وزیر دارایی قطر اعلام کرد؛

آمادگی قطر برای پذیرش همه ارزها در معاملات ال‌ان‌جی

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۱۹:۴۶:۲۴
کد خبر: ۹۳۶۴۳۳
آمادگی قطر برای پذیرش همه ارزها در معاملات ال‌ان‌جی
علی العمادی وزیر دارایی قطر روز شنبه (۲۳ آذر ۹۸) در کنفرانسی در دوحه گفت که کشورش آماده پذیرش همه ارزها در تجارت گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی بوده اما دلار همچنان مسلط است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خبرگزاری رویترز از دوحه، قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی در جهان است.

در همین حال، سعد الکعبی مدیر شرکت قطرپترولیوم و وزیر انرژی قطر نیز امروز اعلام کرد که این کشور در مسیر افزایش تولید سالانه گاز خود به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۴ است.

قطر پیشتر از طرحی برای افزایش میزان تولید از رقم فعلی ۷۷ میلیون تن به ۱۲۷ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ خبر داده بود. این خبر، فعالان بازار را نگران کرد.

وزیر انرژی قطر چندی پیش از برنامه کشورش برای افزایش ۶۴ درصدی تولید گاز مایع از میدان گازی مشترک با ایران (پارس جنوبی) خبر داد.

در حال حاضر ظرفیت تولید گاز قطر ۷۷ میلیون تن در سال است.

الکعبی همچنین از اکتشاف یک میدان گازی در منطقه «راس لفان» در هشت کیلومتری شمال شرقی دوحه پایتخت قطر، خبر داد.

وزیر انرژی قطر افزود که ذخایر گازی این میدان بیش از هزار و ۷۶۰ تریلیون فوت مکعب است.

این مقام قطری همچنین از پروژه احداث دو خط تولید جدید گاز مایع با ظرفیت ۱۶ میلیون تن در سال سخن گفت.

میدان پارس جنوبی مشترک میان ایران و قطر که به آن  «گنبد شمالی» هم گفته می‌شود، بزرگترین میدان گاز طبیعی در جهان به شمار می‌رود. ۹۱۰۹

مساحت این میدان ۹ هزار و هفتصد کیلومتر مربع است که سه هزار و هفتصد کیلومتر آن در آب‌های ایران و ۶ هزار کیلومتر آن در آب‌های قطر قرار دارد.

حجم ذخیره درجای گاز طبیعی میدان پارس جنوبی در حدود ۵۱ تریلیون متر مکعب و ذخیره قابل برداشت آن ۳۶ تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود.

در سال ۱۳۹۷ به‌طور متوسط روزانه یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این میدان استخراج می‌شد، که ۶۱۰ میلیون متر مکعب در روز توسط شرکت ملی نفت ایران و روزانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب نیز توسط قطر پترولیوم تولید می‌شود.

در حالی که ایران تا سال ۹۶ همواره تولید گاز کمتری از شریک خود در پارس جنوبی داشت، اما سرانجام برنده ماراتن نفسگیر تولید گاز شد و تا پایان سال اختلاف تولید ایران و قطر، به بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

۲۲ سال از آغاز توسعه پارس جنوبی می‌گذرد و حدود ۱۸ سال است که تولید از این میدان مشترک گازی با قطر آغاز شده و به مدد همین آغاز و افزایش تولید بوده که اکنون ضریب نفوذ گازرسانی شهری ۹۸ درصد و گازرسانی روستایی نیز به ۸۴ درصد رسیده است.

نگاهی به روند تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی حاکی از آن است که با آغاز توسعه این میدان، در سال‌های ابتدایی اگرچه قطر با کمک شرکت‌های بزرگ بین‌المللی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتری از ایران تولید می‌کرد، اما استمرار توسعه از سوی ایران باعث شد تا سال ۸۶ این فاصله ثابت بماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز