چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

روز سخت آقای وزیر در بهارستان/ هفته‌ای پر از حاشیه و جنجال رسانه‌ای

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۵:۲۰:۲۸
کد خبر: ۹۴۱۳۴۱
روز سخت آقای وزیر در بهارستان/ هفته‌ای پر از حاشیه و جنجال رسانه‌ای
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رحمانی فضلی

استیضاح «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور، تا همین‌جا فراز و نشیب‌های زیادی داشت. بعضی از امیدی‌های مجلس بعد از اعتراض‌های آبان‌ماه استیضاح وزیر کشور را کلید زدند. این استیضاح در نهایت به 44 امضا رسید. بعد از برگزاری دو جلسه بررسی محورهای استیضاح با وزیر کشور، استیضاح‌کنندگان از توضیحات او قانع نشدند. با این‌ همه عده‌ای از منتفی‌ شدن استیضاح او خبر دادند. تلاش‌ها برای منتفی‌شدن استیضاح تا جایی پیش رفت که علی مطهری از فشارها برای پس‌ گرفتن امضا‌ها خبر داد. در نهایت خبر آمد که استیضاح وزیر کشور اعلام وصول نمی شود. «علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفتگویی اعلام کرد: «هیئت‌رئیسه می‌گوید مقام رهبری با استیضاح مخالف‌اند، لذا آن را اعلام وصول نمی‌کنیم. احتمالا مخالفت ایشان به‌خاطر درپیش‌بودن انتخابات مجلس است.»

البته مطهری، طراح استیضاح وزیر کشور، از پا برجا ماندن 20 امضا خبر داده است.

چهره هفته؛ منصور غلامی

روز دوشنبه، در یک روز بهارستان ‌نشینان دوبار به «منصور غلامی»، وزیر علوم، کارت زرد دادند. «پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران در مجلس، وزیر علوم را به صحن علنی مجلس کشاند تا از او درباره وضعیت زنان در این وزارتخانه سوال کند.

سوال سلحشوری درباره علت تبعیض در جذب فاغ‌التحصیلان زن به ‌عنوان هیات علمی گفت: «در مورد جذب زنان در هیات علمی از وزیر سوال کردم اما ایشان جز کلی گویی درباره آمار دانشجویان چیزی نگفت. همچنین ارایه آمار مخدوش در این زمینه باعث شرم من شد. وزارت علوم، مرکز تربیت نخبگان کشور است. اگر وزارت علوم نتواند آمار درستی از زنان عضو هیات علمی ارایه کند از کجا این انتظار را داشته باشیم.»

«حسین مقصودی»، دیگر نماینده اصولگرا مجلس، بود که سوال خود را از وزیر علوم مطرح کرد. مقصودی خطاب به وزیر گفت: «این سوال به یک سال و نیم قبل برمی‌گردد که وزیر برای پاسخ به آن حاضر نشد در کمیسیون حضور پیدا کند اما امروز می‌گوید، فرآیند انتخاب روسای دانشگاه‌ها طبق یک سری قوانین و مقررات است. سوال این است که چرا در دانشگاه‌ها به‌ خصوص دانشگاه‌های دخترانه از ظرفیت زنان استفاده نمی‌شود؟ اتفاقی که نتیجه آن فساد مالی و تضییع حقوق اساتید و دانشجویان است. وزارت صنعت در دو بند تخلفات صورت گرفته در یک دانشگاه را اعلام کرده مبنی بر توزیع یک و نیم تن سهمیه گوشت دانشگاه دخترانه در بازار آزاد که به فروش رسیده است. اگر این موضوع را قوه قضاییه اعلام می‌کرد، آن را سیاسی می‌دانستید اما این گزارش وزارت صنعت این دولت است.»

وزیر علوم در پاسخ به سلحشوری، آماری از جذب زنان در هیات علمی و دانشجویان زن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارایه کرد و گفت: «زنان با توجه به اینکه مدیریت خانواده را برعهده دارند بعضا تمایلی به تصدی مسئولیت در دانشگاه ندارند. در 2 سال اخیر نیز ملاک انتخاب مدیران و هیات علمی، شایسته‌ سالاری بوده و ما هیچ منعی در مدیریت ستاد و دانشگاه‌ها نداریم.»

غلامی در پاسخ به پرسش مقصودی نیز گفت: «درباره دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تک ‌جنسیتی در نگاه اول دنبال مدیر توانمند شایسته و تاثیرگذار هستیم، اولویت‌مان با زنان در این دانشگاه‌هاست اما وقتی به نتایج مطلوب نرسیم از بین آقایان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب می کنیم. لذا تفاوت و نگاه جنسیتی در انتصاب و انتخاب مدیران وجود ندارد چون ما همه همکاران را از خانواده آموزش عالی می‌دانیم.»

در نهایت غلامی پس از 28 ماه سکانداری در وزارت علوم، دو کارت زرد از مجلس دریافت کرد.

حاشیه هفته؛ حمایت از حضور زنان در خبرگان

«هادی طحان‌نظیف» از جلسه‌ای سخن گفت که در آن آیت‌الله محمد یزدی از حضور زنان در مجلس خبرگان حمایت می‌کرد. او در این باره نوشت: «دکتر کدخدایی، قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان قبل از ورود به دستور جلسه، گزارشی از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری همچنین روند برگزاری آزمون در آخر هفته ارایه داد. ایشان در ارایه آمار به این نکته اشاره کرد که در میان داوطلبان یک نفر خانم هم وجود دارد که در آزمون شرکت می‌کند که در این میان رویکرد اعضای محترم و به طور خاص فقهای معظم برایم جالب بود. ازجمله اینکه آیت‌الله یزدی گفتند این خوب است که جنسیت مانع حضور زنان در انتخابات خبرگان نیست و این حق زنان است که وارد چنین مجامعی شوند. بعد گفتند اینها همه به برکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است که نگاه به زن را در اجتماع تغییر داد و اکنون نیز حوزه‌های علمیه خواهران در کشور کاملا فعال هستند و به تربیت نیرو می‌پردازند.»

جنجال هفته؛ فاطمه حسینی

برادران صدرالساداتی با انتشار تصاویری در فضای مجازی از ویلایی اشرافی رونمایی کرده و مدعی شدند متعلق به فاطمه حسینی است، در نهایت او این ادعا را تکذیب کرد. البته پیش از این هم فاطمه حسینی هدف هجمه ها قرار گرفته بود. او در آغاز مجلس دهم و زمانی که ریاست جلسه پارلمان بر عهده علی مطهری بود، پشت تریبون رفت و به اتهامات وارده به خود و همسرش، پاسخ داد. این پاسخ بی موقع او منجر شد که از لفظ «سفره انقلاب» برای او استفاده شود.

خبر مهم هفته؛  تکذیب دیدار رهبری درباره حوادث آبان ماه

یک مقام در دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تکذیب خبر جلسه ایشان با مسئولان کشور در 26 آبان سال جاری اعلام کرد: «تنها دستور رهبر انقلاب درباره قربانیان آبان ٩٨، همان «دستور رافت» است.

یک منبع آگاه و نزدیک به بیت مقام معظم رهبری اعلام کرد: «برخلاف ادعای بنگاه خبری رویترز، هیچ جلسه مشترکی میان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت در روز 26 ابان ماه و روزهای پس از آن برگزار نشده است.» تنها دستور رهبر انقلاب درباره قربانیان آبان ٩٨، همان «دستور رافت» ایشان است که به صورت مکتوب و در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در رسانه‌ها منتشر شد.  

خبر هفته؛ سفر وزیر خارجه هند به تهران

 ««سابرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند، در سفر خود به تهران با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

سفر وزیر خارجه هند در حالی انجام می‌شود که هند از کشورهای نزدیک به ایران و از خریداران نفت ماست، اما تحریم آمریکا شرایط را حتی برای دوستان ایران نیز چنان سخت کرده است.

هفته گذشته «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، گفت: «آمریکایی‌ها حتی به کشورهای دوست ما نظیر چین، روسیه و ترکیه فشارهایی وارد کردند و آنها نیز باور کردند که نمی‌توانند با آمریکا مقابله کنند و به‌همین‌خاطر از کار اقتصادی جدی با ما طفره رفتند و نفت ما را نخریدند. من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که کشور مستقلی مثل هند نیز حاضر به تبعیت از آمریکا شود و از ایران نفت خریداری نکند.» هند بعد از خروج آمریکا از برجام برای خرید نفت از ایران یک سال معافیت گرفته بود که تمدید نشد.

همچنین ظریف در توییتر خود دیدار با همتای هندی را مثبت توصیف کرد. در ادامه وزیر خارجه هند به دیدار رئیس‌جمهور ایران رفت. روحانی در این دیدار گفت: «در شرایط کنونی که آمریکا با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ملت‌ها قرار دارد، باید تلاش کنیم که روابط و همکاری‌های فی‌مابین را به‌خوبی حفظ کنیم و ادامه دهیم. مطمئنا این شرایط گذراست و آمریکا ناگزیر است دیر یا زود، قبل یا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد.»

همچنین «سابرامانیام جایشانکار» با دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار تحریم و تروریسم را دو راهبرد آمریکا علیه کشورهای مستقل ذکر کرد و گفت: «با همکاری دسته‌جمعی می‌توان ضمن دفع این دو تهدید ضد انسانی، افق‌های جدیدی از پیشرفت با اتکا به توانمندی بومی کشورهای منطقه را ترسیم کرد و تحقق بخشید.»

دروغ هفته؛ تکذیب خبر رویترز

ادعای خبرگزاری رویترز در مورد تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان ‌ماه در ایران از سوی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی تکذیب شد. این خبرگزاری انگلیسی ‌زبان روز گذشته طی گزارشی مدعی شده بود که ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات صورت گرفته در ایران به افزایش قیمت بنزین که بسیاری از آن به عنوان «اعتراضات آبان»، یاد می‌کنند، کشته شده‌ و جان خود را از دست داده‌اند. این رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ضمن اعلام تکذیب این خبر آورده است: «خبرگزاری رویترز که سابقه درازی در تبدیل شدن به اتاق فرمان عملیات روانی انگلیس و امریکا علیه ایران دارد و در مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای و کمپین فشار حداکثری نیز بازوی اصلی رسانه‌ای امریکاست، منابع خود برای ارایه این خبرسازی را افرادی در وزارت کشور و مقامات امنیتی عنوان کرده ولی هیچ نامی از آنها به میان نیاورده است.»

در انتها مشخص شد که منبع خبری رویترز، مریم رجوی است.

***

در ساعت‌های ابتدایی روز دوشنبه برخی رسانه‌های عربی مدعی شده بودند، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله موشکی یکشنبه شب اسراییل به سوریه، به شهادت رسیده است.

اما ساعتی بعد پایگاه خبری- تحلیلی نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تکذیب این خبر نوشت: «اخباری که درباره شهادت سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در حمله موشکی شب گذشته (یکشنبه شب) رژیم صهیونیستی به سوریه از سوی برخی رسانه‌های عربی منتشر شده، مغرضانه و با هدف فضاسازی منفی بوده و صحت ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز