یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

روسیه و چین درباره عواقب تصویب نکردن پالرمو و CFT به ما پیغام داده‌اند/ مجمع باید بن‌بست‌های نظام را بردارد نه اینکه بن‌بست ایجاد کند

۱۳۹۸/۰۹/۲۹ - ۰۵:۰۰:۳۶
کد خبر: ۹۳۸۲۴۷
روسیه و چین درباره عواقب تصویب نکردن پالرمو و CFT به ما پیغام داده‌اند/ مجمع باید بن‌بست‌های نظام را بردارد نه اینکه بن‌بست ایجاد کند
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر پالرمو وCFT از سوی ایران تصویب نشود به سمت تحریم‌های بین‌المللی خواهیم رفت و هیچ یک از کشورها با ایران همکاری نمی کنند. در این زمینه روسیه و چین به صورت رسمی به ایران پیغام داده‌اند که اگر این لوایح تصویب نشود در آینده نمی‌توانند با ایران همکاری کنند. در نهایت ایران در یک محاصره اقتصادی جدی قرار خواهد گرفت که بسیار زیانبار خواهد بود.

«سیدمحمد صدر»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره روند بررسی لوایح FATF به ویژه لوایح پالرمو و CFT و اینکه آیا مجمع در این باره به جمع‌بندی می‌رسد یا خیر؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: یقینا بنده در این باره نمی‌توانم پیش‌بینی دقیقی داشته باشم اما در حال حاضر این لوایح در دستور کار مجمع بوده و در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.  شنبه گذشته، این لوایح  در سه کمیسیون مطرح شد. شنبه آینده نیز این لوایح مجددا در سه کمیسیون مطرح خواهد شد و احتمالا چهارشنبه آینده در دستور کار  شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز قرار خواهد گرفت.

دلایل مخالفت مخالفین FATF را باید از خود آنها پرسید!

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ادامه مخالفت‌ها در این باره به ویژه از سوی سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، پرویز داوودی، معاون اول دولت  احمدی‌نژاد  و سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت احمدی‌نژاد و دلایل مخالفت آنها با این لوایح نیز عنوان کرد: به هر حال عده‌ای با این لوایح مخالف و عده‌ای نیز موافق هستند. افراد در جلسه مجمع تشخیص نظرات خود را در این باره بیان می‌کنند. از این رو باید منتظر ماند چه اتفاقی رخ خواهد داد.

محمد صدر در پاسخ به این سوال که دلیل مخالفین چیست و این دلایل تا چه حد برای سایر اعضای مجمع قانع‌ کننده است؟ گفت: این سوال‌ها را باید از مخالفین پرسید.

عواقب عدم تصویب FATF از سوی دوستان مخالف درک شود

او در این باره که در دوره حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی نیز درباره این لوایح بحث‌هایی وجود دارد، نیز گفت:  بنده درباره افراد صحبت نمی‌کنم. به دلایل مخالفین نیز کاری ندارم اما این را در نظر دارم که حداقل دلایلی که در مخالفت با لوایح آورده می‌شود در مقابل این بحث است که لوایح پالرمو و CFT باید تصویب شود چراکه اگر این لوایح تصویب نشوند، زیان‌های بسیار جدی به کشور وارد می‌شود. همچنین همه روابط بانکی ایران با بانک‌های جهان قطع و در واقع یک خود تحریمی بسیار جدی به جمهوری اسلامی تحمیل می‌شود. از این رو این مسئله باید از سوی دوستان درک شود چراکه ضرر و زیان تصویب نکردن این لوایح به مراتب بسیار بیشتر از قبول کردن آن است.

عدم تصویب لوایح؛ هدیه به ترامپ است

صدر یادآور شد: همانگونه که بارها گفتم اگر این لوایح تصویب نشود به نوعی هدیه به ترامپ است به این دلیل که ترامپ و کابینه آن به صورت جدی به دنبال محاصره و تحریم اقتصادی ایران هستند. تحریم‌ آمریکایی‌ها، یکجانبه است. آمریکایی‌ها در واقع از قدرت اقتصادی‌ خود استفاده کرده و برخی کشورها را وادار به قطع همکاری با ایران می‌کنند اما در عین حال این تحریم‎‌ها علیه ایران، تحریم بین‌المللی و قانونی نیست.

روسیه و چین درباره تصویب نکردن FATF به ایران پیغام رسمی داده‌اند

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این درحالی است که وضعیت درباره لوایح CFT و پالرمو متفاوت است. اگر این دو لایحه از سوی ایران تصویب نشود به سمت تحریم‌های بین‌المللی خواهیم رفت و هیچ یک از کشورها با ایران همکاری نمی کنند. در این زمینه روسیه  و چین به صورت رسمی به ایران پیغام داده‌اند که اگر این لوایح تصویب نشود در آینده نمی‌توانند با ایران همکاری کنند. در نهایت ایران در یک محاصره اقتصادی جدی قرار خواهد گرفت که بسیار زیانبار خواهد بود.

مشکلات بسیاری برای دانشجویان و افراد عادی ایجاد شده است

سیدمحمد صدر در ارتباط با مشکلات بانکی و پولی شهروندان ایرانی در سایر کشورها نیز تاکید کرد: این مشکلات در حال حاضر نیز قطعی است. اکنون مشکلات بسیاری برای دانشجویان و افراد عادی رخ داده است. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است مجمع تشخیص مصلحت نظام به این دلیل تشکیل شده تا بن‌بست‌هایی که برای نظام ایجاد می‌شود را از سر راه بردارد و مشکل نظام را حل کند. از این رو اگر مجمع به وظایف دقیق خود عمل نکند خود به تنهایی می‌تواند عامل ایجاد‌کننده بن‌بست شود. این بن بست هم در روابط بین‌المللی، روابط خارجی و هم در روابط اقتصادی از یک سو و هم در مسائل داخلی از سوی دیگر موجب مشکلات جدی می شود. بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها بازمی‎‌گردد. نتیجه این مشکلات اقتصادی این است که 70 درصد مردم یارانه بگیر می‌شوند.

مجمع باید مشکلات معیشتی مردم را حل کند/ در سیاست نیت‌خوانی نمی‌کنم/ اگر مخالفت‌ها جناحی باشد باید آن را کنار گذاشت

او ادامه داد: از این رو مجمع تشخیص باید مشکلات مربوط به سیاست داخلی و خارجی اقتصادی و همچنین مشکلات معیشتی مردم را حل کند.

معاون وزیر  امور خارجه دولت سیدمحمد خاتمی در پاسخ به این سوال که تا چه حد اظهارنظرات مخالفین را جناحی و سیاسی می‌دانید؟ و این جناحی و سیاسی بودن تا چه حد به مردم زیان وارد کرده است؟ تصریح کرد: اگر این اظهارنظرات جناحی باشد یقینا باید آن را کنار گذاشت اما همان‌گونه که گفتم نمی‌توان گفت این مخالفت‌ها به این دلیل است که با جناح مقابل و یا دولت رویکرد تقابلی دارند. بنده هیچ گاه در سیاست نیت‌خوانی نمی‌کنم مبنی بر اینکه نیت افراد چیست. این اقدام را از نظر اخلاقی، صحیح نمی‎‌دانم اما فکر می‌کنم اگر با دقت بیشتری، مسائل مورد بررسی قرار گیرد در واقع نظرها به سمتی خواهد رفت که این لوایح تصویب شود. در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصلحت کشور، حکومت و مردم باید تصمیم‌گیری شود. درباره تصویب این لوایح نیز باید دقیق عمل کرد. این نکته را باید در نظر داشت که تصمیم‌گیری‌ها در مجمع بسیار سخت و دقیق است و این گونه نیست که مسائل روشن و واضح باشد و اعضا بخواهند بین خوب و بد انتخاب کنند. در واقع مسائل مورد بحث در مجمع، مسائل پیچیده‌ای است که نیازمند افراد پیچیده و با نگرش دقیق است. امید است مجمع بتواند مصلحت کشور را به خوبی تشخیص دهند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز