وزیر اطلاعات خبر داد؛

استفاده از پهپاد برای انتقال مواد مخدر/ مساله مواد مخدر از ریشه‌های تروریسم است

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۱۵:۰۳:۰۱
کد خبر: ۹۳۷۳۲۰
استفاده از پهپاد برای انتقال مواد مخدر/ مساله مواد مخدر از ریشه‌های تروریسم است
وزیر اطلاعات با بیان فعالیت‌های این وزارتخانه برای تامین امنیت، مبارزه با تروریسم و مقابله با ناامنی است، گفت:‌ مساله مواد مخدر یکی از ریشه‌های تروریسم است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «سیدمحمود علوی»، وزیر اطلاعات، روز دوشنبه در نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور، گفت: در پایش انجام شده در مبادی ورودی جاده‌ها و شهرها برای تامین امنیت مبارزه با تروریسم و مقابله با ناامنی ها به مواردی از تجارت خانمان‌سوز مواد مخدر بر می‌خوریم که به شکل طبیعی برای ضربه زدن به آنها احساس مسئولیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه مبارزه با تروریسم همینطور که با معلول‌ها و جریان‌ها و عناصر تروریستی مبارزه می کنیم با ریشه‌های آن هم باید مبارزه کنیم و بدون تعارف یکی از ریشه‌های مساله مواد مخدر، تروریسم است.

وزیر اطلاعات اظهار داشت: با واکاوی ریشه‌های جریان های تروریستی به تجارت مواد مخدر می رسیم.  در این مبارزه طبعا مساله وزارت اطلاعات با دیگر نیروها فرق می‌کند؛ ناجا در مبادی ورودی کشور و نقاط داخلی فعالیت می کند اما وزارت اطلاعات باید تا جایی که می‌تواند کار ناجا را سبک سازد. وقتی در مبدا ضربه زنیم و با دانه درشت‌ها مقابله کنیم آن وقت کار ناجا و سایر دستگاه‌ها سبک می‌شود.

راهبرد وزارت اطلاعات برخورد با دانه درشت‌ها است

علوی راهبرد وزارت اطلاعات را برخورد با دانه درشت‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه باید به سراغ علت‌ها برویم نه معلول ها، گفت: در مبارزه با مواد مخدر هم بیشتر سراغ علت‌ها می‌رویم و اینکه چه علتی باعث رویکرد به تجارت مواد مخدر می‌شود. در افتادن با معلول‌ها و فراموشی علت،  یعنی اینکه همیشه باید با معلول‌ها مبارزه داشته باشیم. تا علت است معلول وجود دارد و باید با علت‌ها نه به شکل مقطعی مبارزه کرد.

علوی خاطرنشان کرد: مساله مواد مخدر مساله‌ای است که استمرار دارد و فکر نکنید تا ۱۰ سال دیگر قلع و قمع می شود؛ عارضه ای است که در طول زندگی ما وجود دارد و باید برابر آن برنامه مستمر و همیشگی با طرح پیشگیرانه داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه به فراتر از اراده حاکمیتی نیاز داریم، افزود: اراده حاکمیتی در مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت است اما فرهنگ مردم هم باید فرهنگ مبارزه با مواد مخدر شود تا مردم ما در خود احساس مسئولیت کنند هرجا زمینه‌ای در مواد مخدر صورت می گیرد سریع به اولین مراکز اطلاعاتی اطلاع دهند. علاوه بر آن به اراده منطقه‌ای و بین المللی نیاز داریم. برای شکل دهی اراده منطقه‌ای، یکی از محورهای مذاکره و همکاری با همه سرویس ها مبارزه با مواد مخدر و تبادل تجربیات و اطلاعات با آنها در این زمینه است که برکات زیادی هم داشته است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: تقریبا اراده منطقه‌ای در این زمینه وجود دارد؛ کشورهای همجوار به نوعی مانند ما قربانیان مواد مخدر هستند. اما به این نکته توجه کنیم در راهبرد قدرت‌های دنیا آنان همان تفسیری که در زمینه تروریسم دارند که دفاع های مشروع و جهاد اسلامی را تروریسم تعریف می کنند اما از تروری که در جهت منافع و مصالح آنان باشد می گذرند در بحث مبارزه با مواد مخدر همین برخورد دوگانه را دارند.

وی ادامه داد: مواد مخدر آنجا که به منافع نامشروع آنان  و جامعه شان آسیب برساند منفی است اما وقتی به آنان آسیب نرساند اهمیت نمی دهند؛ در حالیکه ملت و حاکمیت ایران نشان دادند می توانند راهکارهایی داشته باشند که کمترین آسیب را در جریان مواد مخدر داشته باشند و مانع آلودگی دیگران شوند. هیچ‌وقت رهبر فرزانه ایران به این مساله که دامن خود را از آلودگی پاک کنیم و نسبت به آلوده شدن مردم دیگر کشورها بی‌خیال باشیم، راضی نشدند.  ایران سلامت بشری را مورد بی توجهی قرار نداده است.

علوی یک واقعیت دررابطه با مواد مخدر را تنوع آن برشمرد و گفت: در گزارش آمده اخیرا شاهد ۸۰ نوع مواد روان‌گردان بوده‌ایم.  در کشور خودمان مرتب به وفور آشپزخانه‌های "شیشه" در حال شکل‌گیری بود که با ضربه‌های بی‌امان و بی وقفه سربازان گمنام، ریشه آن تقریبا کنده شد و در داخل کمتر شاهد تولید مواد مخدر صنعتی هستیم اما با ورود از کشورهای همسایه و به ویژه افغانستان مواجه هستیم.

علوی ادامه داد: تنوع تولید و تنوع قاچاق و ورود مواد مخدر، اضافه شدن راه‌های آبی و هوایی، تنوع مقابله با آن را می طلبد. گزارش داشتیم برای جابجایی مواد مخدر از پهپاد استفاده می‌کنند.

وزیر اطلاعات گفت: تنوع مقابله یعنی منحصر در مبارزه عملیاتی و انتظامی نباشیم. خوب است در ستاد، مبارزه عملیاتی به همراه مقابله اجتماعی باشد البته مقابله اجتماعی به معنای رها کردن مبارزه علمیاتی و انتظامی نیست. راهکارهای اطلاعاتی را باید بیشتر کنیم و در دل باندهای توزیع و تولید مواد مخدر برویم و اطلاعات به دست آورده و ضربه‌ها را در منبع و مبدا به این حرکت ضد بشری وارد کنیم. همچنین در امر مبارزه با مواد مخدر باید تلاش فرهنگی هم انجام شود.

وی با اشاره به استفاده از تجربیات کشورهای مقابله کننده با مواد مخدر، تصریح کرد: کشورهای همسایه چون ترکیه و دیگر کشورها با مواد مخدر مبارزه می‌کنند؛ لازم است از تجربیات آنها هم در این زمینه استفاده کنیم.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه کریدور ایران برای انتقال مواد مخدر دارای صرفه اقتصادی برای قاچاقچیان است، خاطرنشان کرد: اینکه آنها برای ترانزیت مواد مخدر تنها یک مسیر را انتخاب کنند، منطقی نیست. آیا مثلا آنها هیچوقت به فکر ترانزیت یا مصرف مواد مخدر به ترکمنستان نبوده‌اند و از آنجا موادی نبرده‌اند یا اینکه خواستند ببرند نتوانستند؟؛ و... بسیاری از کشورها در این زمینه موفق هستند، نه تجارت و نه ترانزیت موادمخدر در این کشورها انجام نمی شود و همچنین مصرف مواد مخدر نداشته و روی جامعه خود کنترل دارند.

علوی شریان تجارت مواد مخدر را پول دانست و گفت: اگر این شریان را به نوعی ردیابی کنیم و به آنان ضربه بزنیم تا نتوانند این پول حاصل از مواد مخدر را به دست بیاورند به سراغ راه های دیگری برای کسب درآمد می روند.

نظر شما