مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد انعقاد و تصویب کنوانسیون های چهارگانه ژنو

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۲۰:۵۵:۰۶
کد خبر: ۹۳۷۴۶۸
مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد انعقاد و تصویب کنوانسیون های چهارگانه ژنو
مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد انعقاد و تصویب کنوانسیون های چهارگانه ژنو روز دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ با حضور میهمانان خارجی و داخلی اعم از جامعه دیپلماتیک مقیم تهران و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید محمد کاظم سجادپور معاون وزیر امور خارجه و رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، با اشاره به اهمیت اعمال حقوق بشردوستانه بویژه در شرایط فعلی جهان و منطقه خاورمیانه، بر غیرقانونی بودن تحریم های ایالات متحده و موانع ناشی از این تحریم ها در ارسال کمک های بشردوستانه و ضروری، بویژه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد.

سپس آقای رتو اشتوت کر رییس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران بر ضرورت وجود سازوکار های صلح ساز و چندجانبه در جنگها و ضرورت اجرای حقوق بشردوستانه در مخاصمات، همچون هشت سال جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

محمود رضا پیوندی دبیرکل جمعیت هلال احمر و رییس کمیته ملی حقوق بشردوستانه به این مسئله که جمهوری اسلامی ایران جز اولین دولت‌هایی بوده است که کنوانسیون های چهارگانه را تصویب، و با هدف اجرا و آموزش حقوق بشردوستانه، کمیته ملی حقوق بشردوستانه را در سال ۱۳۷۸ تاسیس کرده است پرداخت.

در ادامه و در قالب یک پنل تخصصی شامل پنج سخنران، نماینده مجلس شورای اسلامی سرکار خانم اولادقباد بر اهمیت اجرا و اعمال کنوانسیونهای چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو و خودداری از اعمال تدابیر محدودکننده و تحریم ها در ارسال و ارائه کمک های بشردوستانه تاکید کرد.

آقای دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی استاد دانشگاه و پژوهش گر حقوق بین الملل با تمرکز بر نقش سازمان ملل متحد در وضع، توسعه و اجرای حقوق بشردوستانه و جایگاه شورای امنیت و دیوان بین المللی کیفری بعنوان ضمانت اجرای حقوق بشردوستانه تاکید نمود.

حجت الاسلام هادی معاون اداره کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضاییه، به ضرورت جرم انگاری قواعد بشردوستانه در قوانین ملی و پر کردن خلأهای موجود پرداخت.

خانم فیونا بارنابی مشاور حقوقی منطقه ای صلیب سرخ نیز با ترسیم شرایط حاکم بر مخاصمات مسلحانه به اهمیت رفتار انسانی حتی در جنگها و برخورد صحیح با اسرای جنگی پرداخت.

در پایان آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد با نگاه به حقوق بشردوستانه از دیدگاه اسلام، به تبیین حقوق جنگ از منظر اسلام پرداخت و افزود اعمال و رفتار گروه خاصی از به اصطلاح مسلمانان نباید به نام اسلام و مسلمانان تمام شود و اسلام همواره دین صلح و دوستی بوده و معتقد است خیر انسان در وجود صلح است. ایشان همچنین افزود لازم است اولویت جامعه بشری در جلوگیری از بروز جنگ ها و نقض صلح باشد.

مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد تصویب کنوانسیون های چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو با طرح پرسش هایی توسط حضار و پاسخ های سخنرانان پایان یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز