معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان:

شورای نگهبان ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس را رد صلاحیت کرد/ فروش تائید صلاحیت در دوره‌های قبل؟!/ گرفتن تائید صلاحیت محور اصلی دیدار نبود

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۵:۲۰:۵۰
کد خبر: ۹۳۶۶۶۷
شورای نگهبان ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس را رد صلاحیت کرد/ فروش تائید صلاحیت در دوره‌های قبل؟!/ گرفتن تائید صلاحیت محور اصلی دیدار نبود
معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان گفت: در انتخابات گذشته مجلس 50 نماینده را رد صلاحیت کردند به این معنی که قبول کردند در ارزیابی قبلی خود از این 50 نفر دچار اشتباه بودند. در این خطا امکان جبران وجود دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن گفتگوی تفصیلی «عیسی چمبر»، معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان، به شرح زیر است:

جلسه اخیر حزب ندای ایرانیان با شورای نگهبان بنا به درخواست کدام یک از طرفین برگزار شد؟

این جلسه به درخواست حزب ندای ایرانیان تشکیل شد. حزب ندای ایرانیان در راستای شعار اصلاحات گام به گام، تعامل و مدارا معتقد به گفتگو با ارکان‌های مختلف حاکمیت است. لذا به سراغ شورای نگهبان رفتیم و درخواست دادیم، این دیدار با استقبال کدخدایی همراه و این جلسه در شورای نگهبان برگزار شد.

گرفتن تایید صلاحیت محور اصلی دیدار نبود

در این جلسه چه افرادی حضور داشتند؟

در این نشست «خرازی» دبیرکل، «فراهانی» رئیس شورای مرکزی، شیخ محمدی معاون سیاسی، بنده به عنوان معاون اجرایی، «نور محمدی» رئیس ستاد انتخابات، «سالک» رئیس دفتر سیاسی و پیمان خواجوی از طرف حزب ندای ایرانیان حضور داشتند. هدف جلسه جلسه آسیب‌شناسی عملکرد شورای نگهبان، دفاع از تحزب، ارائه نظرات و پیشنهادهای حزب ندای ایرانیان در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها بود، گرفتن تائید صلاحیت محور اصلی دیدار نبود. محور اصلی گفت‌وگو و تعامل بین احزاب و شورای نگهبان بود.

شورای نگهبان نگاه مثبت به احزاب داشته باشد

چه مباحثی و با چه محورهایی در جلسه مطرح شد؟

پس از توضیحات خرازی در مورد پیشینه حزب، دلایل تشکیل حزب ندا و نقش تحزب در جامعه، فضای نقد بر جلسه حاکم شد و دوستان در جلسه انتقاداتی که به عملکرد شورای نگهبان داشتند را مطرح کردند. ضمن اینکه هر دو طرف در نقد قانون انتخابات فعلی مواردی را مطرح کردند، در مورد نوع نگاه شورای نگهبان به تحزب در جامعه، از طرف حزب انتقاداتی مطرح شد. اعضا معتقد بودند عملکرد شورای نگهبان در دوره‌های قبل باعث تضعیف تحزب شده است. به عبارت دیگر خروجی نظارت شورای نگهبان باعث شده است خیلی از افراد حاضر نباشند به سمت احزاب بیایند چرا که این تصور پیش آمده حضور در احزاب یعنی رد صلاحیت و کنار گذاشته شدن از انتخاباتی مثل انتخابات مجلس و عملا این مسئله، باعث تضعیف تحزب شده است. انتظار می‌رود شورای نگهبان احزاب را به عنوان یک تهدید نگاه نکند چراکه احزاب می‌توانند با پالایش و معرفی افراد مناسب بار مسئولیت شورای نگهبان را کم کنند و نظارت بر عهده احزاب قرار گیرد. در ادامه کدخدایی به پاسخ مسائل مطرح شده پرداخت.

فروش تایید صلاحیت در دوره‌های قبل؟!

کدخدایی چه واکنشی نسبت به این مباحث داشت؟

کدخدایی هم بر لزوم فعالیت جدی‌تر احزاب تاکید و معتقد بود در این دوره قرار است احزاب را به عنوان فرصت نگاه کنیم. در بحث تائید صلاحیت‌ها شخصیت حقیقی افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این خصوص بحث طولانی شکل گرفت و تعدادی از حاضرین جلسه انتقاداتی را مطرح کردند. یکی از انتقادات این بود که افراد سودجو در دوره‌های قبلی با گرفتن مبالغی مدعی می‌شدند که می‌توانیم تائید صلاحیت شما را بگیریم و این قضیه در انتخابات مجلس بسیار جدی است که در مقابل کدخدایی این قضیه را رد کرد. کدخدایی معتقد بود هیچ ارتباطی به ما ندارد و پرونده‌هایی در این زمینه شکل گرفته که قوه قضائیه در حال بررسی است.

شورای نگهبان در برخی موارد افراد دارای صلاحیت را رد کرده است

درخصوص رد صلاحیت‌هایی که در دوره‌های قبل صورت گرفت و برخی با وجود سابقه مناسب مورد تائید قرار نگرفتند، صحبتی شد؟

تعدادی از حاضرین انتقاداتی در مورد روند تائید صلاحیت  شورای نگهبان داشتند و معتقد بودند که شورای نگهبان در روند بررسی‌ صلاحیت‌ها گاها افرادی که برای ساختار مجلس مناسب و شایسته بودند، رد کرده و از آن طرف افرادی تائید شدند که عملکرد های شبهه‌دار اقتصادی داشتند و پرونده‌های متعدد مالی و قضایی برای این افراد شکل گرفت. در مقابل کدخدایی اشتباهات صورت گرفته در روند تائید صلاحیت‌ها را پذیرفت و بر جبران این اشتباهات تاکید کرد و گفت: افرادی که به قانون اساسی پایبند نباشند و یا استعلام‌های چهارگانه منفی داشته باشند، طبق قانون نمی شود صلاحیت آنها را تائید کرد.

شورای نگهبان 50 نفر از نمایندگان مجلس را رد صلاحیت کرد

آیا حزب برای به حداقل رساندن این قبیل اشتباهات پیشنهادی ارائه داد؟

بله. حزب پیشنهاد خود را بر این مبنا مطرح کرد هر مکانیزم گزینش دو نوع خطا ممکن است داشته باشد. نوع اول خطایی است که فردی را که صلاحیت ندارند تائید می‌کنند، شورای نگهبان این خطا را داشته است به عنوان مثال در انتخابات گذشته مجلس 50 نماینده را رد صلاحیت کردند به این معنی که قبول کردند در ارزیابی قبلی خود از این 50 نفر دچار اشتباه بودند. در این خطا امکان جبران وجود دارد.

نوع دوم خطایی است که افراد صلاحیت‌دار را رد صلاحیت می‌کنید. این خطا بسیار خطرناک است چراکه این قبیل اشتباهات در بلند مدت نارضایتی افراد را به دنبال دارد. در مسئله تائید صلاحیت دو پارامتر شمول و انسجام مطرح است. شورای نگهبان به درستی روی انسجام حساس بوده و هست و افرادی را تائید صلاحیت می‌کند که بتوانند با هم کار کنند اما به شمول چندان توجهی نشده است. هم اکنون بخشی از بدنه اجتماع در حاکمیت نماینده ندارند و بخشی از اینها ممکن است به کف خیابان‌ها بیایند و مجبور باشید از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی هزینه کنید که این اعتراضات را آرام کنید.

پیشنهاد شما تا چه اندازه مورد تائید کدخدایی قرار گرفت؟

کدخدایی در واکنش به این پیشنهاد گفت بحث سیاسی و انگیزشی در شورای نگهبان نداشتیم اما تصور جامعه این نیست که در این سیستم نماینده ندارم که بتواند حرف من را بزند بنابراین خودم به خیابان می‌آیم.

نظر شما