سخنگوی قوه قضاییه:

فراوانی فسادها در شورای شهر و شهرداری‌ها مایه تاسف است/ شبنم نعمت‌زاده به ۲۰ سال حبس محکوم شد/ یک قاضی در ارتباط با پرونده «اکبر طبری» بازداشت شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۰:۳۵:۳۱
کد خبر: ۹۴۳۶۲۲
فراوانی فسادها در شورای شهر و شهرداری‌ها مایه تاسف است/ شبنم نعمت‌زاده به ۲۰ سال حبس محکوم شد/ یک قاضی در ارتباط با پرونده «اکبر طبری» بازداشت شد
سخنگوی قوه قضاییه درباره فساد در شورای شهر و شهرداری پاکدشت گفت: فراوانی فسادها مایه تاسف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، درباره آلودگی هوا و خسارات مالی و جانی و عدم انجام وظایف موسسات و ارگان های مرتبط بیان کرد: این سطح از الایندگی هوا قابل قبول نیست و نهادهای متولی برای رفع مشکل باید تلاش کنند. این مشکل حل شدنی است. نهادهای متولی که ماموریت قانون و مقررات دارند باید تکالیفشان را انجام دهند. تقاضای من از خبرنگاران این است که اگر دسترسی به نهادهای ذی ربط دارند، از مسئولین بخواهند برای مردم توضیح دهند که برای آلودگی هوا چه کرده اند. برخی گزارشات به قوه در این مورد رسیده اما منجر به تشکیل پرونده نشده است. در صورت اثبات قصور گزارشات به دادسرا منتقل می شود.

اسماعیلی درباره فساد در شورای شهر و شهرداری پاکدشت گفت: فراوانی فسادها مایه تاسف است. به اعضای شورای شهر و شهرداری ها هشدار می دهیم که عملکرد آنها اولویت بررسی است. در سال جاری حدود ۲۰ شهردار ۵۰ عضو شورای شهر ۱۰۰ کارمند شهرداری در تعدادی از استان ها تحت تعقیب قرار گرفته اند. در پاکدشت ۲۵ نفر، در اراک ۱۵، چهارباغ ۱۵ نفر، بوشهر ۸ نفر از شهرداری و لیستی هم از اعضای شورای شهر دارم. در پاکدشت ۴۰۰ مورد پیمانکاران شکایت کرده اند که در برابر پروژه ها، شهرداری از آنها درخواست پول کرده است‌.

سخنگوی قوه قضاییه درباره افشاگری های روزنامه کیهان گفت: هر گزارشی که از فساد به ما برسد به آن ورود می کنیم. بخشی از آن نظارتی است و جایی که وصف مجرمانه باشد، بررسی و برخورد می شود. تقاضا داریم گزارشات به مراجع قضایی ارسال شود.

او درباره تشویق کسانی که خبر از فساد می‌دهند، گفت: این روش راهکاری است برای اینکه افراد فساد را گزارش کنند. این امر هم به صورت تلفنی و هم دیجیتال، نامه و مراجعه حضوری صورت میگیرد. جمع زیادی از هموطنان تاکنون اقدام به معرفی مفسدین کردند اما تاکنون تشویق مالی نتوانستیم بکنیم. در موارد خاص که فساد عمده صورت گیرد، گزارشگران را تشویق خواهیم کرد. یک بخشی هم بررسی است که بعد از بررسی های پرونده ها تشویق صورت خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور گفت: پرونده به دادگاه رفته و تعدادی از جلسات هم برگزار شده است. نقایصی وجود دارد و پرونده در دست بررسی است. دادگاه غیرعلنی نبوده و تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن بر عهده ریاست دادگاه است.

او درباره عملکرد مدیران پیشین و فعلی در بحران هایی چون ابگرفتگی خوزستان بیان کرد: در حوزه سیلاب ها دستور داده شده که مقصران در ادوار مختلف شناسایی و مورد تعقیب قرار گیرند. همین سیاست درباره خوزستان هم مد نظر است.

اسماعیلی درباره حوادث آبان ماه گفت: اکثر پرونده ها رسیدگی شده است‌. تعداد قابل توجهی رفع اتهام داشتند، عده ای تحت تعقیب قرار گرفته اند. برای برخی کیفرخواست صادر و دادگاه برگزار شده است. نتایج بررسی ها را در ارتباط با عناصر اصلی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اسماعیلی از محکومیت شبنم نعمت زاده و احمدرضا لشکری پور به ۲۰ سال حبس خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین خبر داد که در پرونده دیگری علی زرنانی محکوم به ۱۵ سال حبس، ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده بود و ۷۴ ضربه شلاق و انفصال ابد از خدمات دولتی، محمود رضا اخوت به تحمل ۱۰ سال حبس ضبط کلیه اموال ناشی از جرم ۷۴ ضربه شلاق و انفصال از خدمات دولتی، یوسف جنت مکان به تحمل ۵ سال حبس ضبط کلیه اموال ناشی از جرم ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی، امیر عظیم اشرفی به تحمل ۱۰ سال حبس ضبط کلیه اموال ناشی از جرم و ۷۴ ضربه شلاق، کوروش مر به تحمل پنج سال حبس، ضبط کلیه اموال ناشی از جرم ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند.

وی گفت: این پرونده مربوط به یکی از پرونده های اخلال در نظام ارزی بود که شرکت های صوری را تحت عنوان واردات ورق داغ به ثبت رساندند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: همچنین یکی از پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی در مشهد که در این پرونده موضوعاتی در حوزه اخلال در نظام عمده اقتصادی شبکه‌ای و پولشویی مطرح بود، محمود میرشکار که رئیس یک شعبه بانک بود به تحمل ۲۰ سال حبس جزای نقدی معادل ارز قاچاق شده و ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی، غلام سنگچوری به تحمل ۲۰ سال حبس جزای نقدی معادل ارز قاچاق شده و ۷۴ ضربه شلاق و انفصال از خدمات دولتی و تبعید به شهری خارج از استان و حمید خالقی به تحمل ۲۰ سال حبس جزای نقدی معادل ارز قاچاق شده و ۷۴ ضربه شلاق، امیر طلوع شیخ زاده به تحمل ۲۰ سال حبس جزای نقدی ۷۴ ضربه شلاق و آقای عبدالغفور به تحمل ۱۰ سال حبس پرداخت جزای نقدی و ۲۰ ضربه شلاق، غلام حیدر ناصری به تحمل پنج سال حبس جزای نقدی ۲۰ ضربه شلاق و نصیب الله به تحمل ۶ سال حبس جزای نقدی ۲۰ ضربه شلاق و ضبط کلیه ارزهای مکشوفه محکوم شدند این پرونده مربوط به یک باند وسیع قاچاق ارز بود.

او در رابطه با بازداشت بازپرس فرهنگ و رسانه در رابطه با پرونده اکبر طبری گفت: بازداشت یک نفر دیگر از قضات تهران در ارتباط با پرونده اکبر طبری را تایید می کنیم. در این پرونده  ۳ قاضی بازداشتی داریم. پرونده مراحل پایانی را طی می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره محکومیت ایران در خصوص اقلیت های دینی بیان کرد: معتقدین به ادیان مختلف و اقلیت های مذهبی در کشور بهترین شاهد کذب مدعای آمریکا، هستند. قومیت و ادیان و فرقه های مختلف در کشور ما برادرانه زندگی می‌کنند و در مراسمات دینی خود آزادند و حقوق آنها به رسمیت شناخته می‌شود. اقلیت های دینی ما در مجلس نماینده دارند.

او درباره آمار کشته شدگان و ادعاها گفت: ما شاهد جعل اخبار از سوی رسانه های بیگانه هستیم. آنها اکاذیب را منتشر میکنند. اینکه می گویند قوه قضاییه و دادستانی باید آمار را اعلام کند درست نیست بلکه مسیولیت با شورای امنیت و دبیرخانه آن است. کشته شدگان طبق دستور رهبری باید تفکیک شوند عده ای از آنها بیگناه کشته شده‌اند. افراد زیادی از ناحیه اعتشاشگران کشته شده اند بررسی ها صورت می گیرد و نتیجه توسط شورای امنیت باید صورت گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آلودگی هوا و آلودگی بنزین ها و استاندارد نبودن آن، اظهار داشت: من قاضی م و سخنگوی دستگاه قضا متخصص محیط زیست نیستم. مسیولیت ما این است که اگر جرمی محرز شد رسیدگی شود. از سازمان محیط زیست می‌خواهیم گزارشاتشان را برای ما بفرستند. پرونده های قضایی این حوزه را با شفافیت اعلام خواهم کرد.

اسماعیلی درباره ضرب و شتم نرگس محمدی بیان کرد: انچه ادعا شده صراحتا تکذیب شده است. بررسی های من از شاهدان و حضار در آن زمان که عوامل زندان و غیرزندانی بودند، نشان می دهد در بند نسوان که همگی زن هستند، مامورینی برای اعزام به زنجان از وزارت اطلاعات حضور داشتند. ما بدون اطلاع تکذیب نکردیم کسانی که تایید می کنند باید پاسخ دهند. انتقال به زنجان به این دلیل بوده است که افراد در شهرستان خود بازداشت را سپری کنند و بررسی ها نشان داد او، باید در زنجان محکومیتش را سپری کند.

او درباره تحصن نرگس محمدی گفت: زندان قوانینی دارد. نقض مقررات زندان پذیرفتنی نیست و امتیازات نظیر مرخصی ها و عفو درباره آنها صورت نخواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص انتصاب کنی در ستاد حقوق بشر بیان کرد: در این خصوص اطلاع رسانی شده است. فردا مراسم تقدیر از لاریجانی و معارفه کنی برگزار می شود. برخی از شایعات درباره تغییرات مدیران ارشد قوه قضاییه تکذیب می‌شود.

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت ابربدهکاران بانکی گفت: حساب های همه بانک ها دست ما نیست. بانک ها باید در این زمینه به ما اطلاع دهند تا به آنها کمک کنیم. تلاش کردیم بدهی افراد به بانک تسویه شود. مجموعه دریافت کنندگان تسهیلات بانکی را خود بانک ها یا بانک مرکزی، باید توضیح دهند. امسال ۷ هزار و پانصد میلیارد از بدهی های بانکی، تسویه شده است.

او درباره پرونده سیف و عراقچی اظهار کرد: پرونده متوقف نشده است. ابعاد جدیدی درباره این پرونده کشف شد که نیاز به بررسی دارد. بعد از تکمیل تحقیقات، ادامه رسیدگی ها صورت می گیرد.

اسماعیلی درباره مافیای صنعت خودرو و مستند اختاپوس و بازداشت کارگردان او اظهار کرد: پرونده‌های خودرویی توسط قوه قضاییه رسیدگی می شود. بازداشتی صورت نگرفته است. فردی نسبت به محتوای این فیلم شکایت داشته است و گفته شده ادعاهایی در آن مطرح شده و دستوری برای بررسی، صادر شده است. جلب و بازداشتی صورت نگرفته است. از افراد می خواهیم اگر اطلاع از فساد دارند به ما گزارش دهند. قبلا می گفتند گوش شنوایی نیست ولی ما که ثابت کردیم گوش شنوا داریم. ما محتوای این مستند را نه تایید و نه تکذیب می کنیم.

او درباره مبتلایان به ایدز در چابهار گفت: قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده است. درباره تجهیزات پزشکی آنجا بررسی ها صورت گرفته است. نیاز به آزمایشات تخصصی هست و منتظر نتایج آزمایشات تکمیلی هستیم.

اسماعیلی درباره سامانه ثبت اموال گفت: از تعداد ثبت نام کنندگان آمار نداریم‌. استقبال خوبی از این سامانه شد. به لحاظ طراحی سامانه که استخراج اطلاعات نیازمند دستورات و در انحصار رئیس قوه است، ما دسترسی به اطلاعات نداریم. نسبت به کسانیکه در اجرای این قانون اقدام نکرده اند توصیه می کنیم وارد سامانه شوند. باب این سامانه مسدود نیست.

سخنگوی قوه قضاییه درباره بازداشتی های آبان ماه و وثیقه‌هایی که بالاتر از توان خانواده‌هاست، گفت: ملاک تعیین وثیقه نوع اتهام انتسابی است و برخی مواقع هم شخصیت، متهم است. نوجوانان تا دو هفته پیش در کانون بودند و الباقی آزاد شدند. بعید می‌دانم نوجوانی در زندان باشد.

 سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت خانواده "پویا بختیاری" گفت: ما کاری به خانواده افراد نداریم، زمانی که اقدامات مجرمانه به خارج از کشور وصل می شود و امنیت مردم را تهدید می کند ورود پیدا می‌کنیم. شورای تامین استان گزارش داد که نقش ضد انقلاب روشن است و قوه قضائیه به این گزارش اعتماد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در ارتباط با پرونده سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری که در امریکا انجام و توسط امریکاییان بلوکه شده است، گفت: در آن مقطع توضیحات این پرونده را دادم، این پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده و نیاز به کارشناسی دقیق دارد. اینکه آیا می‌توانستند قبل از تصمیم گیری دولت امریکا وجوه را جابجا کنند یا نه و آیا اصل سپرده گذاری در حساب‌هایی که معرض خطر بوده صحیح بوده یا نه و آیا پیش بینی مخاطرات انجام شده است یا نه و عرصه بررسی این موضوع هم عرصه داخلی و هم عرصه بین‌المللی است و به محض این که به نتیجه‌ای برسیم آن را اعلام می‌کنیم.

اسماعیلی با اشاره به کشته شدن دو نوجوان کولبر گفت: درگذشت دو نوجوان کولبر فرهاد و آزاد خسروی را تسلیت عرض می کنم. امیدوارم این حادثه تلخ آخرین حادثه ای باشد برای کسانیکه برای بدست آوردن نان حلال سخت ترین شغل را انتخاب می کنند. قاچاقچیان عمده و سازمان یافته و کسانی که در مسیر قاچاق کالا فعالیت می کنند، بدانند اگر دیروز بارش برف و سرمای زمستان جسم نحیف فرهاد و آزاد را اسیر خود کرد با اقتدار و صلابت دستگاه قضا و ضابطان قوه قضاییه آتش اجرای عدالت دامن آنها را خواهد گرفت. در اجرای رهنمود مقام معظم رهبری ضمن به آتش کشیدن کالاهای قاچاق این آتش جسم و جان فربه قاچاقجیان عمده را در بر خواهد گرفت.

نظر شما