عفو بین الملل:

دادگاه سعودی جنایت قتل خاشقچی را لاپوشانی کرد

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۱۹:۵۵:۲۸
کد خبر: ۹۴۰۴۶۱
دادگاه سعودی جنایت قتل خاشقچی را لاپوشانی کرد
عفو بین الملل دوشنبه شب در واکنش به احکام دادگاه رسیدگی به پرونده "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار منتقد آل سعود اعلام کرد که حکم صادره لاپوشانی این جنایت است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، عفو بین المللی در توییتی نوشت: احکام صادره عدالت را درباره جمال خاشقچی محقق نمی سازد و واقعیت را برای دوستدارانش مشخص نمی کند.

در این ادامه توییت آمده است: این حکم دست داشتن مقام های سعودی در این جنایت هولناک را نادیده گرفته است یا در آن اشاره ای به مکان وجود پیکر جمال خاشقچی نشده است.

پیش از این نیز سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به احکام دادگاه رسیدگی به پرونده "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار منتقد آل سعود اعلام کرد که عدالت با این احکام لگدمال شد.

خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست اکتبر سال گذشته به قتل رسید. قتل وی، عربستان را به ورطه بدترین بحران دیپلماتیک فرو برد و وجهه "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی را به شدت مخدوش کرد.

براساس اعلام مقام های ترکیه، خاشقچی که ۵۹ سال سن داشت، ‌ به دست یک جوخه اعدام پانزده نفره سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خفه و سپس جسدش مثله شد.

دادگاهی در ریاض امروز دوشنبه پنج نفر از یازده نفر مظنون بی نام و نشان این پرونده را به مرگ و سه نفر از آنها را به ۲۴ سال زندان محکوم و مابقی را تبرئه کرد.

خاشقچی در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست، از سیاست‌ های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقام‌های سعودی با رسانه‌ها و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی در واکنش به حکم دادستانی عربستان سعودی درباره این پرونده، تبرئه شدن کسانی را که از نظر او، دستور این قتل را صادر کرده بودند، محکوم کرد.

«سعود القحطانی» مشاور سابق محمد بن سلمان،  «احمد العسیری» معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی در یمن و «محمد العتیبی» کنسول سابق عربستان در استانبول از جمله برجسته ترین مقام های سعودی بودند که بنابر بسیاری از گزارش ها و شواهد در قتل خاشقچی دست داشتند اما در حکم صادره از سوی دادگاه سعودی تبرئه شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز