یک استاد حقوق بین‌الملل:

اقدام تروریستی ترامپ در ترور سردار سلیمانی جرم تلقی می‌شود/ تحریم آمریکا علیه عراق اشتباه‌تر از تحریم نفتی ایران است/ آمریکا به صورت تدریجی از عراق خارج می‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۵:۰۱:۲۳
کد خبر: ۹۴۷۰۶۷
اقدام تروریستی ترامپ در ترور سردار سلیمانی جرم تلقی می‌شود/ تحریم آمریکا علیه عراق اشتباه‌تر از تحریم نفتی ایران است/ آمریکا به صورت تدریجی از عراق خارج می‌شود
یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: ترامپ در عین بی‌خبری و بدون مشورت با کارشناسان کاخ سفید اظهارنظر کرده است.

«علی بیگدلی»، کارشناس حقوق بین‌الملل، درباره تهدید ترامپ مبنی بر حمله به اماکن فرهنگی ایران که با واکنش بین‌المللی نیز روبرو شده است به خبرنگار سیاسی برنا گفت: یقینا ترامپ از قوانین بین‌المللی اطلاع ندارد. از این رو ترامپ در عین بی‌خبری  و بدون مشورت با کارشناسان کاخ سفید چنین اظهارنظری کرده است. مصداق این ادعا این است که هم وزیر امور خارجه و هم وزیر دفاع ترامپ گفته‌اند: منظور ترامپ، مراکز فراهنگی  نبوده بلکه منظور او مراکز مذهبی بود. بدین ترتیب هم حقوق بشر این کار را محکوم کرده و به ترامپ در این باره هشدار داده و هم سازمان ملل به او هشدار داده است.

او افزود: اینکه ترامپ در عین بی‌خبری از قوانین بین‌المللی چنین اظهارنظر غیرعاقلانه‌ای کرده است، شکی نیست چراکه علاوه بر واکنش‌های داخلی، با واکنش‌های گسترد بین‌المللی نیز مواجه شد، از این رو ترامپ یقینا این اقدام را نخواهد کرد. تجربه‌ای که طالبان در افغانستان داشت و یا داعش در دمشق داشته، از آن زمان، تخریب بناهای فرهنگی مورد سرزنش قرار گرفت. حتی آمریکایی‌ها پیشنهاد کردند که این موضوع به عنوان قطعنامه‌ای در شورای امنیت مطرح شود اما در آن زمان ترامپ روی کار نبود اما به هر حال ترامپ این موضوع را باید با کارشناسان خود در میان می‌گذاشت. به نظر می‌رسد ترامپ شخصا دست به چنین اظهارنظرات کودکانه‌ای بزند.

علی بیگدلی درباره پیگیری قضایی توییت ترامپ مبنی بر حمله به ۵۲ سایت ایران نیز افزود: جرمی رخ نداده است که پیگیری حقوقی و شکایت صورت گیرد چرا که بیان جرم، جرم تلقی نمی‌شود. به هر حال جرم دارای مراحلی است.

او درباره ترور سردار سلیمانی به دستور ترامپ به لحاظ حقوقی نیز عنوان کرد: یقینا اقدام تروریستی ترامپ در به شهادت رساندن سردار سلیمانی جرم تلقی می‌شود. بهتر است ایران هم از طریق کانال‌های حقوقی اقدام کند و هم به شورای امنیت و هم به دیوان دادگستری لاهه شکایت کند. صحیح ترین و مقبول ترین کار این است. یقینا دست ایران برای اقدام حقوقی باز است و حتما باید این کار را انجام دهد.

علی بیگدلی درباره مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از عراق که با واکنش تهدیدآمیز از سوی ترامپ مبنی بر تحریم عراق مواجه شده است، تاکید کرد: نوری مالکی در سال 2007 در کاخ سفید با جرج بوش پسر، یک پیمان نظامی امضا کرد. این پیمان نظامی به نیروهای آمریکایی اجازه می‎داد که هم به عراقی‌ها آموزش نظامی بدهند و هم از لحاظ امنیتی به عراقی‌ها کمک کنند. در این پیمان آمده بود هر زمان دولت عراق تقاضا می‌کند این حضور نظامی انجام شود. مسئله دیگر این است وقتی هردو طرف عراقی و آمریکایی بخواهند از این پیمان نظامی خارج شوند، اجازه دارند که یک سال به نیروهای آمریکایی فرصت دهند تا از عراق خارج شوند.

بیگدلی ادامه داد: آمریکایی‌ها بر این باروند اگر چه پارلمان عراق، طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق را مصوب کرده و عادل عبدالمهدی مجری آن است اما چون او از پست نخست وزیری برکنار شده است پس  مقام مسئول نیست از این رو نمی‌تواند در این باره این تصمیم را بگیرد و اجرا کند. نکته بعدی این است که این موضوع به نفع آمریکایی‎ها است. در عین حال به نفع عراقی ها نیز محسوب می‌شود چراکه می‎‌تواند از التهابات داخلی و سطح تنش‌ها در عراق بکاهد از این رو آمریکایی‌ها باید از عراق خارج شوند حتی اگر به صورت تشریفاتی باشدبنابراین هم به نفع آمریکایی ها و هم به نفع عراقی ها است که این کار صورت گیرد. با این اقدام سطح تنش فعلی در عراق کاهش می یابد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: آمریکایی‌ها علی رغم ادعاهای کودکانه ترامپ، اقدام به خروج بخشی از نیروهای خود از عراق خواهند کرد که هم اکنون نیز این خروج از بخش‌های صنعتی عراق آغاز شده است. علاوه بر آمریکایی‎‌ها برخی، کشورهای عضو ائتلاف از جمله ژاپن و ایتالیا نیز بخش‌های صنعتی نفتی عراق را ترک کرده‌اند. آمریکا علی رغم اظهارنظرات کودکانه ترامپ، یقینا این اقدام را انجام خواهد داد. اینکه ترامپ به عراق گفته پول پایگاه‌های آمریکایی را باید پرداخت کنید باید گفت که بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که این پایگاه‌ها متعلق به عراق است و آمریکایی‌ها بنا به درخواست عراق به این کشور آمده بودند. ممکن است این خروج آمریکایی‌ها با یک فاصله زمانی صورت گیرد.

او درباره تهدید ترامپ مبنی بر تحریم عراق و واکنش عراق به این موضوع مبنی بر قطع جریان نفت نیز تصریح کرد: این موضوع دو وجه دارد. یک وجه این است که آمریکا اشتباه بسیار بزرگی را با تحریم نفتی عراق مرتکب می‌شود به عبارت دیگر این اشتباه، اشتباه‌تر از تحریم نفتی ایران است چراکه در نهایت به فضای اقتصادی منطقه و جهان لطمه وارد خواهد کرد. وجه دیگر این است که آمریکا نمی‌خواهد عراق را از دست بدهد. از این رو اظهارنظرات ترامپ همانند 52 نقطه زدن ایران، قابل تحقق نیست. فکر نمی‌کنم ترامپ دست به تحریم نفتی عراق بزند. مکرون هم به نوعی میانجیگری می‌کند تا این سیاست اعمال نشود و حداقل این است که بخشی از نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد و تحریم نفتی عراق قابل تحقق نیست.

نظر شما