یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی در مجلس:

حدود ۳۵ درصد از مصوبات مجلس از کمیسیون قضایی بوده است/ مجلس، یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی تصویب کرد

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۵:۴۱:۰۷
کد خبر: ۹۳۵۷۸۷
حدود ۳۵ درصد از مصوبات مجلس از کمیسیون قضایی بوده است/ مجلس، یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی تصویب کرد
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی در مجلس گفت: از بین 15 کمیسیون تخصصی مجلس، فقط سی و چند درصد از مصوبات از کمیسیون قضائی بوده است که ارجاع شده، بررسی شده و مجلس آنها را تصویب کرده است.

«محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، در پاسخ به این سوال که در مجلس دهم و کمیسیون حقوقی و قضایی تا چه حد موفق عمل کرده‌اید و تاکنون چه لوایح مهمی را تصویب کردید، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اینکه گفته می‌شود مجلس دهم عملکرد ضعیفی داشته است را قبول ندارم چراکه مجلس دهم در حد توان خود قوانین خوبی را تصویب کرده، که مهمترین آنها تصویب برنامه ششم است. با وجود مخالفت‌هایی که وجود داشت دولت احکام قانون تنظیم 2 را تصویب کرد. همچنین چند قانون در حوزه تولید، رونق تولید، رفع موانع تولید و حمایت از تولید را تصویب کرد. در نتیجه حداقل 5 قانون هستند که اصلاحات خوبی در این قضایا نیز صورت داد.

پورمختار افزود: یکی از این اصلاحات، اصلاح قانون مالیات‌ها بوده که در راستای آن، قانون ارزش افزوده نیز در دستور کار  قرار گرفته است که اگر تا پایان دوره به انجام برسد، یقینا در تنظیم مسائل درآمدی و افزایش درآمدها تاثیر می‌گذارد. به ویژه در حوزه اشتغالزایی، مجلس، یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی تصویب کرد که همچنان دولت از همان بودجه هزینه می‌کند که اشتغال بسیاری ایجاد کرده است. ده‌ها هزار میلیارد تومان نیز تخصیص داده شده تا کارها به شکل مطلوبی پیش رود.

او ادامه داد:  مجلس در حوزه حمایت از بخش‌های مختلف از جمله کشاورزان به ویژه در مسائل بانکی‌ آن‌ها، تمدید وام‌ها، حذف سود و جرایم ورود کرد. گرچه بانک‌ها ممکن است در مرحله اجرا مقاومت کنند اما در هر صورت این‌ها از اقدامات جدی مجلس شورای اسلامی بوده گرچه توقع از مجلس بیشتر از این‌ها است. ممکن است دیدگاه برخی اینگونه باشد که نماینده در حوزه انتخابیه‌اش کمتر کار کرده و نتوانسته مسایل اجرایی را بیشتر دنبال کند. در مجموع ممکن است ضعف عملکرد به این دلیل بوده باشد که با تحریم‌های بسیار جدی و کاهش بودجه عمرانی روبرو بودیم اما مجلس در مسائل کلان، مجلس عملکرد خوبی داشته است. البته غیر از حوزه بین‌الملل و تقابل با آمریکا که خواست مقام معظم رهبری هم بود، ایشان یک بار گله کردند که آمریکایی‌ها 300 تا 400 مصوبه داشتند و  از مجلس انتظار می‌رفت چنین کاری انجام دهد. از این رو مجلس در این حوزه ضعیف عمل کرد.

نماینده بهار و کبودرآهنگ عنوان کرد: مجلس دهم به طور کلی در سایر امور نمره قابل قبولی دارد. تقریبا نزدیک به 34 تا35  درصد از مصوبات مجلس از کمیسیون قضایی بوده است. از بین 15 کمیسیون تخصصی مجلس، فقط سی و  چند درصد از مصوبات از کمیسیون قضائی بوده است که ارجاع و بررسی شده و  مجلس آنها را تصویب کرده است. از این رو کمیسیون قضایی جزو فعال‌ترین و سرآمدترین کمیسیون‌هاست.

او درباره اقدامات حقوقی و قضائی کمیسیون قضایی نیز گفت: کمیسیون در بحث موادمخدر و اعدام، کمیسیون قضایی، مصوبه‌های مهمی را مورد بررسی قرار دارد. همچنین کمیسیون درباره بحث زندانیان، کاهش جمعیت آن‌ها و همچنین الزاماتی که برای قوه قضائیه باید در ارتباط با این قضایا در نظر گرفت، تلاش‌هایی صورت داده است. کمیسیون قضایی در بحث قانون تجارت که بسیار مهم بود و همچنین در بحث اعطای تابعیت به فرزندانی که پدر خارجی دارند، در حال حل بسیاری از مشکلات است. در ارتباط با قانون اعاده اموال نامشروع که از کمیسیون قضایی خارج شده ایراداتی وارد است که باید منتظر باشیم که بعد از رفع آن ایرادات در شورای نگهبان، تصویب نهایی شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که از حوزه شهرستان بهار و کبودرآهنگ استان همدان مجددا کاندیدای مجلس یازدهم شده است، درباره تعیین صلاحیت خود در این دوره گفت: تایید صلاحیت بنده در اختیار شورای نگهبان است. از این رو باید منتظر ماند و دید که چه شرایطی رخ می دهد. اگر رای بیاورم چون در کمیسیون امنیت ملی دارای سابقه طولانی هستم و سابقه اجرایی در نیروهای مسلح و مسایل امنیتی نیز دارم شاید این بار کمیسیون امنیت ملی را انتخاب کنم. البته در حقوقی و قضایی هم تلاش کردم، موفق باشم.

نظر شما