چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

اشغالگر دعوت به شورش علیه ایران کرد!/ نقطه پایان یک لاریجانی دیگر در سپهر سیاسی کشور/ ادعای عجیب دبیرکل جبهه پایداری/ ارسال پیامک با ادبیاتی تند و زشت به نمایندگان

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۵:۲۰:۴۹
کد خبر: ۹۴۴۱۶۶
اشغالگر دعوت به شورش علیه ایران کرد!/ نقطه پایان یک لاریجانی دیگر در سپهر سیاسی کشور/ ادعای عجیب دبیرکل جبهه پایداری/ ارسال پیامک با ادبیاتی تند و زشت به نمایندگان
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رئیس‌جمهور

برخی از کانال‌های خبری از سفر تفریحی «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، به مازندران خبر دادند. به ادعای این کانال‌ها رئیس‌جمهور از طریق فرودگاه بیشه‌کلا وارد مازندران شده و به همراه ۱۴ نفر از افراد کابینه به مجتمع تفریحی- رفاهی شرکت نفت محمودآباد رفته است. این کانال ها اما به اعلام خبر صرف و دروغ بسنده نکرده و در ادامه نوشت: «این سفر تفریحی در روزهای آلوده تهران و کلانشهرها دل مردم عزیز ایران را به درد آورده است.»

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور، در توییتر خود در این باره نوشت: «وقتی رفیق‌تان در دنیای واقعی به ورامین می‌رود، باید رقیب خیالی‌تان را در دنیای مجازی به محمودآباد بفرستید و چهارده عضو دولت را هم همراهش کنید تا مردم در دوقطبی‌های خودساخته غرق شوند.»

البته در هفته جاری این تنها موضوع حمله به دولت نبود و در «نصرالله پژمانفر»، عضو جبهه پایداری، در مصاحبه‌ای خبر استعفا روحانی در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه را مطرح کرد. این موضوع در نهایت توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تکذیب شد.

چهره هفته؛ محمدجواد لاریجانی

«محمدجواد اردشیر لاریجانی» که به عنوان رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه شناخته می‌شود، روز یکشنبه از سمت خود کناره‌گیری کرد. البته سی ام مردادماه سال جاری اخباری مبنی بر استعفای لاریجانی از قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بازخوردهای فراوانی به همراه داشت. درنهایت «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، صراحتا همه اخبار منتشر شده در این رابطه را  تکذیب کرد. در این مدت هم خبری از لاریجانی نبود که در نهایت جانشین او، روز یکشنبه تعیین شد.

«فرید مدرسی»، فعال سیاسی، در توییتر خود نوشت: «ابراهیم رییسی، علی باقری کنی، رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی و معاون او در دوران دبیری شورای ‌عالی امنیت ملی را به ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب کرد. این گزینش و انتصاب را به جنابان جلیلی و ابراهیم رییسی تبریک می‌گویم!» هرچند این خبر از سوی باقری کنی تکذیب شد اما به‌رغم این تکذیب خبر انتصاب رییس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی به عنوان معاون امور بین‌الملل و رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، منتشر شد.

سوژه هفته؛ بودجه؛ اظهارات حسین شریعتمداری

تصویب کلیات بودجه 99 در کمیسیون تلفیق، مسیر سختی را پشت سر گذاشت. این را بعد از سه روز اعضای کمیسیون گفتند و از صف‌آرایی مخالفان برای رد کلیات بودجه خبر دادند.

نصرالله پژمانفر ادعا کرد که محمدباقر نوبخت در جلسه کمیسیون تلفیق، نمایندگان را در صورت عدم تصویب کلیات بودجه، تهدید به استعفای رئیس‌جمهور کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز از تریبون نماز جمعه خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق گفت: «بودجه مال این مردم گرفتار در چنگ دشمن است. شما منابع درآمدی بودجه را چه دیدید؟ آیا بودجه متکی به فروش یک میلیون بشکه نفت با بودجه شرایط جنگ اقتصادی تطابق دارد؟ این چه بودجه‌ای است که شما کلیات آن را تصویب کردید؟» او گفت مشکل کسری بودجه در لایحه دیده نشده و این بار خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «شما نمایندگان از خدا بترسید؛ این بودجه تصویب‌شدنی نیست.»

در این راستا «علی اکبری»، نماینده شیراز و دیگر عضو کمیسیون تلفیق، نیز درباره ادعای پژمانفر گفته بود: «آقای نوبخت اصلا چنین حرفی نزدند و این ادعای آقای پژمانفر کذب محض است.»

«میرزایی‌نیکو»، عضو فراکسیون امید، نیز در این زمینه گفت: «از همان نشست‌های اولیه کمیسیون تلفیق فضاسازی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها برای رد کلیات  بودجه از سوی جمعی خاص کلید خورد؛ چنانچه در روز بررسی و رأی‌گیری کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق بیش از صد پیامک در حمایت از رد بودجه برای من ارسال شد، پیامک‌هایی که بعضا تهدیدآمیز و برخی دیگر با ادبیاتی تند و زشت خواستار رد کلیات لایحه بودجه از سوی اعضای کمیسیون تلفیق بودند.»  

بعد از موج تکذیب‌ها، نمایندگان از تلاش مخالفان دولت برای رد کلیات بودجه سخن گفتند. تلاشی از همان جلسات نخست در کمیسیون تلفیق آغاز شده بود. البته به نظر می‌رسد برنامه مخالفان فقط معطوف به داخل مجلس نبود و از بیرون بهارستان هم پشتیبانی می‌شد. در همین راستا جلسه «سعید جلیلی»، با برخی از نمایندگان مجلس منتشر شد. «ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف آباد در مجلس، در گفتگو با خبرنگار برنا با تایید برگزاری جلسات گفت: «بزودی تصمیمات خوبی درباره بنزین می گیریم!»

***

«حسین شریعتمداری»، مدیر مسئول روزنامه کیهان، میهمان برنامه «جهان‌آرا» با عنوان «واکاوی رویداد 9 دی 1388» بود. مدیرمسئول روزنامه کیهان در برنامه «جهان‌آرا» مدعی شد سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری از پادشاه عربستان پول دریافت کرده است. پیش از این نیز سردار نقدی در مصاحبه‌ای با روزنامه «شرق» مدعی شده ‌بود که «خاتمی رفته برای کار سیاسی از شاه عربستان پول گرفته» و در واکنش به اینکه این موضوع تکذیب شده، پاسخ داد که اگر اظهاراتش خلاف واقع است، «خاتمی» شکایت کند.

در این برنامه، در حالی که مجری برنامه اذعان دارد سیدمحمدرضا خاتمی، برادر سیدمحمد خاتمی، این موضوع را تکذیب کرده، شریعتمداری اصرار دارد محمدعلی ابطحی از این موضوع مطلع است.

«محمدعلی ابطحی» نیز به ادعای حسین شریعتمداری در یک برنامه تلویزیونی واکنش نشان داد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: «شنیدم آقای حسین شریعتمداری دوباره گفته: در جریان فتنه ۸۸ آقای خاتمی از عربستان پول گرفته است. مجری می‌گوید محمدرضا خاتمی تکذیب کرده است. آقای شریعتمداری می‌گوید ایشان با برادرش در آن سفر نبوده و آقای ابطحی حضور داشته. به اطلاع ایشان می‌رسانم بر‌خلاف ادعای ایشان من هم مثل آقا رضا خاتمی در آن سفر همراه آقای خاتمی نبودم. اما بارها از سوی دفتر آقای خاتمی و من این مسئله تکذیب شده است. حتی یک بار که سردار نقدی قبلا همین اتهام را زده بودند، از سوی دفتر آقای خاتمی از ایشان رسما شکایت شد که متأسفانه رسیدگی به آن پرونده هم گویا متوقف شده است.»

 حاشیه هفته؛ برنامه مه‌شکن؛ دبیرکل جبهه پایداری

مستندی با نام «مه‌شکن» به جدیدترین عامل ایجاد اختلاف میان دولت و صداوسیما تبدیل شده است؛ مستندی به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی «حسن حبیب‌زاده» که چندین قسمت آن روی آنتن صداوسیما رفته است.

در قسمت 33 این مستند، به «کودتای نوژه» پرداخته شده است و در آن به یکی از جلسات مجلس اول شورای اسلامی که به این واقعه می پردازد، اشاره کرده است. حسن روحانی، که در آن زمان نماینده مجلس بود، درباره این واقعه نطقی انجام می‌دهد؛ اما سخنان او در این مستند که 13 بار نیز تکرار شده، تقطیع‌‌شده پخش شده است. همین سانسور صداوسیما باعث شد ماجرا طوری نشان داده شود که گویی بین حسن روحانی و مصطفی چمران که در آن مقطع وزیر دفاع بود، اختلافاتی وجود دارد. در این مستند، این‌گونه القا شده روحانی تلاش دارد ارتش را منحل کند و خواهان اعدام ارتشیان در ملأعام است که این موضوع در جوابیه دولت تکذیب شد.

در جریان جوابیه تصویری دولت این پرسش مطرح می‌شود چگونه مستند با «تحریف و تقطیع» فراوان از صداوسیما پخش شده است؟ پرسشی که البته پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد.

این مستند براساس ادعاها و اظهارات دست‌اندرکارانش می ‌کوشد با بهره‌گیری از «کامل‌ترین مجموعه آرشیوی» روایتی بدون روتوش از تاریخ انقلاب اسلامی ارایه کند اما این اتفاق نیافتاده و وقایع تاریخی در آن تحریف می شود.

همان‌طورکه گفته شد صداوسیما بارها و بارها مسائلی را علیه دولتمردان و همچنین نمایندگان مجلس مطرح کرده که هرکدام در نوع خود تکذیب شده ولی هرگز از قاب صداوسیما منتشر نشده است.

جنجال هفته؛ مرتضی آقاتهرانی

فرهیختگان نوشت؛ «مرتضی آقاتهرانی»، دبیرکل جبهه پایداری، در سخنرانی مراسم ۹ دی در مسجد امام صادق (ع) تهران گفته است:‌ «من دروغ نمی‌گویم، الا اینکه از دهنم در برود. ما را دعوت کرده بودند امیرکلا که درباره شهدا صحبت کنیم. او افزود: ظهر رسیدیم و به همسرم گفتم برنامه‌ای است که می‌خواهم مطالعه کنم، اما قبلش می‌خوابم و صدایم بزن، خواب دیدم رهبری آمدند و هفت گل رز بزرگ دست آقا بود. گفتند می‌دانید چیست؟ گفتم نه. گفتند گل است که می‌خواهم جایزه به ولایت‌مدارترین‌ها بدهم و سومینش را به تو می‌دهم و آقا رفتند و من از خواب پریدم.»

 خبر مهم هفته؛ حمله آمریکا به حشدالشعبی

حمله هوایی شامگاه یکشنبه آمریکا به سه مقر تیپ ۴۵ الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در استان الانبار ده‌ها کشته و زخمی برجا گذشت. لحظاتی پس از این حمله، مردم، مسئولان، شخصیت‌های سیاسی و دینی عراق، اقدام آمریکا در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را محکوم کردند و موج محکومیت‌ها همچنان ادامه دارد.

به دنبال این حمله «برهم صالح»، رییس جمهوری عراق، در تماس تلفنی با کاردار سفارت آمریکا در بغداد، اقدام واشنگتن علیه مقر الحشد الشعبی را محکوم کرد. وی گفت حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار، نقض حاکمیت عراق است.

طبق گزارش‌های میدانی میزان تخریب حملات بسیار قابل توجه بوده به نحوی که مهار آتش آن مدت زمان زیادی طول کشیده و همچنین تخلیه مجروحان از محل حمله به سختی انجام شده و برخی اجساد شهدا به سختی قابل شناسایی هستند. لازم به ذکر است که حمله در زمانی انجام شد که دونالد ترامپ در مارولوگوی فلوریدا تعطیلات کریسمس را سپری می‌کرد و تعدادی از مقامات امریکا برای گفت‌وگو در مورد این حمله به فلوریدا رفتند و با شخص ترامپ نیز دیدار کردند.

در این راستا دفتر آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق، با صدور بیانیه‌ای از مسئولان و دولت عراق خواست پاسخ این حمله را داده و اقدامات لازم برای عدم تکرار آن را اتخاذ کنند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام تروریست‌های متجاوز امریکایی در حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق، انتقام و پاسخگویی به این جنایت را حق طبیعی مردم و نیروهای مدافع این کشور دانست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، که روز دوشنبه در مسکو حضور داشت در دیدار با همتای روس خود و در واکنش به حمله آمریکا به مواضع نیروهای مردمی عراقی گفت: «برخلاف آمریکا که هزاران مایل دورتر از مرزهای خودش مردم را به اسم دفاع از خودش در عراق و سوریه به خاک و خون می کشد و اقدام غیرقابل قبول آمریکا در حمله به عراق یکی از این موارد است، ایران و روسیه برای صلح در عراق و سوریه همکاری کردند که روند آستانه نمونه موفقی از آن است.»

 پس از حمله آمریکا به پایگاه حشدالشعبی، مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند و خشم خود را از اقدام اخیر ایالات متحده با آتش زدن پرچم و شعار نشان دادند.

در این باره «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، این بار هم انگشت اتهام خود را به سمت ایران نشانه و ادعا کردند، ایران در این ماجرا نقش کلیدی بازی می کند، ادعایی که از سوی «سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، تکذیب شد. موسوی با صدور بیانیه‌ای این اقدام آمریکا را فرافکنی دانست.

ترامپ نیز درباره این حادثه نوشت: «ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارت‌مان در بغداد استفاده کند و همین‌ هم به آنها گفته شده است.»

ترامپ چند ساعت پس از این توییت اولیه در موضع‌گیری دوم نوشت: «خطاب به میلیون‌ها نفری که در عراق دنبال آزادی هستند و نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند اکنون وقت شماست!» دونالد ترامپ در حالی در توییت دوم خود از عراقی‌ها خواست علیه حضور ایران قیام کنند که آمریکا از سال 2003 در عراق حضور سیاسی و نظامی دارد. البته در ادامه ترامپ از موضع خود عقب نشینی کرد و گفت بنای درگیری نظامی با ایران ندارد.

دروغ هفته؛ انفجار قرارگاه خاتم الانبیا؛ اختلاف رئیس جمهور و وزیر کشور

روابط عمومی قرارگاه خاتم روز سه‌شنبه در پی خبری مبنی بر انفجار در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب و اعلام کرد همه ساختمان‌ها و کارگاه‌های این قرارگاه در سراسر کشور در کمال صحت و امنیت است و این‌گونه شایعات و فضاسازی ها حاصل کینه‌توزی معاندانی است که از اقدامات قرارگاه در عرصه عمران و آبادانی کشور به ستوه آمده‌اند. این روابط عمومی افزود: در شرایطی که آمریکا و اذناب آن با تحریم‌های همه ‌جانبه، جنگ اقتصادی جدیدی علیه کشور آغاز کرده‌اند تا جامعه را دچار یأس و ناامیدی کنند، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با بیش از 285 پروژه فعال، کشور را به یک کارگاه عمرانی تبدیل کرده که باعث امیدآفرینی در جامعه شده و این امر دشمنان نظام را بر آن داشته تا با انواع ترفندها در حرکت این موتور محرک سازندگی کشور وقفه و خلل ایجاد کنند.

***

روز دوشنبه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مبنی بر برخورد تند لفظی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، با وزیر کشور در خصوص انتصاب سرپرست جدید جمعیت هلال احمر کشور منتشر شد.

دفتر سخنگوی دولت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب شایعات و دروغ پردازی‌های مربوط به برخورد رئیس جمهور با عبدالرضا رحمانی فضلی، مسائل پیرامون جمعیت هلال احمر، از مدعی‌العموم خواست، موضوع انتشار این گونه شایعات و اخبار دروغ که با نیات غیراخلاقی و مخرب به دنبال تضعیف نهاد دولت و ایجاد ناامیدی در جامعه هستند، را مورد پیگیری قرار دهد.

نظر شما