سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

ویزا ظریف برای سفر به نیویورک صادر نشده است/ امشب درباره گام پنجم جلسه مهمی برگزار می‌شود/بحث میانجیگری عمان مطرح نیست/ به هیچ وجه بحث مذاکره با آمریکا مطرح نیست/ رهبری سردار سلیمانی اروپا را امن کرد

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۱۴:۱۸:۱۲
کد خبر: ۹۴۶۰۴۷
ویزا ظریف برای سفر به نیویورک صادر نشده است/ امشب درباره گام پنجم جلسه مهمی برگزار می‌شود/بحث میانجیگری عمان مطرح نیست/ به هیچ وجه بحث مذاکره با آمریکا مطرح نیست/ رهبری سردار سلیمانی اروپا را امن کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای برداشته شدن گام پنجم، تصمیماتی اتخاذ شده بود اما باتوجه به تحولات جاری، امشب جلسه مهمی آن هم باتوجه به تحولات جدید درباره گام پنجم برگزار می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در نشست خبری در جمع خبرنگاران، ضمن یاد و خاطره سردار سلیمانی گفت: سردار، قهرمان مبارزه با خشونت و افراط گرایی بود هرچند رسانه‌های بیگانه می‌خواهند چهره دیگری از ایشان نشان دهند که توفیقی نخواهد داشت. به دولت و ملت عراق هم تسلیت می‌گوییم و به خاطر برگزاری مراسم تشییع باشکوه مردم این کشور سپاسگزایم.

او افزود: اقدامات حقوقی پس از ترور سردار سلیمانی از سطح سازمان ملل و دبیرکل آغاز شده است. دکتر ظریف در تماس با همتایان خود تاکید کردند، این اقدام اشتباه بزرگی بوده و مسئولیت کلیه عواقب را بر عهده دولت تروریست آمریکا اعلام کردند.

موسوی درباره برگزاری مجمع گفتگوی تهران نیز ادامه داد: مجمع گفتگوهای تهران با حضور شخصیت های داخلی و خارجی و با محوریت پویش صلح هرمز روز سه شنبه در تهران برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن رد شایعات در مورد پیشنهاد آمریکا برای رفع تحریم‌ها یا امتیازات دیگر در مقابل عدم واکنش ایران به عملیات تروریستی علیه شهید سردار سلیمانی، تاکید کرد که خواسته منطقی ایران در مورد رفع تحریم‌ها همچنان روی میز است، و در صورت رفع تحریم‌ها، بعد تصفیه حساب در مورد عملیات تروریستی، ایران آمادگی مذاکره در قالب ۵+۱ را خواهد داشت.

موسوی درباره درخواست برخی کشورها مبنی بر مذاکره ایران با آمریکا برای کاهش تنش گفت: قطعا ایران و وزارت خارجه، مذاکره زیر سایه تهدید را نمی‌پذیرند. به هیچ وجه بحث مذاکره با آمریکا مطرح نیست. وزارت خارجه مجری دستورات نظام است. اینکه برخی حرف می‌زنند موضع رسمی تلقی نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مواضع چین و روسیه در مورد تحولات اخیر، گفت: قبل از این‌که این اتفاق ناگوار رخ دهد و پس از مانور موفق سه کشور ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند دکتر ظریف به دو کشور چین و روسیه سفر کردند.

وی با اشاره به مواضع چین و روسیه در مورد برجام و همچنین مقابله با یک جانبه‌گرایی‌های آمریکا اظهار کرد: آنها مواضع خوبی گرفته‌اند در این سفر برای هماهنگی جهت جلوگیری از اینگونه اقدامات ضد قانونی بحث‌ها و گفت‌وگوهای خوبی شد و انشاءالله نتایج این تصمیمات را در سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی مشاهده می‌کنیم.

عباس موسوی درباره اقدامات حقوقی ترور سردار سلیمانی توضیح داد: فارغ از سازمان های بین المللی تلاش می کنیم اعتراض خود را به گوش آنها برسانیم و رساندیم. مذاکره با گوترش و نامه های ارسالی در این راستا بود. این اقدام تروریسم دولت آمریکا است و مسئولیت عواقب آن با مرتکبین این اقدام است. پیگیری‌ها در این باره ادامه دارد.

موسوی درباره انتقام سخت ایران از امریکا و احتمال جنگ میان دو کشور گفت: این نکته قابل پیش بینی نیست اما ایران بدنبال جنگ نیست. ملت ما نشان داده که دست بسته نیست. تصمیم نهائی را قوه عاقله نظام می‌گیرند. امیدواریم  ملت ایران گرفتار جنگ نشود.

موسوی سفر هیات عمانی به ایران برای میانجیگری را به شدت رد کرد.

او در پاسخ به این سوال که  اگر آمریکایی ها تحریم‌های هسته‌ای  بردارند، حتی در همین شرایط هم امکان گفت و گو میان ایران و 1+5 وجود خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: احتمالا پس از آنکه ما حسابمان را با آمریکایی‌ها صاف کردیم.

او ادامه داد: برای برداشته شدن گام  پنجم، تصمیماتی اتخاذ شده بود اما باتوجه به تحولات جاری، امشب جلسه مهمی آن هم باتوجه به تحولات جدید درباره گام  پنجم برگزار می‌شود. در عالم سیاسی تحولات به هم ربط دارد. تصمیم گیری امشب خط و مشی ما را مشخص می‌کند.

موسوی بیان داشت: اتحادیه اروپا درخواستی را برای سفر وزیر امور خارجه به بروکسل مطرح کرده اما هنوز در این باره، تصمیم گیری و قطعی نشده است.

موسوی با اشاره به اظهارات گستاخانه آلمان، فرانسه و انگلیس درباره ترور سردار سلیمانی تصریح کرد: اروپایی ها درباره مسایل منطقه ای و نفوذ منطقه ای ما موضع همسویی ندارند. مواضع آنها هم گستاخانه بوده و غیرقابل قبول است. سخنان اروپایی‌ها که درباره گسترش تروریسم و نقش ایران و سپاه مطرح می‌شود، فرار رو به جلو و کتمان واقعیت است. آنها می‌دانند رشادت‌های سردار سلیمانی در منطقه باعث شده حرکت تروریسم به سمت اروپا متوقف شود. ما در گذشته شاهد اقدامات تروریستی در بخش های مختلف اروپا بودیم. رهبری سردار سلیمانی اروپا را امن کرد. من حمایت اروپا را از گروه های تروریستی یادآوری می‌کنم. از این رو ما ژست اروپا را نمی پذیریم و باید واقعیت ها را در نظر بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد:  من روایت رسمی، نظامی و امنیتی درباره ترور سردار سلیمانی ندارم. آنچه برای ما مهم است اقدامی بوده که آمریکا مرتکب شده است. این بحث ها توسط بخش های امنیتی و نظامی بررسی می شود.

موسوی درباره بازداشت کادر پرواز و مهماندار هواپیمای حامل سردار سلیمانی گفت: من اطلاعی درباره بازجویی‌ها ندارم و دوستان امنیتی بررسی می ‌کنند.

وی همچنین در مورد احتمال تصمیم مقامات عراقی برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، اظهار کرد: اگر دولت و ملت عراق اراده کنند قطعا توانمند هستند و می‌توانند این کار را به پیش ببرند نیروهای آمریکایی مهمان‌های ناخوانده در عراق و منطقه هستند و آنها با اقدامات خود از جمله اقدام اخیرشان نشان دادند که به حاکمیت ملی کشورها از جمله عراق احترام نمی‌گذارند چنانکه آنها جناب آقای ابومهدی المهندس مقام نظامی رسمی عراق را در کشور خودش ترور کردند. امیدواریم اقدامی که در مجلس عراق صورت می‌گیرد طلیعه‌ای باشد بر آغاز پایان حضور نیروهای اشغالگر در عراق و منطقه. ایران حضور نیروهای آمریکایی و بیگانه از هزاران کیلومتر در منطقه را باعث ناامنی می‌داند و اگر قرار است مشکلات در منطقه حل شود راه‌حل آن هم‌افزایی کشورهای منطقه است و اگر آنها در این مسیر گام بردارند دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.

موسوی درباره سفر ظریف به نیویورک به خبرنگار سیاسی برنا گفت: تا این لحظه ویزا برای وزیر امور خارجه صادر نشده است زیرا ایشان توسط رژیم آمریکا تحریم هستند. امریکا باید به عنوان میزبان تمهیدات لازم را برای این سفر فراهم کند. وزیر امور خارجه برای شرکت در ٧٥ امین سالگرد تاسیس سازمان ملل به عنوان یک حقوقدان حرفه ای و وزیر امور خارجه از سوی رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل دعوت شده اند. اگر وزیر امور خارجه بروند فرصت مناسبی خواهد بود تا یک جانبه گرایی و اقدام تروریستی اخیر امریکا را به درستی و روشنی تبیین کنند.

موسو ادامه داد: سفر وزیر خارجه روسیه برای شرکت در مجمع گفتگوهای تهران هنوز قطعی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد میانجیگری ١٦ کشور مبنی بر اینکه ایران اقدام متقابل در برابر امریکا انجام ندهد، گفت: گفتگوهای وزیر امور خارجه با همتایان خود در این راستا نبوده و کسی نمی تواند از ایران بخواهد که چه کار کند. تصمیم و تشخیص با ایران است اما تماس هایی که داریم بیشتر حول شرایط و اهمیت موضوع است تا طرف های خود را روشن کنیم که چه اتفاق بزرگی رخ داده است.

موسوی درباره اینکه گفته می‌شود قطر از سوی آمریکا پیام آورده ایران پاسخ متقابل را ندهد ولی تحریم‌ها برداشته می‌شود، گفت: این حرف‌ها صحت ندارد. سفر وزیر خارجه قطر از چند روز قبل برنامه‌ریزی شده بود. ایشان منتظر بودند که اگر این سفر از سوی ما کنسل می‌شود، سفر خود به تهران را لغو کنند که ما نکردیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: محور گفت‌وگو با وزیر امور خارجه قطر و همه گفت‌وگوهای دکتر ظریف با مقامات کشورهای دیگر، تشریح شرایط منطقه‌ای پس از این حادثه ناگوار بود که وزیر خارجه اعلام کرد یک مقام رسمی نظامی ایران در خاک کشور ثالث و یک مقام رسمی نظامی عراقی در خاک خود توسط نیروهای تروریست آمریکا مورد هدف قرار گرفتند.

موسوی افزود: ایشان تاکید کردند این اقدام ضمن خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی عراق، استقلال و امنیت ملی این کشور؛ اقدامی خطرناک و حماقت‌گونه‌ بوده است. 

موسوی درباره جزییات پیام آمریکا که از طریق سفیر سوئیس داده شده است، بیان کرد: از ذکر جزییات و پاسخ ایران معذوریم. پیامی از سوی وزیر خارجه امریکا بود که خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک بود که بی‌ادبانه هم بود. ما هم بعدازظهر جمعه این نامه را بررسی و پاسخ آن را دادیم و با همان لحن شایسته مقامات آمریکایی در سطح پایین‌تری پاسخ داده شد که فکر نکنند خبری است. 

او درباره تهدید اخیر ترامپ درباره هدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی و تاریخی یادآور شد: موضع ایران از سوی ظریف در توییتی داده شد. من واقعا متاسفم که در جهانی زندگی می‌کنیم که رییس‌جمهور کشور به اصطلاح قدرت جهانی، چنین موضعی گرفته و مشاورانی دارد که لای کتاب قانون را باز نکرده و بدیهات حقوق بین‌المللی را به سخره می‌گیرد. تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم و در مقابل تهدیدات آماده بوده و دست بسته نیستیم. توصیه می‌کنیم دست از این لفاظی‌ها و تهدیدات بردارند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز