سخنگوی دولت در نشست خبری:

استعفای رئیس‌جمهور و جهانگیری در دولت طرفداری ندارد/ ۶۶ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی است/ منتظریم مجمع درباره FATF به جمع‌بندی برسد/ آمریکا به دنبال ایران‌هراسی است

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۱۲:۳۰:۰۷
کد خبر: ۹۳۷۱۵۸
استعفای رئیس‌جمهور و جهانگیری در دولت طرفداری ندارد/ ۶۶ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی است/ منتظریم مجمع درباره FATF به جمع‌بندی برسد/ آمریکا به دنبال ایران‌هراسی است
سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس جمهور و جهانگیری نه در دولت مطرح شده و نه طرفداری دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود گفت: یکی از جلسات‌ مهم‌ هفته گذشته، جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست روحانی بود. در آن‌ جلسه به طور مفصل درباره اینترنت و نگرانی‌های جامعه صحبت شد و اعضا با تبیین شرایط کشور که در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال قرار دارد، با اجماع کامل بر تداوم دسترسی مردم به اینترنت آزاد تاکید کردند.

او افزود: به هیچ وجه موضوع قطع اینترنت مطرح نیست بلکه گسترش دسترسی ایرانیان به اینترنت مورد تاکید بوده است‌. دولت نقش مهمی در توسعه ارتباطات داشته است. این‌دولت با  رویکرد توسعه‌ای خودنسبت به اینترنت، موجب رونق اقتصاد دیجیتال شده است. در واقع  دولت معتقد به گسترش و ارتقا زیر ساخت‌ها است.‌

او درباره آمار ثبت نام کنندگان طرح معیشتی  نیز تصریح کرد: کسی که در  طرح معیشتی  بررسی شود ارتباطی به یارانه او ندارد به عبارت دیگر ثبت‌نام در طرح معیشتی، هیچ ارتباط معناداری با بحث یارانه افراد ندارد. حدود7میلیون ثبت نام کردند و دو میلیون‌نفر از این تعداد اجازه دادند دارایی‌هایشان بررسی شود و مابقی ثبت‌نام‌کننده‌ها اجازه دسترسی برای بررسی دارایی‌هایشان را ندادند.

ربیعی درباره گزینه های مطرح شده برای ریاست هلال احمر نیز بیان داشت: فرایند قانونی استعفا و پذیرش آن توسط رییس‌جمهور هنوز طی نشده است و شورای عالی نیز بدون حضور رییس تشکیل شده است.‌ روز گذشته مطلع شدم کاندیداهای خارج از شورای عالی به دلیل تعارض منافع، اعتراض کردند.  مجموعه این‌ مسایل و اعتراضات رییس‌جمهور به دکتر جنیدی ارجاع داده شد که بر اساس مستندات قانونی اعلام‌نظر کنند و تصمیم رییس جمهور نیز براساس این اعلام‌نظر خواهد بود.

ربیعی درباره نحوه اطلاع رسانی افزایش قیمت بنزین و اظهارات وزیر کشور و رئیس  دفتر رئیس‌جمهور در این باره اظهار کرد: دوستان رسانه‌ای به نوعی زیرکی ژورنالیستی در ارتباط با گفته‌های اخیر آقای واعظی داشتند. شورای امنیت کشور موضوع اطلاع‌رسانی این طرح را مشخص کرده بود. آقای واعظی می‌خواستند از صدا و سیما تشکر کنند که آنها هم زحمت خود را کشیدند. در زمان بحران و پس از بحران مسئولیت‌ها را می‌خواهند به عهده نگیرند. منظور واعظی این بوده که ما خودمان این موضوع را هم بر عهده می‌گیریم. اما مسئولیت اصلی آن کاملا مشخص است که با چه کسی بوده است.

سخنگوی دولت درباره دریافت معوقات گفت: ۶۶ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی است. شامل ۴۴ هزار میلیارد تومان جرایم مالیاتی و بقیه اصل مالیات است. امسال هم مبالغ قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول شده است. یکی از برنامه‌های مهم سازمان مالیات جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت مالیات‌ها است.

ربیعی درباره ادعای پمپئو در راستای تحریک نیروهای عراقی توسط نیروهای جمهوری اسلامی گفت: اگر مستنداتی در این باره وجود داشت یقینا از همان ابتدا آن را ارائه می‌دادند. مردم در خیابان هستند. در عراق، داعش درحال قدرت‌گیری مجدد است. در این شرایط که خود آمریکا مقصر است حمله به تاسیسات آنان  نیز عادی است. هدف آمریکا ایجاد مجدد ایران‌هراسی است. ایران طبق اصول ثابت خود در امور کشورهای همسایه دخالت نمی‌کند. در صورت عملی کردن تهدیدها، آمریکایی‌ها بدانند پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد.

علی ربیعی درباره بحث استیضاح و استعفا روحانی گفت: به هیچ عنوان بحث استعفای رییس جمهور نه در دولت مطرح شده و نه طرفداری دارد. در این باره دو  دیدگاهی که مطرح این است که  برخی می‌گویند دولت زودهنگام کنار برود.  این دیدگاه از منظر اعتراضی بدین معنا است که اجازه نمی‌دهند دولت  کار کند و اگر نمی گذارند دولت کار خود را انجام دهد بنابراین دولت کنار برود تا آنها که مدعی‌اند که بهتر فکر می‌کنند روی کار آیند.  دیدگاه دوم هم از سوی برخی مخالفین سنتی دیرین مطرح می‌شود که این گروه از  روز اول دولت همواره گفته‌اند تا ۶ماه دیگر دولت کنار برود.

ربیعی ادامه داد: روزهای پر از‌ گرد و غبار و دلتنگی می‌گذرد  و روزی مردم‌ قضاوت خواهند کرد. شاید یکی از مشکلات ما سخن نگفتن بوده است. دولت در ۶سال خود کارنامه قابل قبولی از زندگی مردم دارد. متاسفانه برخی نمی‌خواهند تحریم را ببینند.

ربیعی درباره استیضاح برخی از وزرای دولت در مجلس گفت: به تعبیر امام خمینی،  ما به اینکه مجلس در راس امور است ایمان و اعتقاد داریم. سوال از وزیر وظیفه مجلس است. اما باید در مساله استیضاح‌ها باید مصالح و منافع ملی را با دقت مدنظر قرار داد. وزیر کشور در اتفاقات پیچیده اخیر در میدان حضور داشت. اگر نمایندگان با تامل نگاه کنند احتمالا می‌توانند با درک شرایط تصمیم دقیق‌تری بگیرند.

سخنگوی دولت درباره لوایح FATF توضیح داد: بعید است این به مسئله سران سه قوه کشیده شود‌. همکاران من در دولت گزارشی را از دور جدید مجمع ارائه کردند که با ترکیب از دو کمیسیون بررسی پالرمو و CFT در دستور کار مجمع قرار گرفته است. از این رو در این‌ مقطع تصمیمات برای فردای ایران بسیار تعیین کننده است. فرصت زیادی برای تصویب این لوایح نداریم. تقاضا داریم پیرامون این‌ مسئله به جای دعوای سیاسی،  بحث‌های فنی مطرح شود. از صدا و سیما نیز درخواست داریم موافقین و مخالفینFATF  را در برنامه های خود دعوت کنند.

او ادامه داد: مدیران ارشد،  وزرا، کارشناسان وزارت خارجه معتقدند: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، زندگی همه ایرانیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  در صورت قرار گرفتن ایران در این لیست، خارج شدن از آن، ما را درگیر کشورهایی می‌کند که با ایران دشمنی دارند.

ربیعی در مورد رویکرد چین و روسیه به این قضیه نیز گفت: چین و روسیه، تحفظ‌های امنیت ملی خود را در نظر گرفته‌اند. در واقع  تمام کشورهای دنیا جز یک کشور به FATF پیوسته‌اند. کارشناسان سیاست خارجی نیز معتقدند تصویب نکردن این لوایح از سوی ایران باعث خودتحریمی است.  منتظر هستیم‌ مجمع در فضای آرام بتواند به جمع بندی مصلحت نظام و مردم برسند.

او درباره سانچی خاطرنشان کرد: نفتکش سانچی دی ماه سال ۹۶ با یک کشتی چینی تصادف کرد و در آب های چین غرق شد. هر ۳۲ سرنشین آن براثر آتش‌سوزی فوت کردند که البته  در مرحله اول به علت استنشاق گاز سمی فوت کردند.

ربیعی ادامه داد: صداهای ضبط شده در جعبه سیاه پخش شد و  صدای یاحسین نیز شنیده می‌شد.  معلوم بود سه دقیقه بیشتر نیست. پاناما، چین و بنگلادش ، هر کدام گزارش های خود را ارائه کردند و همان گزارش درست بود. طبیعی است بسیاری از  افراد دلشان‌ نمی‌خواهد بپذیرند این اتفاق رخ داده است. اساسا امکان زنده ماندن وجود نداشت. چه معنایی دارد جمهوری اسلامی، شهروندان خود را پنهان کند؟ این اطمینان وجود دارد که هیچ شرط عقلی بر ادعای زنده ماندن آنها وجود ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تحریم های مجدد شرکت های همکار با ایران گفت: آمریکا همه این شرکت ها را تحت نظر و تحت فشار قرار داده است. چون پدیده جدیدی نیست در ارتباط با اصل موضوع صحبت نمی‌کنم، وزیر خارجه آمریکا پریشب صراحتا اعتراف کرد تحریم را همانند جنگ گرفته اند. در جنگ آدم می‌کشند، گروگان می‌گیرند. همه این کارها را برای به هم زدن امنیت روانی مردم، ذهنیت‌شان و تحریک‌شان انجام می دهند. راه ما راه گفت‌و گو با مردم است و راه تبیین شرایط برای مردم .

 وی ادامه داد: آمریکا توان ادامه دادن به چنین رفتارهایی نخواهد داشت و این حداکثر فشاری است که به مردم ایران وارد می کند.

نظر شما