عضو هیئت علمی دانشگاه:

مردم تاوان نپیوستن به FATF را می‌دهند/ در نهایت به FATF می‌پیوندیم اما قبل از قرار گرفتن در بلک لیست اقدام کنیم

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۰۵:۲۹:۵۰
کد خبر: ۹۴۲۱۷۲
مردم تاوان نپیوستن به FATF  را می‌دهند/  در نهایت به FATF می‌پیوندیم اما قبل از قرار گرفتن در بلک لیست اقدام کنیم
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در صورت نپیوستن به FATF، ایران از جریان‌های مالی جهان محروم می شود و مردم تاوان این محرومیت را پس می دهند.

«رضا پریزاد»، عضو هیئت علمی دانشگاه، در خصوص ضرورت پذیرش FATF از سوی ایران، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: پیش از ورود به این بحث لازم است یادآوری کنم روابط کشورها براساس نظم نوین جهانی و دهکده جهانی شکل گرفته است که به طبع آن خواسته یا ناخواسته، هر مسئله‌ای می‌تواند بر روی سایر کشورها تاثیر بگذارد و همگی ناگزیر به پذیرش هر تصمیم، جمعی هستند.

او افزود: FATF موضوعی مانند سایر موضوعات جهانی است، بسیاری از کشورها این موضوع را پذیرفتند و به کنواسیون‌های آن وفادار هستند. بنابراین اگر کشوری بخواهد خارج از چارچوب عمل کند، مانند این است که می‌خواهد در دهکده جهانی جزیره مستقلی را بدون ارتباط با سایر کشورها داشته باشد و این اقدام عملی نخواهد شد، چرا که خواسته یا ناخواسته این کشور ناگزیر به تعامل با سایر کشورها است.

پریزاد با بیان اینکه «مسئله پیوستن یا نپیوستن FATF منجر به ایجاد شکاف در سیاست خارجی و داخلی شده است» تصریح کرد: تعدادی از مسئولین معتقدند که باید به به گروه ویژه اقدام مالی بپیوندیم و گروهی دیگر معتقدند که ضرورتی به پیوستن نیست. در واقع عده‌ای که مخالف پیوستن به FATF هستند، معتقدند در صورت پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی نمی‌توانیم از کشورهای دوست و گروه‌ها یا جریان‌های اسلامی منطقه، حمایت کنیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با  وجود اینکه در تعریف جهانی جریان‌ها و گروه‌های اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارند اما جمهوری اسلامی به عنوان رسالت خود، حمایت از گروه‌ها و جریان‌های اسلامی را واجب و لازم قلمداد می‌کند. بنابراین پیش از اینکه در مورد پذیرش و عدم پذیرش FATF  بحث کنیم لازم است که با تعریف‌های جهانی هماهنگ شویم و این مسئله را در سطح جهانی، حل کنیم.

او عنوان کرد: کاملا واضح است که در صورت نپیوستن به FATF بسیاری از کشورهای دوست و همسایه به عنوان مثال چین و روسیه، هم قادر به انجام هیچ‌گونه معادلات مالی و تجاری با ما نخواهند بود.

پریزاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آثار نپیوستن به FATF گفت: در صورت نپیوستن به FATF، ایران از جریان‌های مالی جهان محروم می شود و مردم تاوان این محرومیت را پس می دهند که با توجه به وضعیت کنونی بعید می‌دانم مردم بیشتر از این بتوانند این قبیل فشارها را تحمل کنند.

او با تاکید بر اینکه "تجربه تاریخی نشان داده است در نهایت به FATF  خواهیم پیوست" اظهار کرد: اگر قرار است در آینده به FATF بپیوندیم بهتر است قبل از قرار گرفتن در بلک لیست و نمایش چهره ناروشن از ایران در عرصه جهانی، آن را تصویب کنیم و به بسیاری از مسائل و مشکلات پایان دهیم.

این مدرس دانشگاه در پایان افزود: به نظر می‌رسد در میان مسئولین نظام جمهوری اسلامی هنوز عقلایی حضور دارند که با تصمیم درست و شایسته، اجازه ندهند شکاف‌ها در سیاست داخلی و خارجی بیشتر از این شود. امیدوارم قبل از مواجه با مشکلات مالی در عرصه جهانی، FATF تصویب شود.

نظر شما