رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

باید به خانمی که وارد عرصه انتخابات مجلس خبرگان شده است تبریک گفت/ گرجی هم تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی بود

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۵:۴۰:۵۰
کد خبر: ۹۴۱۳۹۴
باید به خانمی که وارد عرصه انتخابات مجلس خبرگان شده است تبریک گفت/ گرجی هم تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی بود
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: باید به آن خانم تبریک گفت که وارد این عرصه شده است برای اینکه اثبات کند که خانم‌ها هم از این جایگاه برخوردارند که در تعیین و نظارت بر همه اموری که در حوزه عمل خبرگان می‌گنجد، دخیل باشد.

«اشرف برجرودی»، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، درباره تنها زنی که در آزمون کتبی مجلس خبرگان شرکت کرد و استقبال آیت‌الله زنجانی از حضور زنان در خبرگان به خبرنگار برنا گفت: اگر که خانم‌ها در خودشان این توانایی را دیده‌اند و ثبت‌نام کرده‌اند از نظر من اقدامی بسیار ارزشمند و مثبتی است. باید به آن خانم تبریک گفت که وارد این عرصه شده برای اینکه اثبات کند که خانم‌ها هم از این جایگاه برخوردارند که در تعیین و نظارت بر همه اموری که در حوزه عمل خبرگان می‌گنجد، دخیل باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه باید این خانم‌ها تشویق شوند، بیان داشت: اگر علما و فقهای ما این اقدام را به عنوان یک رویکرد مثبت ببینند آن هم جای خوشحالی دارد چراکه نشان می‌دهد ما به جایی رسیده‌ایم که آقایان علما به این نتیجه رسیده‌اند که حضور فرد در خبرگان نباید جنسیت‌پذیر باشد بلکه باید هر کسی که واجد صلاحیت است بتواند ورای جنسیت وارد این مجلس شود.

اشرف بروجردی با ابراز امیدواری درباره اظهارنظر آیت‌الله یزدی و ثبت‌نام این خانم گفت: البته می‌گویند جوجه را آخر پائیز می‌شمارند. مهم این است که خروجی این بحث و ملاک انتخاب را همانطور که بر آقایان بار می‌کنیم تا بتوانیم بر اساس ضوابط افراد را انتخاب کنیم، همین شرایط را برای خانم‌ها هم فراهم کنیم. خانمی موفق شود که این سد را بشکند می‌تواند اقدام قابل تقدیری باشد؛ چه از کسانی‌که این زمینه را فراهم کردند و چه آن کسی که به خودش این جرات را داده است تا وارد این عرصه شود.

او افزود: اگر آقای یزدی هم تائید کردند به نظر می‌رسد که لاجرم آقایون باید رویکردشان را عوض کنند و فقط خودشان را در تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه عمل خبرگان قرار دارد، دخیل ندانند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی در اوایل انقلاب، تصریح کرد: اگر نگاه منتخبین مجلس خبرگان به زنان مثبت باشد در آینده مثل مجلس خبرگان قانون اساسی که همه‌ آقا بودند و فقط یک خانم حضور داشت و او هم خانم گرجی بود.

اشرف بروجردی درباره خانم گرجی و اقدامات او توضیح داد: خانم گرجی توانست ماده‌ای از قانون را تصویب کند که همچنان این ماده مورد بحث است و آن هم بحث مشارکت زنان است که زنان بتوانند برای ریاست جمهوری شرکت کنند. به قدری در آن جلسات چالش و بحث وجود داشت که آخر سر آقای بهشتی مجبور می‌شوند بگویند کلمه رجال را بکار می‌بریم که بتواند اعم از زن و مرد باشد. ولی هنوز شورای نگهبان در تفسیر این واژه نتوانسته جامعه را متقاعد کند که واژه رجال می‌تواند برای زنان هم بار شود. این خانمی که آمدند هم مثل خانم گرجی در خبرگان قانون اساسی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز