عباسعلی کدخدایی در نشست خبری:

۳۰۳ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کردند/ با همه گروه‌ها دیدار داریم/ انتقاد از هیچ نهادی ملاک رد صلاحیت نیست

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۱۰:۵۶:۴۳
کد خبر: ۹۳۹۱۰۳
۳۰۳ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کردند/ با همه گروه‌ها دیدار داریم/ انتقاد از هیچ نهادی ملاک رد صلاحیت نیست
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری به خبرنگاران گفت: ۳۰۳ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری به خبرنگاران گفت: ۳۰۳ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کردند که از این تعداد   ۲۷۲ نفر به آزمون کتبی دعوت شدند. ۲۲۱ نفر  نیز در آزمون کتبی شرکت کردند و بعد منتخبین به آزمون شفاهی دعوت ‌و بعد صلاحیت عمومی اعلام‌ می شود.

کدخدایی افزود: صلاحیت نمایندگان ‌، رییس جمهور و اعضای  مجلس خبرگان طبق قانون برای یک دوره تعیین می شود. در طول دوره تعیین شده، دیگر شورای نگهبان اظهارنظر نمی کند. اگر نماینده‌ای برای دور بعد تایید نشود، برای دور بعد خواهد بود و تا مدت قانونی می تواند به کار خود ادامه دهد.

او ادامه داد: روند بررسی‌ها براساس جدول وزرات کشور است. اکنون در مرحله رسیدگی هیات‌های استانی هستیم، تا دهه دوم دی ماه نتایج اعلام شده، پس از آن هیات مرکزی ورود کرده ‌ و دهه دوم بهمن نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

کدخدایی همچنین اعلام کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیئت‌های اجرایی پایان یافت و نتایج آن نیز اعلام شد و ادامه رسیدگی در هیئت‌های نظارت استانی شورای نگهبان آغاز شده است. پس از بررسی‌ها در هیئت‌های نظارت و اعلام نتایج به هیئت مرکزی انتخابات، امیدواریم در موعد مقرر نتایج نهایی اعلام شود.

کدخدایی درباره دیدار با برخی چهره‌های اصلاح طلب توضیح داد: فارغ از نگاه سیاسی برخی دوستان درخواست دیدار می‌کنند و‌ این رویه جاری است اما این دیدار، بسیار مورد توجه قرار گرفت. درخواست‌ها و سوالات مختلفی مطرح شده و ما می‌پذیریم و فقط منحصر به گروه اصلاحات نیست بلکه با همه گروه‌ها دیدار داریم .

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا انتقاد از رهبری منجر به رد صلاحیت می‌شود، گفت: رهبری فرمودند ما کشور آزادی داریم و کوچکترین فرد هم باید خود را در معرض سوالات مردم قرار دهد. خیر. بحث انتقاد از هیچ نهادی ملاک رد صلاحیت نیست. اما توهین، افترا و مرزهای ساختارشکنانه را مورد توجه قرار می دهیم.

کدخدایی ضمن اظهارنظر بی اطلاعی از تشکیل کارگروه انتخاباتی توسط برخی وزرا عنوان کرد: من خبر تشکیل این کارگروه را نشنیده‌ام. در دولت فقط وزارت کشور مسئول اجرای انتخابات است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا برخی سیاسیون بدلیل اظهارنظر درباره رفراندوم رد صلاحیت شدند، گفت: من از غیب خبر ندارم.

وی در پاسخ به سوالی درباره آزمون نامزدهای مجلس خبرگان و سوالات این آزمون گفت: سوالات این آزمون از کتب فقهی تهیه شده است که سوالات عمومی سوالات فقهی و سوالات اجتهادی در آن وجود داشت.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفت وزیر از دولت کنار رفته اند و گفته شده اگر نیمی از ورا کنار بروند کابینه باید دوباره رای اعتماد بگیرد. از نظر شورای نگهبان وضعیت کنونی دولت چگونه است، گفت:  درقانون‌آمده است بیش از نیمی از وزرا باید تغییر کند تا کابینه تغییر یابد. ما به این موضوع ایراد داشتیم و گفتیم بیش از نیمی در قانون مشخص نیست.

وی با بیان اینکه مقرر شده تعداد بر اساس وزارتخانه‌هایی باشد که در زمان بررسی کابینه وجود دارد، افزود: اگر تعداد وزارتخانه‌ها معلوم باشد و نیمی از وزرا تغییر کنند نیاز به رای اعتماد مجدد کابینه است.

کدخدایی ضمن انتقاد از قانون انتخابات گفت: اولین ایراد این است که حدود ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند. باید صلاحیت ۱۲ هزار نفر را بررسی کنیم اگر برای هر فرد ۱۰ دقیقه زمان بگذاریم، حساب کنید چه وقتی از شورای نگهبان گرفته می شود. همه اینها دقت را کاهش می‌دهد . مراجع و هیات‌های استانی به صورت تمام وقت در حال کار هستند. این ظلم به دستگاه‌های مختلف است که درباره ١٢ هزار نَفَر اعلام نظر کنند. در کنار ان برخی افراد در توییتر و اینستاگرام در حال تبلیغ هستند و هزینه های انتخاباتی نیز باید بررسی و از حاکمیت پول باید جلوگیری کنیم. انتظار داشتیم همه این ها در قالب قانون لحاظ شود که نشد .

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها رد صلاحیت افرادی خاص را هدفمند دانستند این در حالی است که ۹۱ درصد از ثبت نام کنندگان انتخابات نمایندگان تأیید شده‌اند و آیا اقدامات این رسانه‌ها یک عملیات روانی علیه شورای نگهبان نیست؟ گفت: مقابله با عملیات روانی برخی از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی کار شما رسانه‌ها است که باید به شورای نگهبان در این زمینه کمک کنید.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره نحوه شکایت افراد از روند برگزاری انتخابات، بیان کرد: طبق قانون هر نامزد انتخابات می‌تواند سر صندوق رأی نماینده‌ای داشته باشد و همچنین آنان می‌توانند شکایت‌های خود را به ناظران ما در سر صندوق‌های رأی و یا دفاتر نظارتی ما ارسال کنند و طبیعتاً رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فرایند اخذ شمارش آرا هم به صورت الکترونیکی در انتخابات آینده انجام خواهد شد، تصریح کرد: این مسئله هنوز مشکلات فنی دارد اما اگر  حل و فصل شود ما با وزارت کشور در این زمینه همکاری خواهیم کرد و آمادگی لازم را داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز