سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

نام نویسی ۵۵ نفر به ازای هر کرسی مجلس

۱۳۹۸/۰۹/۲۲ - ۱۰:۵۴:۲۶
کد خبر: ۹۳۵۷۷۷
نام نویسی ۵۵ نفر به ازای هر کرسی مجلس
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی, ۵۵ نفر نام نویسی کردند که استان‌های البرز و تهران بیشترین نسبت و هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، کمترین نسبت را دارند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «سید اسماعیل موسوی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری، نخستین انتخابات پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری است, افزود: ستاد انتخابات کشور را از اردیبهشت امسال, تشکیل و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری آن را انجام دادیم و از دهم آذر نام نویسی از داوطلبان را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در 16 آذر پایان یافت ، ادامه داد: از 208 حوزه 290 نماینده به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

موسوی با بیان اینکه 16 هزار و 151 نفر برای نام نویسی به ستاد انتخابات وزارت کشور و فرمانداری ها مراجعه کردند, اضافه کرد: از این تعداد, نام نویسی 16 هزار و 24 نفر، نهایی و نام نویسی 128 نفر به علت نقص مدارک و علت های دیگر، نهایی نشد.

وی افزود: این رقم حدود 32 درصد نسبت به دوره گذشته افزایش دارد.

موسوی اضافه کرد: در روز آخر مهلت نام نویسی داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی, حدود 5 هزار و 900 نفر نام نویسی کردند که معادل کل نام نویسی های دوره نهم مجلس شورای اسلامی در سال 1390 بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه 12 درصد نام نویسی شدگان را بانوان تشکیل می دهند، گفت: این رقم نسبت به دوره قبل بیش از 33 درصد افزایش دارد.

موسوی افزود: 88 درصد نام نویسی شدگان را هم آقایان تشکیل می دهند که این رقم در مقایسه با دوره قبل، 32 درصد افزایش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: سن 36 درصد از داوطلبان کمتر از 40 سال است که نشان از علاقه جوان ترها برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی است.

موسوی با بیان اینکه 26 درصد از داوطلبان, ایثارگر هستند, افزود: جوانترین داوطلبان, 30 سال و پیرترین آن ها 75 سال سن دارند که این اعداد طبق قانون, حداقل و حداکثر سن مجاز برای نام نویسی مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای هر داوطلب, 4 استعلام از مراجع چهارگانه قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال داریم یعنی با توجه به تعداد ثبت نام شدگان، بیش از 64 هزار استعلام داشتیم.

او ادامه داد: تا پایان روز 21 آذر آخرین فرصت دریافت پاسخ استعلام ها از مراجع بود و بلافاصله این پاسخ ها را در اختیار هیئت های اجرایی حوزه های انتخابیه قرار می دهیم که این هیئت ها بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کردند و برای این منظور تا 26 آذر فرصت دارند.

موسوی افزود:‌کسانی که صلاحیت آن ها رد می شود, به صورت مکتوب علت این موضوع به آن ها اعلام می شود ضمن این که حق شکایت برای آنها محفوظ است.

وی گفت: ماده 25 قانون انتخابات مقرر می دارد که وزارت کشور مامور اجرای این قانون و مسئول حُسن جریان انتخابات است.

موسوی اضافه کرد: همزمان با تشکیل ستاد انتخابات، هیئت بازرسی انتخابات به دستور وزارت کشور تشکیل شد که یکی از وظایف آن ها رصد فعالیت های داوطلبان احتمالی و تبلیغات انتخاباتی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای مجلس خبرگان رهبری تا ساعت 17 پنجشنبه 21 آذر, 301 نفر نام نویسی کردند که از این تعداد 142 نفر در استان تهران، 57 نفر استان قم ،37 نفر استان فارس، 29 نفر خراسان رضوی و 36 نفر در خراسان شمالی نام نویسی کردند.

نظر شما
پرونده ویژه