سخنگوی وزارت امور خارجه:

روس‌ها از سایت فردو عقب‌نشینی نکرده‌اند/ گفتگوی ایران و عربستان درباره حج عمره بوده است/ گام بعدی ایران در برجام در دست بررسی است

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۱۱:۰۹:۱۳
کد خبر: ۹۳۷۱۰۳
روس‌ها از سایت فردو عقب‌نشینی نکرده‌اند/ گفتگوی ایران و عربستان درباره حج عمره بوده است/ گام بعدی ایران در برجام در دست بررسی است
«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه گفت:گفتگوهای رسمی ایران ‌ و عربستان در چارچوب حج عمره بوده و از گفتگوی دیگری در جریان نیستم.

به گزارش گروه سیاسی برنا، «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره "سفر رییس جمهور به ژاپن" گفت: در سفر رییس جمهور به ژاپن درباره مسایل دو‌جانبه، برجام و موضوع شرق آسیا گفتگو می شود. ایران و ژاپن از عمده مشتریان کالاهای اساسی یکدیگر هستیم. همچنین ایران و ژاپن دو دوست سنتی و قدیمی هستند. سفر رییس جمهور به ژاپن در دست برنامه ریزی است و نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی درباره سفر اطلاع رسانی خواهد کرد.

او افزود: وزیر خارجه هند هفته آینده برای شرکت در نشست  کمیسیون اقتصادی دو کشور به ایران سفر می‌کند.

عباس موسوی درباره مذاکره مخفیانه ایران و عربستان نیز عنوان کرد: حقیقت روابط ایران ‌ و عربستان همواره بیان شده است. گفتگوهای رسمی ما در چارچوب حج عمره بوده و از گفتگوی دیگری در جریان نیستم. برخی کشورها به دنبال تنش‌زدایی میان دو کشور با حسن نیت هستند. ما از کاهش تنش با عربستان استقبال می‌کنیم اما گاهی برخی مقامات این کشور اظهاراتی می‌کنند که با حسن نیت، سازگاری ندارد. امیدواریم عربستان به این رفتار دوگانه خاتمه دهد.امیدواریم عربستان دست دوستی ایران را بفشارد و بداند با حضور بیگانگان امنیت منطقه تامین نخواهد شد.

موسوی ادامه داد: گام بعدی ایران در برجام در دست بررسی است. امیدواریم اروپا در فرصت باقیمانده به تعهدات خود عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به تحریم ماهان توسط ایتالیا نیز تاکید کرد: تحریم هواپیمایی ماهان توسط کشورهای دوست بی‌اساس بوده و‌ امیدواریم این کشورها از ایالات متحده تبعیت نکنند. طبیعی است که این فشارها نباید وارد شود.

او بیان داشت: اعتبار ۵ میلیارد دلاری دولت روسیه به ایران برای تامین پروژه‌های مشترک بین دو کشور است.  من از واژه وام استفاده نمی‌کنم. در واقع این رقم برای تامین اعتبار پروژه‌های مشترک میان دو کشور است.

سید عباس موسوی در واکنش به عقب نشینی روسیه در تاسیسات فردو  نیز تصریح کرد: استنباط ما از اقدام روس‌ها عقب‌نشینی نیست بلکه مشکل فنی وجود داشت. علت اصلی هم همزمانی دو اقدام فنی در فردو بوده و‌ این موضوع قابل حل است. اخیرا هم در جلسه کمیسیون مشترک برجام، همه طرف‌ها خروج آمریکا را عامل بی‌ثباتی در برجام می‌دانستند.

 موسوی همچنین در پاسخ به ادعای جدید وزیر خزانه‌داری آمریکا علیه ایران اظهار کرد: تحریم از خود جنگ بدتر است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گرفتن مجوز دو شرکت دارویی آمریکا برای همکاری با ایران توضیح داد: بنده جزییات آن را در اختیار ندارم اما به نظرم این کار را  با مانع مواجه می‌کنند.

موسوی درباره سفیر جدید ایران در سوریه نیز گفت:  استوارنامه سفیر جدید ایران در روسیه یعنی کاظم جلالی صادر ‌ و او در روزهای آینده عازم روسیه می‌شود. دستور کار کاظمی حفظ، گسترش و تعمیق روابط میان ایران ‌ و روسیه است. از سنایی ، سفیر منحصر به فرد ‌ و عالم که در شش سال گذشته روابط دو کشور را گسترش دادند، تشکر می‌کنم.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایران از روی کار آمدن دولت جدید انگلیس استقبال نمی‌کند، تصریح کرد: انگلیس عضو برجام است و تعهداتی به ایران دارد. رفتن یا آمدن دولت‌ها یا ابقای دولت‌ها و تحولات داخلی نباید بر تعهدات خارجی این کشور اثر بگذارد. ما به تصمیم مردم انگلیس احترام می‌گذاریم ولی این کشور ذیل برجام به ایران تعهداتی دارد. 

موسوی در پاسخ به این سوالی درباره تبادل زندانیان با آمریکا و احتمال تکرار آن بیان کرد: کمتر از سه هزار نفر از اتباع ایران به خاطر جرایم مختلف در کشورهای دیگر زندانی هستند و تعدادی از اتباع کشورهای دیگر به جرایم گوناگون در زندان‌های ما هستند. اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به خاطر مسائل انسانی ایجاب کند که ما تبادل انجام دهیم، آماده این کار هستیم. متاسفانه تعداد بسیاری از اتباع ما به خاطر همراه داشتن برخی قرص‌ها و عدم رعایت قوانین کشور مقابل سال‌ها در زندان  بوده‌اند که مورد تبادل قرار گرفتند. 

موسوی ادامه داد: آماده تبادل هستیم؛ توپ در زمین آمریکا است. زندانیان آمریکایی هم در ایران مشخص هستند که جرایم آنها امنیتی و جاسوسی است و تعدادی از اتباع ما که گروگان محسوب می‌شوند، بنا به اتهامات واهی در زندان هستند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که چرا روند پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در شورای عالی سران قوا پیگیری نمی شود، گفت: ما نظرات خود را با شفافیت اعلام کرده‌ایم و گفته‌ایم نپیوستن به کنوانسیون‌های FATF مانعی بر مرداودات بانکی با دنیا است و حتی کشورهای دوست. آنها به این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند و طبق مقررات وقتی بخواهند با بانکی با ایران کار کنند نگاه می‌کنند همین مقررات متناظر در ایران وجود دارد تا معرض اتهام قرار نگیرند. 

او اضافه کرد: نظرات کارشناسی‌ ما پیوستن به این کنوانسیون‌ها است و برای برخی انتقادات پاسخ‌های کارشناسی و فنی دقیقی از سوی وزارت امورخارجه، دولت، وزارت اقتصاد و... داده شده است. 

موسوی با اشاره به تحرکات دیپلماتیک در روزهای اخیر گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در دوازدهمین مجمع مجالس آسیایی به آنتالیا سفر کرد و دیدارهایی صورت گرفت و دستاوردهای خوبی هم بدست آمد. همچنین وزیر امور خارجه سفرهایی به ترکیه و قطر داشتند. در دوهه نیز در فروم سخنرانی داشته و با 40 نفر از نخبگان و اندیشمندان آسیایی و... دیدار و گفتگو کردند.

موسوی درباره بیانیه وزارت امور خارجه به شهروندان و دانشجویان برای سفر به آمریکا اظهار کرد: وزارت خارجه بر حسب وظایف ذاتی به اتباع ایرانی توصیه‌هایی ارائه می‌کند. همچنین اعلام کردیم اگر دانشجویان، دانشمندان و شهروندان دعوتنامه و ویزایی دارند باز هم محتاطانه رفتار کنند آن هم به دلیل اتفاقاتی بود که برای سلیمانی افتاد. مردم از سفرهای غیر ضرور به کشورهایی که مقررات و اخلاق برای آنها معنا ندارد حتی‌المقدور جلوگیری کنند. ما توصیه می‌کنیم اما اگر در آینده اتفاقی برای این افراد بیفتد ورود می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به راه‌اندازی کانال بشردوستانه میان ایران و سوئیس گفت: من اسم بشردوستانه روی آن نمی‌گذارم. با  کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای دوست مکانیزم دوجانبه ایجاد کردیم تا نیازهای مالی و مبادلات ما انجام شود. ما اعلام کردیم که هر کشوری که بتواند با ایران با این مدل دوجانبه کار کند استقبال می‌کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم با ارزهای ملی کشورها تبادلات مالی داشته باشیم.

او با اشاره به تبادل زندانی میان ایران و آمریکا گفت: کمتر از 3 هزار نفر از اتباع ما در کشورهای مختلف زندانی هستند و اتباع کشورهای دیگر هم به دلایل متعددی در زندان‌های ایران هستند. با توجه به مسائل انسانی آماده هستیم تبادل زندانیان را ادامه دهیم.

او با اشاره به دیپلماسی پارلمانی و تأثیر آن بر اقدامات وزارت امور خارجه گفت:  خوشبختانه در این دوره و با ریاست لاریجانی تحرکات دیپلماتیک در سطح مجلس و کمیسیون امنیت فراوان بود. ما از این همکاری سپاسگزار هستیم.

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا درباره FATF گفت: ما نظرات خود را شفاف بیان کردیم پیوستن به کنوانسیون FATF را به نفع کشور می‌دانیم. عملا ما در ایران بسیاری از موضوعات مرتبط با این کنوانسیون را انجام می‌دهیم زیرا اهل پولشویی نیستیم امیدواریم مصلحت کشور را دوستان به درستی تشخیص دهند. این موضوع بحث مراودات بانکی ما با کشورهای جهان است. حتی بانک‌های کشورهای دوست هم به ما اعلام کردند اگر به این کنوانسیون نپیوندیم نمی‌توانند با بانک‌های ایرانی کار کنند. اگر چنین شرایطی پیش بیاید آن را به نفع کشور نمی‌دانیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز