گزارش روز؛

پاسخ قاطع سپاه به عملیات «آذرخش کبود»!/ پایگاه‌های نظامی آمریکایی در تیررس موشک‌های خوشه‌ای ایران

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۱۱:۲۲:۰۶
کد خبر: ۹۴۷۶۴۱
پاسخ قاطع سپاه به عملیات «آذرخش کبود»!/ پایگاه‌های نظامی آمریکایی در تیررس موشک‌های خوشه‌ای ایران
اولین ضربه انتقام‌ ترور سردار سلیمانی زده شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از شلیک ده ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه آمریکا موسوم به «عین الاسد» در عراق خبر داد. حمله‌ای که به نوعی پاسخ به ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و همرزمانش بود که 13دی ماه به دستور دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، صورت گرفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «سپاه انتقام ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی را گرفت» این خبری بود که پس از گذشت شش روز از ترور سردار سلیمانی و در سحرگاه روز چهارشنبه همزمان با مراسم خاک سپاری سردار سلیمانی در کرمان، منتشر شد.

به عبارت دیگر با این اقدام، اولین ضربه انتقام‌ ترور سردار سلیمانی زده شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از شلیک ده ها فروند موشک زمین به زمین به پایگاه آمریکا موسوم به «عین الاسد» در عراق خبر داد. حمله‌ای که به نوعی پاسخ به ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران  و همرزمانش  بود که 13دی ماه به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، صورت گرفت.

پایگاه عین الاسد در 108 کیلومتری غرب الرمادی عراق قرار دارد و بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است. این پایگاه در واقع محلی برای پشتیبانی هواپیماهای بدون سرنشین است که از  سال 2003 تا 2011 آمریکایی‌ها، آن را اشغال کردند و مجددا در سال 2014 نیز به بهانه مبارزه با داعش، آن را در اختیار گرفتند. در این پایگاه نیروها و تجهیزات بسیاری از آمریکا در آن قرار دارد.

از این رو سپاه در چارچوب انتقام سخت، 15 موشک به سمت پایگاه عین الاسد شلیک کرد که به هدف اصابت کرد. موشک های ایرانی از فراز 2 پایگاه نظامی آمریکایی مجهز به رهگیری موشکی عبور کرده‌اند. در مقابل به رغم آماده باش کامل، پدافندهای آمریکایی هیچ عکس‌العملی نشان نداد. 

به گفته یکی از منابع آگاه سپاه پاسداران، دستکم 80 نفر در حمله سپاه به عین الاسد کشته شده‌اند. همچنین 104 نقطه حساس از مواضع آمریکایی شناسایی شده است. این آمارها در حالی است که طرف آمریکایی هنوز آماری در این باره اعلام نکرده‌اند. ترامپ در توییتی منفعلانه پس از حملات سنگین سپاه نوشت: «همه چیز خوب است! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.»

سحرگاه روز جمعه، 13 دی ماه، سردار سلیمانی به همراه ابومهدی  المهندس، معاون حشدالشعبی عراق  و تعدادی دیگر از همرزمانش در فرودگاه بغداد در ماشین در حال حرکتی حضور داشتند که با حمله پهپادی آمریکایی‌ها به شهادت رسیدند. این ترور ابتدا با محکوم کردن آیت الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری؛ رئیس جمهور و بسیاری از شخصیت‌ها و سرداران نظامی در داخل ایران مواجه شد. رهبری در واکنش به این اقدام از انتقام سخت سخن گفتند و در ادامه نیز، اقدام تروریستی ترامپ با محکوم کردن‌ افکار عمومی داخلی و بین‌المللی حتی بسیاری از آمریکایی‌ها روبرو شد.

 حمله‌ای که نه تنها یک جنایت بین‌المللی بلکه به نوعی نقض حاکمیت کشور عراق نیز بود چرا که آمریکا از خاک عراق برای ترور سردار سلیمانی به ویژه همرزم عراقی‌اش استفاده غیرقانونی کرد.

در این ارتباط حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، از دستور ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ با عنوان اشتباه غیرقابل بازگشت یاد کرد و به برنا گفت: «هیچ عقل سالمی که ابتدایی‌ترین مقررات بین‌المللی را می‌داند، این  اقدام ترویستی را تائید نمی‌کند. علاوه بر موضوع حاج قاسم، آمریکایی‌ها، ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند. او یک فرمانده عراقی و یکی از مسئولین عراق بود، آمریکایی‌ها با ترور او، حاکمیت و تمامیت عراق را نقض کردند. آمریکایی‌ها، هنجارهای بین‌المللی را به تمسخر گرفته‌اند.»

همچنین در این ارتباط «حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «اقدام اخیر آمریکا در ترور سردار اسلام، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، مجاهد بزرگ عراقی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، به اعتبار اینکه سردار قاسم سلیمانی به دعوت مردم عراق و نهادهای داخلی عراق به این کشور، سفر کرد و یک نظامی شناخته شده بین‌المللی است که بخش زیادی از عمر خود را، صرف تقابل با جریان‌های تکفیری و تروریستی کرد.»

همچنین«نصرت الله تاجیک»، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «این اقدام نابخردانه و این جنایت می‌تواند هرگونه زمینه تفاهم منطقه‌ای را از بین ببرد و نه تنها ایران و آمریکا، بلکه عراق و آمریکا را نیز دچار چالش کند زیرا این نقض حاکمیت از سوی آمریکا در وضعیتی در عراق رخ داده که عراق با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. از این رو این اقدام آمریکا می‌تواند باعث بهم ریختگی صحنه داخلی عراق و فروپاشی سیاسی و حاکمیتی شود و تبعاتی نیز برای کشورهای منطقه ایران، ترکیه، سوریه و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال خواهد داشت.»

نقض حاکمیت عراق در حالی صورت گرفت که به گفته عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، «سردار سلیمانی به عراق آمده بود تا  پاسخ ایران به پیام عربستان را به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق منتقل کند.»

به دنبال شهادت سردار سلیمانی و  همرزم او، ابومهدی المهندس، دولت عراق به همراهی پارلمان عراق به خواسته عراقی‌ها مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی پاسخ مثبت دادند. در این راستا پارلمان عراق با تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق بر این امر صحه گذاشت و در ادامه تلاش ها نیز، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با سفیر آمریکا در عراق دیدار کرد. خبرها حاکی از آن است که در این دیدار بحث چگونگی خروج و جدول زمانبندی خروج نظامیان آمریکایی‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در واقع این مصوبه به نوعی در نتیجه ترور سردار سلیمانی و همرزم عراقی‌اش و در عین حال نقض حاکمیت کشور عراق از سوی آمریکا در پارلمان عراق تصویب شد. هرچند ترامپ، عراق را به دلیل تصویب این مصوبه مورد تهدید تحریم قرار داد و خواستار، پرداخت هزینه‌های آمریکا به عراق شد اما با پاسخ عراقی‌ها مبنی بر قطع جریان نفت منطقه روبرو شد.

«علی بیگدلی»، کارشناس حقوق بین‌الملل، در این ارتباط به برنا گفته است: «آمریکایی‌ها بر این باروند اگر چه پارلمان عراق، طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق را مصوب کرده و عادل عبدالمهدی مجری آن است اما چون او از پست نخست وزیری برکنار شده است پس  مقام مسئول نیست از این رو نمی‌تواند در این باره این تصمیم را بگیرد و اجرا کند.»

بیگدلی می‌افزاید: « آمریکا علی رغم اظهارنظرات کودکانه ترامپ، یقینا این اقدام را انجام خواهد داد. اینکه ترامپ به عراق گفته پول پایگاه‌های آمریکایی را باید پرداخت کنید باید گفت که بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که این پایگاه‌ها متعلق به عراق است و آمریکایی‌ها بنا به درخواست عراق به این کشور آمده بودند. در واقع آمریکا اشتباه بسیار بزرگی را با تحریم نفتی عراق مرتکب می‌شود به عبارت دیگر این اشتباه، اشتباه‌تر از تحریم نفتی ایران است چراکه در نهایت به فضای اقتصادی منطقه و جهان لطمه وارد خواهد کرد.»

پارلمان عراق یکشنبه ۱۵ دی ماه، دو روز بعد از اقدام تروریستی دولت ترامپ در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرمانده نیروهای حشدالشعبی عراق در بغداد، با برگزاری جلسه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج همه نیروهای خارجی رای داد و آن را  به تصویب رساند.

در واقع این طرح، یک روز پس از برگزاری تشییع مراسم باشکوه عراقی‌ها برای سردار سلیمانی و همرزمانش در شهرهای مختلف عراق از بغداد گرفته تا کاظمین، نجف و کربلا و همزمان با تشییع پیکر سردار سلیمانی و همرزم عراقی‌اش در شهرهای اهواز و مشهد مورد تصویب قرار گرفت.

گفتنی است مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و همرزمانش در تهران با حضور 7 میلیونی و باشکوه مردم از سراسر ایران در روز دوشنبه به پاس خدمات 40 ساله سردار در عرصه نبرد و محور مقاومت برگزار شد و در روز  سه شنبه با استقبال همشهریان کرمانی‌اش در زادگاهش تشییع  و در سحرگاه روز چهارشنبه همزمان با حمله موشکی سپاه، پیکر سردار سلیمانی به خاک سپرده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز