چه خبر از انتخابات؟

حضور عارف در شورای نگهبان با آبلیمو و عسل!

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۵:۱۰:۲۱
کد خبر: ۹۳۶۲۷۲
حضور عارف در شورای نگهبان با آبلیمو و عسل!
می‌توان حدس زد حضور «محمدرضا عارف» رئیس شعسا و فراکسیون امید در شواری نگهبان و گفتگو با محوریت مسائل مجلس و انتخابات، ورورد به موضوع و دغدغه اصلی اصلاح‌طلبان یعنی «رد صلاحیت‌ها» است. باید منتظر ماند و دید که دستاورد عملی این دست از دیدارها چه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ در گرماگرم گفتگوی درباره تائید یا عدم تائید صلاحیت داوطلبینی که برای انتخابات اسفندماه ثبت‌نام کرده‌اند، «هادی طحان نظیف»، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در اینستاگرام شخصی خود از دیدار و رفت و آمدهای برخی فعالان جریانات سیاسی از جمله محمدرضا عارف و مجید انصاری خبر داد و نوشت: «... دکتر عارف رئیس محترم فراکسیون امید به شورا آمدند و نهار را با حقوقدانان شورا صرف کردند. دکتر صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی شورا هم حق میزبانی را ادا کرد و به خاطر کسالت آقای عارف برایشان آبلیمو و عسل آورد. جلسه خوبی بود، صمیمی و صریح. در مورد مسائل مجلس و انتخابات گفتگوهایی شد. تاکید حقوقدانان شورا بر سه مولفه مهم در بررسی صلاحیت‌ها یعنی دوری کاندیداها از فساد اخلاقی، فساد اقتصادی و ضدیت با حاکمیت بود که ایشان را در این موارد کاملا همراه دیدم که نشان از سلامت نفس و توجه ایشان به قانون دارد.»

چند روز پیش (98/9/19) نیز دبیرکل و جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با عباسعلی کدخدایی، قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان، دیدار و گفتگو کردند.

پیش از برگزاری ایام ثبت نام داوطلبین حضور در یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی، خبرهایی از تلاش اصلاح‌طلبان برای گفتگو با شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌ها شنیده می‌شد.

به اعتقاد بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب، رد صلاحیت‌های گسترده در جبهه اصلاحات، انگیزه عموم را برای مشارکت در انتخابات تقلیل می‌دهد.

«سیدحسین موسوی تبریزی» از چهره‌های اصلاح‌طلب، پیشتر در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که اگر فضای رقابتی در انتخابات ایجاد نشود و روند حداکثری رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان نسبت به یک جریان به وجود بیاید، مسلما با همه مسائل و شرایط موجود در کشور، انتخابات گرمی شکل نمی‌گیرد.

به اعتقاد بسیاری از اصلاح‌طلبان، نسبت مستقیمی میان ردصلاحیت‌ها و مشارکت نکردن مردم در انتخابات وجود دارد؛ چرا که حذف گزینه‌ها و داوطلبین، با خط قرمز عدم تایید صلاحیت، دایره انتخاب را محدود می‌کند، در این صورت انتخابات از ماهیت اصلی خود منحرف و دور می‌شود.

«شهیندخت مولاوردی» عضو شعسا، رد صلاحیت‌ها را مخدوش کننده شاخصه‌ عصاره‌ فضائل ملت بودنِ مجلس می‌داند و به خبرنگار برنا می‌گوید: «وقتی که رد صلاحیت‌های گسترده انجام می‌شود و خیلی‌ها کنار زده می‌شوند، حق انتخاب مردم که از بین گزینه‌های متعدد انتخاب درستی را داشته باشند زیر سوال رفته و خدشه‌دار می‌شود.»

اراده برای ایجاد امکان دیالوگ میان اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان از مدت‌ها پیش بر سر زبان‌ها افتاد و بر اساس گفتگوهای خبری برخی از چهره‌های این جناح، می‌توان چنین برداشت کرد که شورای نگهبان چراغ سبزی برای این مهم نشان نداده بود.

«جواد امام»، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که برای انتخابات پیش‌رو ثبت نام کرده است، پیش‌تر به خبرنگار برنا گفته بود که اصلاح‌طلبان برای گفتگو با شورای نگهبان آماده هستند اما این شورا از شعسا دعوت رسمی به عمل نیاوره است. او در مصاحبه‌ای دیگر در خصوص گفتگو با شورای نگهبان گفته بود: «اگر شورای نگهبان این بستر را فراهم کند یقینا اصلاح‌طلبان از این رایزنی‌ها استقبال می‌کنند. گفتگو و تعامل شعار اصلاح‌طلبان است و از آن فرار نمی‌کنند. ایرادی ندارد فردی مثل عارف باشد به هر حال این موضوع باید، رسمیت داشته باشد و شورای نگهبان نیز این موضوع که رابطی باشد، را بپذیرد.»

حالا بر اساس آنچه که «هادی طحان نظیف»، عضو حقوقدان شورای نگهبان در اینستاگرام خود منتشر کرده، به نظر می‌رسد تلاش اصلاح‌طلبان برای ایجاد گفتگو عملی شده است. می‌توان حدس زد حضور «محمدرضا عارف» رئیس شعسا و فراکسیون امید در شواری نگهبان و گفتگو با محوریت مسائل مجلس و انتخابات، ورورد به موضوع و دغدغه اصلی اصلاح‌طلبان یعنی «رد صلاحیت‌ها» است. باید منتظر ماند و دید دستاورد عملی این دست از دیدارها چه خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز