یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

ایران نمی‌توانست از این فاصله به آرامکو حمله کند/ شکاف در دیدگاه شش کشور حوزه خلیج فارس/ اگر ایران نبود، قطر اسیب می‌دید

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۱۰:۰۶:۴۶
کد خبر: ۹۳۵۸۲۹
ایران نمی‌توانست از این فاصله به آرامکو حمله کند/ شکاف در دیدگاه شش کشور حوزه خلیج فارس/ اگر ایران نبود، قطر اسیب می‌دید
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کارشناسان سازمان ملل پس از بررسی و تحقیق میدانی به این نتیجه رسیدند حمله به تاسیسات نفتی آرامکو از سوی یمن صورت گرفته و هیچ ارتباطی به ایران ندارد.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص گزارش سازمان ملل درباره دست نداشتن ایران در حمله به آرامکو، به خبرگزاری برنا گفت: کارشناسان سازمان ملل پس از بررسی و تحقیق میدانی به این  نتیجه رسیدند حمله به تاسیسات نفتی آرامکو از سوی یمن صورت گرفته و هیچ ارتباطی به ایران ندارد چراکه ایران از این فاصله نمی‌تواند چنین اقدامی انجام داده باشد ولیکن برخی کشورها از جمله عربستان و امارات دنبال جریان سازی رسانه‌ای و سیاسی علیه ایران هستند تا بتوانند، ایران را در سطح جامعه جهانی منزوی کنند.

او افزود: از طرفی آمریکا، عربستان و برخی کشورهای منطقه به دنبال ادامه اتهام‌زنی‌ هستند اما جامعه جهانی مخصوصا نهادهای بین المللی به این نتیجه رسیدند ایران در این خصوص هیچ‌گونه نقشی ندارد.

هانی‌زاده با تاکید بر شکست عربستان در منزوی کردن ایران در منطقه تصریح کرد: به نظر می‌رسد عربستان نخواهد توانست در این مقوله موفقیتی بدست بیاورد. مردم یمن و نیروهای انقلابی این کشور هم‌اکنون ابتکار عمل میدانی را در دست دارند و با استفاده از امکانات بومی خود می‌توانند در برابر رژیم آل سعود ایستادگی کنند، به همین دلیل عربستان سعودی به این نتیجه رسیده نخواهد توانست یک دستاورد مهمی در جنگ علیه یمن بدست آورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد تاثیر تبلیغات عربستان علیه ایران بر جایگاه این کشور در منطقه اظهار کرد: با اینکه اقدامات آمریکا و عربستان بیشتر جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد لذا در دراز مدت جامعه بین‌المللی به این نتیجه می‌رسد، که این دو کشور یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن انزوای سیاسی ایران است.

او گفت: مسائلی نظیر قتل دردناک جمال خاشقچی، روزنامه نگار برجسته سعودی توسط رژیم ال سعود همچنان دامن‌گیر عربستان است و افکار عمومی به این نتیجه رسید که آمریکا در برابر جنایات ال سعود و رژیم صهیونیستی سکوت می‌کند اما در برابر کشورهای مستقل جریان‌سازی می‌کند و آمریکا در دراز مدت رسوا می‌شود.

این کارشناس روابط بین الملل در رابطه با عدم شرکت امیر قطر در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرد: مسئله عدم شرکت امیر قطر در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض نشانه وجود شکاف در دیدگاه شش کشور حوزه خلیج فارس است. هم اکنون شورای همکاری خلیج فارس به دو قطب مخالف و موافق تبدیل شده است. کشورهایی مانند قطر و کویت و پادشاهی عمان سیاست معتدلی نسبت به ایران و منطقه دارند در حالی که امارات، بحرین و رژیم ال سعود در کنار هم دیگر هستند و این شکاف باعث تضعیف شورا شده است. به همین دلیل عربستان درصدد یارگیری برآمده است اما قطر توانسته پس از دو سال مقاومت در برابر تحریم‌های بحرین، امارات، عربستان و مصر ایستادگی کند و به ایران نزدیک شود.

هانی زاده در ارزیابی روابط ایران و قطر خاطر نشان کرد: قطر همواره در طول چهار دهه گذشته سعی کرده که روابط خود را با ایران حفظ کند و به عنوان کشوری که عضو شورای همکاری خلیج فارس است ولی همواره از سوی سه کشور دیگر یعنی امارات، بحرین و عربستان تهدید می‌شود و سعی می‌کند دروازه‌ای به سوی ایران داشته باشد تا بتواند در مواقع سختی‌ها به ایران پناه ببرد.

او در پایان افزود: همچنان که در دو سال گذشته ایران تنها کشوری بود که در حوزه خلیج فارس توانست دروازه‌های خود را بر روی قطر بگشاید و با توجه به تحریم‌هایی که علیه قطر اعمال شد اگر ایران نبود این کشور، به شدت آسیب می دید اما ایران کمک کرد که قطر بتواند به راه خودش ادامه دهد.

نظر شما