که امسال گفته شد بیش از نیمی از پذیرفته‌ شدگان کنکور پزشکی کسانی بودند که دچار سهمیه بودند.»

صحبت‌های سلحشوری به پایان نرسیده بود که کم کم تحرکات برخی چهره‌های تندرو در اعتراض به او شروع شد. ابتدا حاجی‌دلیگانی و علیرضا سلیمی شروع به انتقاد کردند، دقایقی بعد نیز سامری از مجمع نمایندگان خوزستان، که در جریان رای اعتماد به وزیر خارجه ناسزا گفته بود، شروع به فریاد زدن کرد و خواستار آن شد که میکروفون سلحشوری خاموش شود. در نهایت و با اینکه زنگ پایان جلسه به صدا درآمده بود اما جدال همچنان ادامه داشت. حتی وقتی که سلحشوری صحن مجلس را ترک کرده بود، نصرالله پژمانفر با فریاد می‌گفت: «نمی‌شود هر کسی هر غلطی دلش خواست انجام بدهد.» یک نماینده دیگر هم خطاب به سلحشوری گفت: «به جهنم که ثبت نام نکرده است نمی‌شود که به بقیه توهین کند.»

سلحشوری پس از این نطق جنجالی در توییتر خود نوشت: «‌امروز قرعه نطق اضطراری به نامم افتاد. قسم خورده‌ام حقیقت بگویم و آن را فدای مصلحت نکنم. من ایرانی آباد و آزاد برای همه می‌خواهم. سعادت و رفاه را برای همگان می‌خواهم. فرصت برای ناسزا گفتن و تهمت‌زدن همیشه هست، اندکی تامل کنید. شاید شما هم ندای دلسوزانه و خیرخواهانه مرا شنیدید.»

چهره هفته؛ محمدباقر قالیباف

روز شنبه آخرین روزی بود که افراد می‌توانستند برای شرکت در انتخابات مجلس، ثبت نام کنند. «محمدباقر قالیباف» هم از این قاعده مستثنی نبود و در دقیقه 90 و بدون رعایت پروتکل ثبت‌نام پا به محل وزارت کشور گذاشت که واکنش رسانه‌ها را در پی داشت. صف عریض و طویلی از کسانی که می‌خواستند پا در گود رقابت انتخاباتی بگذارند، شکل گرفته بود اما قالیباف بدون توجه و از در دیگر وارد وزارت کشور شد و در عرض چند دقیقه ثبت نام خود را انجام داد.

همزمان با قالیباف، چهره های دیگری مانند محمدعلی افشانی و الیاس حضرتی و مصباحی‌مقدم هم در وزارت کشور حضور داشتند که پس از طی تقریبا دو ساعت، همچنان  موفق به ثبت‌نام نشده بودند.

«الیاس حضرتی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ثبت‌نام خارج از نوبت قالیباف در انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «من از ساعت 2 وزارت کشور بودم و غیر از من صدها نفر و شاید هزاران نفر، با صبر و حوصله در نوبت قرار گرفتند تا نوبت به آنها  برسد.

او افزود: امیدوارم افراد در هر رده و مسئولیتی که قرار دارند، هم دوش مردم، شخصیت‌ها و فرهیختگان جامعه، حرکت کنند. اینکه فردی خارج از نوبت حرکت و ثبت‌نام کند، زیبنده جامعه ما نیست.»

سوژه هفته؛ سعید جلیلی

سعید جلیلی به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی رفت اما سخنرانی او با استقبال کم‌‌رنگ دانشجویان روبرو شد. جلیلی در این مراسم برای صندلی‌های خالی سخنرانی کرد. این عکس توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. چند ماه پیش هم تصاویر سخنرانی جلیلی در جمع فعالان فرهنگی استان همدان با حاشیه‌هایی همراه شده بود. در آن نشست نیز تنها حدود ۳۰ نفر در سخنرانی جلیلی شرکت کرده بودند.

 حاشیه هفته؛ عبدالرضا داوری

حواشی روز آخر نام‌نویسی کاندیداها کم نبود که «عبدالرضا داوری»، مشاور محمود احمدی‌نژاد، از اوین برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرد.

داوری که به گفته سخنگوی قوه قضاییه به اتهامات متعددی از جمله ارتباط با کانال آمدنیوز در بازداشت به سر می‌برد، توسط وکیل خود، «وحید هروآبادی» برای شرکت در یازدهمین دوره مجلس، ثبت نام کرد.

هروآبادی  با حضور در فرمانداری در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: «به داوری اتهام زدند و هنوز اتهام او ثابت نشده است.» حال باید دید او از فیلتر شورای نگهبان به‌دلیل داشتن پرونده امنیتی رد می‌شود یا خیر.

 جنجال هفته؛ خداحافظی عارف از پارلمان

«محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید، به فاصله یک هفته از خبر شرکت نکردن «علی لاریجانی»، رئیس مجلس، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، او نیز از حضور در پارلمان انصراف داد. اولین بار این خبر را «محمدعلی وکیلی»، نماینده مردم تهران، با حضور در وزارت کشور و در حین ثبت‌نام به خبرنگاران گفت. در ادامه هم عارف در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد که در انتخابات شرکت نمی‌کند.

با کناره‌گیری لاریجانی و عارف، کرسی ریاست مجلس با هاله‌ای از ابهام مواجه است. اما در جمع آنهایی که نام‌شان را به عنوان کاندیدای مجلس به ثبت رساندند، شاید ریاست مجید انصاری، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و برای اولین بار یک زن، قوت بگیرد.

خبر هفته؛  بازگشت سلیمانی به کشور

«مسعود سلیمانی»، پژوهشگر بین‌المللی سلول‌های بنیادی و رئیس انجمن هماتولوژی ایران که 14 ماه به دلیل تلاش برای خرید یک ترکیب دارویی دارای کاربردهای پژوهشی در خاک آمریکا به شکل غیرقانونی به گروگان گرفته‌ شده ‌بود، عاقبت هفته جاری با پیگیری‌های دستگاه سیاست خارجی کشور و نهادهای قضایی و امنیتی کشور در زوریخ به مقام‌های ایران تحویل داده‌ شد. «محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه کشورمان، روز شنبه به سوئیس پرواز کرد تا در این کشور به استقبال گروگان آزاد شده ایرانی برود. آزادی این گروگان ایرانی در فرآیند تبادل زندانی انجام شد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، مسعود سلیمانی، در یک هواپیمای نظامی آمریکایی با همراهی برایان هوک، رئیس کارگروه ضدایرانی وزارت امور خارجه آمریکا، به زوریخ رفته است و در مقابل ژائو ونگ، دانشجوی دکترای تاریخ چینی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران به 10 سال زندان محکوم شده ‌بود، برای تکمیل فرآیند تبادل با یک هواپیمای دولت سوئیس به زوریخ فرستاده‌ شد.

وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت: «خوشحالم پروفسور مسعود سلیمانی و آقای ژائو ونگ به زودی کنار خانواده‌های شان باز می‌گردند، از همه دست‌اندرکاران متشکرم، به ویژه از دولت سوئیس.»

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، هم در توییتر خود از ایران بابت موافقت با مبادله زندانیان میان دو کشور تشکر کرد و مدعی شد این امر نشانه امکان‌پذیر بودن توافق میان دو کشور است.

خبر مهم هفته؛ بازگشت آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی

آیت‌الله مصباح‌ یزدی بنا به دعوت علما، طلاب، دانشجویان و مردم مشهد، از این حوزه انتخابیه کاندیدای مجلس خبرگان می‌شود.

آیت‌الله یزدی هم با اینکه چهارسال پیش نسبت به عدم حضورش در دور پنجم خبرگان ابراز خوشحالی کرده بود، اما امسال دوباره قصد نامزدی و در انتخابات شرکت کرد. البته محمد یزدی از قم آمد تا رقابتی میان او و مصباح شکل نگیرد.

در انتخابات سال ۹۴ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت و خبرگان مردم سه فهرست جداگانه انتخاباتی منتشر کرده بودند. نام ۹ نفر در فهرست ۱۶نفره هر سه جریان انتخاباتی برای استان تهران مشترک بود، ولی فهرست خبرگان مردم منتسب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تفاوت‌هایی اساسی در خود داشت. در نهایت فهرست مورد حمایت آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی توانست اکثریت کرسی‌های تهران را در خبرگان رهبری به دست بیاورد. ۱۵ نفر از فهرست خبرگان مردم تهران به مجلس خبرگان راه یافتند و تنها آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، توانست به‌عنوان نفر شانزدهم و آخر از فهرست جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک صندلی استان تهران را به دست بیاورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز