وزیر امور خارجه:

همان پایگاهی را زدیم که سردار سلیمانی را هدف قرار داد

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۴:۰۱:۰۶
کد خبر: ۹۴۷۷۰۲
همان پایگاهی را زدیم که سردار سلیمانی را هدف قرار داد
وزیر امور خارجه با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت به حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق واکنش نشان داد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی و رسانه‌های خارجی گفت: وقتی نادانی و غرور با هم ممزوج شود نتیجه خطرناکی دارد. ترامپ دورش افرادی این‌چنین دارد نتیجه‌اش این است که این حرکت های خبط را نشان دادند.

وی ادامه داد: همه مردم یک بار دیگر ما را وامدار خود کردند. آمدند و نشان دادند شهید سلیمانی ایجاد وحدت و قدرت می کند. این وحدت باید به آمریکا اشتباهش را نشان دهد.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی پایگاهی که از آن به سردار سلیمانی حمله شده بود را هدف قرار داد و ما اقدام مشروع انجام دادیم. تنها انتقام، خروج آمریکا از منطقه است.

ظریف در پاسخ به این سوال که برخی مقامات آمریکایی در توئیت های خود کار را به فحاشی کشانده‌اند گفت: همانطور که پیش تر گفتم وقتی نادانی و غرور با هم ممزوج شود نتیجه بسیار خطرناکی دارد. آقای ترامپ در اطراف خود افرادی را دارد که متاسفانه نادانی و غرور را با هم ممزوج کردند و نتیجه این شده که حرکت های خبط را از خودشان بروز دادند. ما امیدوار هستیم این درسی که مردم ایران در چند روز گذشته دادند و دوباره همه ما را وامدار خود کردند و آمدند  با حضور خودشان در صحنه نشان دادند که شهید سلیمانی ایجاد وحدت و قدرت بین مردم می‌کند. این قدرت باید امروز ایالات متحده را به این باور برساند که اشتباه کرده است.

وی همچنین  در خصوص آمار کشته شدگان آمریکایی در حملات ایران و اینکه خط خبری آمریکا عدم آسیب به نیروهای این کشور است، گفت: من هنوز آماری ندارم؛ حتما آمار را مقامات نظامی اعلام می‌کنند. آنچه که مسلم است این است که جمهوری اسلامی یکی از پایگاه های نظامی آمریکا که از این پایگاه ها علیه سردار سلیمانی اقدام شده بود و قبلا هم علیه مقاومت اقدام شده را مورد حمله قرار داده که یک هدف مشروع از دیدگاه حقوق بین الملل است. اقدام ما در راستای حق دفاع مشروع ما در برابر یک اقدام تروریستی نظامی بوده که ما اقدام دفاع مشروع خود را انجام دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا پیامی در ساعات گذشته بین ایران و ایالات متحده رد و بدل شده است، گفت: ما به محض انجام عملیات پیام خود به ایالات متحده را از طریق حافظ منافع آنها دادیم.

ظریف با اشاره به پاسخ انتقام‌جویانه ایران به ترور شهید سلیمانی گفت: به برادران عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم. همانطور که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران است، پاسخ به یک پایگاه متجاوز در منطقه به عنوان اقدام نظامی علیه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد سلیمانی و همراه‌شان را انجام دادند.

وی با بیان اینکه همانطور که گفته‌ بودیم پاسخ جمهوری اسلامی، پاسخ مشخص و متناسب خواهد بود، اظهار داشت: اگرچه هیچ چیز متناسب با شهادت سردار سلیمانی نیست، اما این اقدام در پاسخ علیه مراکز نظامی آن هم یک مرکز نظامی اشغالگر که بعد از اعلام مجلس عراق، دیگر صلاحیت و مشروعیت حضور هم در عراق حتی به شکل ظاهری ندارد، انجام شد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: اگر آمریکا عقل به خرج دهد و توجه کند کسانی که به او مشورت دادند، این مشورت‌ها غلط و خطرناک بوده و جلوی این خطر استراتژیک را برای خودش بگیرد، اقدام درستی انجام داده است. در غیر این صورت، اگر آنها اشتباهی مرتکب شوند، حتما این اشتباه با اراده مردم که حضور خودشان را در مراسم شهادت سردار سلیمانی نشان دادند، مواجه خواهد شد.

ظریف درباره حمایت آلمان و انگلیس از ترور شهید سلیمانی تصریح کرد: دیروز در تماسی که وزیر امور خارجه انگلیس و آلمان با من داشتند، من غیرقابل قبول بودن این اقدام را آن‌ هم در برابر کسی که غرب امنیت خود را به او مدیون است، کسی که با داعش جنگیده و کسی که اگر او نبود، آنها باید در خیابان‌های شهرهایشان با داعش می‌جنگیدند، تذکر دادم و هر دو نفر گفتند در اقدام آمریکا مشارکتی نداشتند.

وی درباره واکنش کشورهای منطقه نسبت به اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی هم گفت: کشورهای منطقه به شدت نگران ماجراجویی به شدت خطرناک آمریکا هستند. دیروز، وزیر امور خارجه عمان برای شرکت در مجمع گفت‌وگوی تهران در ایران بود. ما دیروز در اجلاس خود نشان دادیم همانطور که آمریکا به دنبال جنگ و خشونت است، برعکس آن، ما به دنبال گفت‌وگو در این منطقه هستیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا پایان خودش را در منطقه رقم زده است، ابراز داشت: با این میزان از نفرت عمومی که علیه آمریکا در منطقه شکل گرفته است، آمریکا روزهای آخر خود در این منطقه پشت سر می‌گذارد و حتما آینده‌ای در این منطقه نخواهند داشت. این نتیجه واقعی خون پاک شهید سلیمانی است که پای آمریکا را از این منطقه قطع خواهد کرد.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی باید در برابر اقدام آمریکا واکنش نظامی نشان می‌داد که دادیم که این پایان کار نیست. پایان کار، خروج آمریکا است که نیازمند اقدام نظامی نیست بلکه نتیجه حرکت خود آمریکایی‌ها و حماقتی است که در این حرکت مغرورانه و ابلهانه از خود نشان دادند.

وی درباره پاسخ ایران به پاسخ احتمالی آمریکا بیان کرد: تصمیم این مسئله با بنده نیست ولی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اگر آمریکا دست از پا خطا کند، حتما پاسخ خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اقدام نظامی ایران انجام شده است اما همانطور که حضرت آقا فرمودند، این یک سیلی به آمریکا بود. انتقام، خروج آمریکایی‌ها از منطقه است.

این دیپلمات عالی درباره آمار کشته‌شدگان حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد گفت: من هنوز آماری ندارم. حتما آمار را مقامات نظامی اعلام می‌کنند. آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی یک پایگاه نظامی آمریکا در منطقه که علیه سردار سلیمانی اقدام شده بود و قبلا هم علیه مقاومت اقدام شده بود را مورد حمله قرار داده است که یک هدف مشروع از نظر حقوق بین‌المللی است.

 

 

نظر شما