فرمانده نیروی هوافضای سپاه:

بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اکراینی آرزوی مرگ کردم/ گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیرند مطیع اجرای آن هستیم

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۱۲:۳۴:۲۰
کد خبر: ۹۴۸۶۹۱
بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اکراینی آرزوی مرگ کردم/ گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیرند مطیع اجرای آن هستیم
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیریند مطیع اجرای آن هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سردار حاجی زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، درباره سقوط هواپیمای اکراینی گفت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خط هوایی اکراین را بنده در  غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی بر علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ کردم برای خودم که ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم. ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم و امروز هم آبرویمان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط  سخت در مقابل دوربین‌ها  ظاهر شدیم که توضیح بدهیم.

سردار حاجی زاده تاکید کرد:  من همین ابتدا عرض کنم بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه انشالله بررسی و اطلاعات کامل می‌شود. همین ابتدای صحبت عرض  می‌‌کنم ما گردنمان از مو باریک‌تر است همه، مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر گونه تصمیمی، مسئولین بگیرند مطیع اجرای آن هستیم.

او ادامه داد: نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

حاجی زاده ادامه داد: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد، شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.

او اظهار کرد: در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

حاجی زاده با اشاره به محل استقرار پدافندی سامانه در نزدیک تهران گفت: این سامانه 12 شب مستقر بوده و آماده بوده است. هواپیما در چندین مرحله بالاترین سطح آماده باش به همه‌ شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند. در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند.

او تاکید کرد: سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود. در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز».

فرمانده هوافضای سپاه گفت: باتوجه با اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که شرایط جنگی است و موشک کروز شلیک شده، او این هواپیما را کروز تشخیص داده؛ او موظف بوده تماس بگیرد و تاییده بگیرد و خبط اپراتور هم از همین نقطه است. منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او با اختلال مواجه شده بود. او ده ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد که بزند و می‌توانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد.

حاجی زاده ادامه داد: عزیزان هواپیمایی کشوری دفاع می کردند و می گفتند اصابت موشک نیست. اولا آنها براساس دانسته خود نظر می دادند و از این حادثه خبر نداشتند. من صبح چهارشنبه مطلع شدم و به مسئولین گفتم.

او افزود: من غرب کشور بودم و به سمت تهران آمدم و بین راه زنگ زدم و گفتم هواپیمای خودی را زدیم. رسیدم تهران دیدم ستادکل تیم بررسی تشکیل داده و همه قرنطینه هستند. کسی نمی خواست کتمان کند روال بود که چند روز بررسی طول بکشد. بعد ستادکل این موضوع را رسانه ای کرد. من به مسئولین اطلاع دادم آن هم ظرف 48 ساعت اما عزیزان در هواپیمایی کشوری، براساس دانسته خود نظر داده و آنها تقصیر ندارند زیرا عناصر ما خطا داشته اند.

او افزود: ما غم زده و شریک درد خانواده آنها هستیم. اینها هزینه التهابات و شیطنت های آمریکا است چون ما آن شب، آماده درگیری همه جانبه بودیم. برخی بمب افکن ها در منطقه اضافه شده بود و آماده درگیری همه جانبه بودیم و تصمیم گیری عجولانه یک فرد، چنین تصمیم اشتباهی را رقم زد.

حاجی زاده در پاسخ به این سوال که چرا آسمان کشور کلیر نشد، تاکید کرد: من کسی را متهم نمی کنم و برخی گروه ها مسئول هستند. وقتی شرایط جنگی است باید توسط مسئولین ذیربط آسمان کشور کلیر می شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز