طعنه سنگین اردوغان به آمریکا

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۳۸:۱۱
کد خبر: ۹۳۷۴۸۹
طعنه سنگین اردوغان به آمریکا
"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه آمریکا را تهدید کرد که ممکن است آنکارا، نسل‌کشی بومیان آمریکایی توسط اروپایی‌های مهاجر را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری برنا، اردوغان در گفت‌وگو با شبکه ترکیه‌ای "ایه خبر" گفت: بیش از یک میلیون سند در خصوص حوادث ۱۹۱۵ (در دولت عثمانی) را کشف کردیم، بیایید و آن را مطالعه کنید، چرا که ما با سند و مدرک سخن می‌گوییم.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آیا در آمریکا می‌توان از بومیان اصلی ایالات متحده سخن به میان آورد؟ تاریخ متعلق به بومیان است و (کشتار آنان) یک لکه ننگ بر دامن واشنگتن خواهد بود.

وی گفت: ترکیه در زمانی که ایالات متحده دست به اقدامات ضد ترکیه‌ای می‌زند، دست بسته نخواهد نشست و پارلمان ترکیه به این اقدامات آمریکایی‌ها پاسخ خواهد داد.

یکشنبه شب نیز اردوغان آمریکا را تهدید کرده بود که در پاسخ به این اقدام آمریکا، اگر لازم باشد پایگاه " اینجیرلیک" (پایگاه هوایی در جنوب استان آدانا) و "کوره‌جیک" (پایگاه راداری در شرق استان مالاتیا) را می‌بندد.

سنای آمریکا پنجشنبه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که کشتار ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی را رسما به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت؛ این قطعنامه پیشتر با رای قریب به اتفاق در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شده بود.

پیشتر «لیندزی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در جریان سفر اردوغان به واشنگتن، به درخواست کاخ‌سفید مانع از تصویب این قطعنامه در سنای آمریکا شده بود.

گراهام دراین باره گفته بود، به دلیل نامناسب بودن زمان رای‌گیری این قطعنامه، به درخواست مقام‌های ارشد کاخ سفید از رای‌گیری در مورد آن جلوگیری کرده بود.

ارمنستان قتل دسته‌جمعی ارامنه در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در دوران جنگ جهانی اول را به عنوان یک «نسل‌کشی» اعلام می‌کند.

«آدام شیف» رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هنگام تصویب این قطعنامه با بیان اینکه واشنگتن هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبوده، اعلام کرد،۱۹ سال جنگیده است تا کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته شود.

ترکیه همواره اتهام «نسل‌کشی» را رد کرده و گفته است که در فاجعه سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ هم ترک‌ها و هم ارمنیان قربانی جنایت واقع شده‌اند.

نظر شما