یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

ایران ابزارهای زیادی برای انتقام گرفتن دارد/ انتقام سردار سلیمانی را نه ایران بلکه کشورهای منطقه می‌گیرند/ ملت‌های اسلامی هر آمریکایی را به عنوان هدف مشروع، تلقی می‌کنند

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۱۰:۳۳:۳۳
کد خبر: ۹۴۶۱۲۶
ایران ابزارهای زیادی برای انتقام گرفتن دارد/ انتقام سردار سلیمانی را نه ایران بلکه کشورهای منطقه می‌گیرند/ ملت‌های اسلامی هر آمریکایی را به عنوان هدف مشروع، تلقی می‌کنند
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران ابزارهای زیادی برای انتقام گرفتن دارد اما ایران یک کشور منضبط و تابع قوانین بین‌المللی است که در مکان و زمان مناسب پاسخ مناسب را به این جنایت خواهد داد.

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در واقع اقدام اخیر آمریکا در ترور سردار اسلام، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، مجاهد بزرگ عراقی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، به اعتبار اینکه سردار قاسم سلیمانی به دعوت مردم عراق و نهادهای داخلی عراق به این کشور، سفر کرد و یک نظامی شناخته شده بین‌المللی است که بخش زیادی از عمر خود را، صرف تقابل با جریان‌های تکفیری و تروریستی کرد. این جریان‌ها تنها محدود به یک منطقه جغرافیایی نیستند بلکه امنیت کشورهای اروپایی را هم تهدید می‌کردند. بنابراین سردار قاسم سلیمانی با حضور در میدان‌های منطقه، چه سوریه و  چه عراق و چه لبنان و حتی افغانستان توانست گروهک‌های تروریستی را سرکوب و مهار کند و این خدمت بزرگی به بشریت بود. بنابراین جامعه جهانی جامعه منصفی نیست؛ جامعه و نهادهای بین‌المللی که به یک جنایتکاری مثل شیمون پرز و جنایتکار دیگری مثل اسحاق رابین جایزه نوبل می‌دهند اما حاج قاسم سلیمانی را که سال‌ها در راه مبارزه با باندهای قاچاق، که امنیت روانی و اجتماعی غرب را  هم تهدید می‌‌کردند، به شهادت رساندند.

 او افزود: این نگاه دوگانه موجب خواهد شد که مردم جهان نسبت به نهادهای بین‌المللی بدبین شوند. حاج قاسم سلیمانی فرد محبوبی است که محبوبیت او در همه کشورهای اسلامی و کشورهای آسیا و غرب و شرق آسیا و شمال آفریقا بسیار بالا بود. لذا این اقدام آمریکا حاکمیت قانون جنگل است که موجب خواهد شد هیچ یک از کشورها به قوانین بین‌المللی پایبند نباشند. دونالد ترامپ با این اقدام قوانین بین‌المللی را نقض کرده و یک شخصیت بین‌المللی را که کمک به صلح جهانی کرده، ترور کرده است.

هانی‌زاده در مورد حاج ابومهدی المهندس نیز بیان کرد: حاج ابومهدی المهندس هم یکی از شخصیت‌هایی است که در سرکوب داعش در کنار حاج قاسم سلیمانی بود. لذا به نظر می‌رسد حاج قاسم سلیمانی به رسالت انسانی خود عمل کرد و  موجب شد که امنیت پایداری برای کشورهای منطقه ایجاد شود مخصوصا ایران که مورد تهدید داعش بود. حاج قاسم سلیمانی امنیت پایداری برای این کشور ایجاد کرد و یکی از شخصیت‌ها و یکی از نوابغ نظامی جهان به شمار می‌رفت و در حضور  میدانی ثابت کرد یک ژنرال میدانی کارکشته و باتجربه که از یک نبوغ بالایی برای تقابل با جریان‌های تکفیری است، به شمار می‌رود. دونالد ترامپ چون قصد داشت از داعش برای ایجاد فشار بر دولت عراق و ایران استفاده کند، دستور ترور حاج قاسم سلیمانی را داد و به همین دلیل تبعات و پیامدهای این عمل جنایتکارانه، دامن آمریکا را خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: ایران ابزارهای زیادی برای انتقام گرفتن دارد اما ایران یک کشور منضبط و تابع قوانین بین‌المللی است که در مکان و زمان مناسب پاسخ مناسب را به این جنایت، خواهد داد اما سردار قاسم سلیمانی محدود به یک حوزه جغرافیایی مثل ایران نبود و  محبوبیت ایشان در میان ملت‌های اسلامی، حتی بیش از داخل ایران است، لذا کنترل کردن این ملت‌ها برای انتقام گیری از آمریکا به خاطر ترور حاج قاسم سلیمانی برای ایران مشکل خواهد بود. الان جامعه جهانی، دنیا، کشورهای منطقه و  ملت‌‌های منطقه وارد فضایی شدند که فضای تقابل با آمریکا بوده و هر آمریکایی که در هر منطقه باشد، هدف مشروعی برای ملت‌های اسلامی خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران ممکن است به لحاظ نظامی الان در شرایطی نباشد که با آمریکا تقابل کند ولی  ملت‌های اسلامی هر آمریکایی را به عنوان هدف مشروع برای حملات خود تلقی خواهند کرد و انتقام حاج قاسم سلیمانی را نه تنها ایران، بلکه ملت‌های اسلامی  خواهند گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز