انتقاد پمپئو از وتوی قطعنامه مربوط به سوریه

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۲۱:۴۴:۰۲
کد خبر: ۹۳۹۴۸۳
انتقاد پمپئو از وتوی قطعنامه مربوط به سوریه
وزیر امور خارجه آمریکا اقدام روسیه و چین برای وتوی قطعنامه مربوط به کمک‌های فراسرزمینی به سوریه را "شرم‌آور" خواند.

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شنبه‌شب در بیانیه‌ای خطاب به روسیه و چین با بیان اینکه "رد خون بر دستان شما است"، گفت که کمک‌های فراسرزمینی به سوریه هیچ جایگزینی ندارد و وتوی مسکو و پکن جان میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته است.

پمپئو در این بیانیه که در تارنمای رسمی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، تاکید کرد که روسیه و چین باید به شورای امنیت، مردم سوریه و جامعه بین‌المللی توضیح دهند که چرا از رسیدن این کمک‌ها جلوگیری کرده‌اند.

روسیه و چین روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه مشترک بلژیک، آلمان و کویت تحت عنوان ارسال کمک‌های بشردوستانه فراسرزمینی به مردم سوریه را به دلیل وجود موارد مشابه در قطعنامه‌های پیشین، وتو کردند.

این پیش‌نویس به دنبال آن بود که حاکمیت دولت سوریه را برای ارسال کمک به مردم سوریه نادیده بگیرد و از فراسوی مرزها تحت نظارت سازمان ملل متحد هرآنچه را که کمک بشردوستانه می‌نامند، به داخل سوریه ارسال کنند.

در ادامه این نشست، قطعنامه پیشنهادی روسیه برای کمک به مردم سوریه مطرح شد که در رای‌گیری به عمل آمده، ۵ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع را کسب کرد و به این ترتیب نتوانست حد نصاب آرا را به دست آورد؛ ضمن اینکه سه عضو دائم شورای امنیت هم به آن رای منفی دادند.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل پس از این رای‌گیری گفت: ما از رای درمورد پیش‌نویس قطعنامه روسیه پیرامون سازوکار کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به سوریه، بسیار ناامید شدیم.

نظر شما