سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران:

رییس جمهور با مردم سخن می‌گوید/ وزیر اطلاعات قصور در کرمان را پیگیری می‌کند

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۱:۵۲:۱۲
کد خبر: ۹۴۹۶۸۷
رییس جمهور با مردم سخن می‌گوید/ وزیر اطلاعات قصور در کرمان را پیگیری می‌کند
سخنگوی دولت گفت: رییس جمهور در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی با مردم سخن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری در جمع خبرنگاران در خصوص اقدام غیر دیپلماتیک سفیر بریتانیا در ایران و بازداشت وی بیان کرد: حضور غیر معمول سفیر بریتانیا مغایر با وظایف یک سفیر است. برای مدت کوتاه وی دستگیر شد و در کمتر از ۱۵ دقیقه آزاد شد. بریتانیا کارنامه نامناسبی در دخالت در امور ایران دارد. به دولت بریتانیا هشدار می دهیم از دخالت، در مسایل داخلی ما اجتناب کند.

ربیعی با اشاره به سرنگونی هواپیمای اکراینی گفت: به عنوان کسی که در رسانه بودم و با ساختارها اشنا هستم باید بگویم عیب ساختاری در اطلاع رسانی داریم. از پس این حادثه تلخ دستاورد بزرگمان این است که ساختار معیوب اطلاع دادن به مقام های بالاتر را برطرف کنیم. البته می دانم که ستاد کل نیز روز ۵شنبه که بازرس های خود را فرستاده به قطعیت رسیده است. رییس جمهور به محض اطلاع از واقعیت جلسه گذاشت و بیانیه دولت را اماده کردیم و جلسه شورای عالی امنیت تشکیل شد. ما یک بحران در داخل و یک بحران در بین الملل داشتیم که رییس جمهور با طرف های بین الملل رایزنی کرد. بزودی رییس جمهور با مردم سخن می گوید.

او در ارتباط با حادثه کرمان گفت: با توجه به اینکه معاون اول رییس جمهور و شهردار هم در آن حادثه حضور داشتند، وزیر اطلاعات مامور شد که قصور در کرمان را دنبال کند. حادثه کرمان غم انگیز و دلخراش بود. مسیولین برگزاری مراسم باید بنا بر وظیفه پاسخگو باشند. در ان‌ مراسم تفکیک کار صورت گرفته و سهم دستگاه ها در وظایف اصلی مشخص است و دولت مطالبه گر خواهد بود. دیگر اجازه نداریم‌ چنین اشتباهاتی کنیم.

او در ارتباط با سیل سیستان بلوچستان و اقدامات دولت گفت: دیروز از دفتر رییس جمهور با استاندار صحبت شد. گفته شد ۵ نفر ناپدید شدند ولی یک نفر در حادثه سیل طبق بررسی ها جان باخته است. امروز روستاهای زیادی تخلیه شدند. سه فروند بالگرد ارسال شد. یک هواپیمای باری ارتش و هلال احمر برای کمک به منطقه فرستاده شد. برخی روستاهایی که در معرض سیل بودند از منطقه خارج و به جای امن برده شدند. برق در ۱۳۰‌ روستا در حال وصل شدن است. دو هزار نفر اسکان یافتند و همچنین دویست خودرو رهایی یافته است. امیدواریم با تلاش استاندار پا به کار سیستان و با همکاری استان های جانبی بتوانیم در اسرع وقت با ارائه خدمات، زندگی عادی مردم را بازگردانیم.

ربیعی در ارتباط با ادعای پرداخت غرامت ۳هزار میلیارد دلاری قطر به ایران گفت: نمیدانم‌ مبنای این صحبت غیر واقعی چیست. خوشبختانه ملاقات خوبی با قطری ها داشتیم و قطری ها از ما تشکر کردند. اینکه قطر، غرامت بدهد نه وظیفه قطر است و نه سازگار با عرف بین الملل. قطر می خواهد روابط دوجانبه خود را با ایران پر قدرت کند. خبر پرداخت غرامت ۳هزار میلیاردی  را تکذیب می کنم.

او در ارتباط با احتمال مذاکره گفت: انها تحلیل شان این است که با فشار بیشتر، ایران مایل به مذاکره می شود. همانطور که قبلا گفتیم باید امریکایی ها، برداشتن تحریم ها و کم شدن فشار به مردم را شروع کنند. ایران هیچ‌وقت ۵+۱ را ترک نکرد. به ما پیام‌ می دهند که بیایید و با ما صحبت کنید. به ترامپ اعتمادی نیست.

او در ارتباط با خبر استعفاهای متفاوت در این چند روز گذشته  و در پاسخ به سوال یک خبرنگار که چرا استعفا نمی دهید، گفت: اگر احساس می کردم‌ که واقعیت را می دانستم و به مردم‌ نگفتم، لحظه‌ای نمی ماندم و استعفا می دادم‌. مطمین باشید رییس جمهور ۴ بعد از ظهر مطلع شده و در این موضوع، تردیدی نیست. وقتی جناب حاجی زاده شجاعانه می گوید که رییس سازمان هواپیمایی اطلاع نداشت پس چرا ابهامات زیادی ایجاد کنیم.‌ سردار حاجی زاده ۴ شنبه اطلاع رسانی کرده و به مقامات بالاتر خود گفته است اینکه نیاز به چه چیزی بوده تا دیر اطلاع رسانی شود، مربوط به خودشان است. یقینا چهره هایی که می شناسم مثل سردار باقری، فرد صادقی هستند در اینکه چه شده تا دیر اطلاع رسانی شود، نمی دانم. ما حتی از کشورهای خارجی از جمله امریکا، کانادا و فرانسه دعوت کردیم تا بیایند و بررسی کنند. مسئولان زیربط دولتی همه در روز جمعه مطلع شدند و در این تردیدی نیست. این را صادقانه می‌گویم. مطالبه رییس جمهور این است که چرا دیر در جریان اتفاق قرار گرفته است‌. ما هم به اندازه شما بهت زده هستیم. ما هم‌ مثل بقیه ناراحتیم. هیچ قصدی برای اینکه چیزی از مردم کتمان شود، وجود ندارد.

ربیعی با اشاره به تجمعات روز گذشته در تهران گفت: احساسات مردم جریحه دار شد و این اعتراضات قابل درک است. برنامه ریزی هایی کردیم  و با تاکید رییس جمهور، تلاش شد تا به طور مسالمت امیز اعتراضات انجام شود. در حادثه دیروز تهران تا حدود زیادی اجتناب جدی از هر نوع درگیری، صورت گرفته بود. تفکیک بسیار سخت است. باید از امکان اعتراض مدنی مراقبت کنیم. شعار دادن حق است ولی عده ای، شعار ها را به سمتی می برند که پلیس ناچار است و می ایستد. مردم هم باید یاد بگیرند تا در جهت تخریب اقدامی صورت نگیرد. نیروهای امنیتی باید مراقبت کنند.

او در ارتباط با حادثه برای هواپیما اوکراینی گفت: یک روز عزای عمومی را اعلام کردیم منتها در این فضای شلوع رسانه ای کمتر دیده شد. کمیته ای را دولت در این خصوص  تشکیل داد و تصویب کرد تا وزیر راه، وزیر خارجه، معاون حقوقی رییس جمهور، وزیر داد گستری، رییس بنیاد شهید و بنده در تجلیل از ایرانیان عزیز که در این حادثه جان باختند است، حضور داشته باشند. امروز یا فردا اولین جلسه این‌ کمیته تشکیل می شود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است؛ مردم ایران فراموش نمی کنند این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی، دارویی و غذایی مردم ایران متاثر از تحریم های ضد بشری همین فرد است. هم او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به نا امیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می گیرد.  

او اضافه کرد: برغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین از (شایعه) خروج تعدادی از مسافران قبل از پرواز هواپیمایی اوکراینی اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: نگذاریم روایت‌های دیگری که از آن اطمینان نداریم و قطعیت ندارد، منتشر شود. 

وی با بیان این که همواره ممکن است فردی از پروازی جا بماند، تصریح کرد: اطلاعات ما همین است که هواپیما با همین سرنشینان پرواز کرده است و من هم اطلاعی ندارم کسی پیاده شده است و فردی مشکوک بوده است.

ربیعی درباره این که چرا تجمع طلاب مقابل سفارت انگلیس با همراهی پلیس انجام شد و بدون مجوز بود و مورد پوشش صدا و سیما قرار گرفت ولی تجمع جمعی از مردم اعتراض به پنهان‌کاری‌های صورت گرفته و با گاز اشک‌آور همراه شد گفت: درباره اینکه چرا صدا و سیما تجمعات مردمی را نشان نداد من پاسخگو نیستم‌. دولت هم موافق است که باید با مردم حرف بزنیم. حتی برای مطبوعات و رسانه ها هم این امکان باید فراهم شود. باب تحمل شنیدن سخن مخالف باید باز شود.

ربیعی درباره فشار آمریکا به شرکای اروپایی‌اش درباره خروج از برجام بعد از ترور سردار سلیمانی گفت: رژیم آمریکا از زمانی که ترامپ روی کار آمد از کشورهای عضو برجام درخواست کرد که از برجام خارج شوند. آمریکا به دلیل آنکه در برجام تنها مانده بود، این درخواست را داشت اما با پاسخ منفی کشورها مواجه شد.

ربیعی بیان کرد: واکنش منفی اروپایی ها به موضع ضدبرجامی ترامپ نه با انگیزه دفاع از ایران، بلکه ناشی از تلاش آنها برای اثبات استقلال سیاسی خود از کاخ سفید است و آگاهی از اهمیت بقای برجام است.

سخنگوی دولت با بیان این که «نپذیرفتن خواسته‌های آمریکا یک گام رو به جلو برای دستاوردهای ایران و تنها ماندن آمریکا است»، اظهار کرد: نابودی برجام پیامدهای مخربی برای چندجانبه گرایی ، صلح و امنیت بین المللی و اصل قانونمندی در کشورهای جهان دارد.

وی درباره گفت‌وگوی دولت با معترضان و برخی رفتارهای خشونت‌آمیز انجام شده نسبت به اعتراضات تصریح کرد: برنامه‌ای برای جمع شدن و اعتراض کردن در دولت پیش‌بینی کردیم. من یک بار در این زمینه اطلاع‌رسانی کردم. مشکلی در دیوان عدالت اداری پیش آمد که خانم جنیدی در حال رسیدگی به آن موضوع هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: آیین‌نامه‌ای برای شهرها و استان‌های بزرگ وجود دارد. در تهران نقاطی برای اعتراض مشخص و تعیین شده است و شیوه بیان اعتراض در فضای مجازی را هم پیگیری می‌کنیم. اگر مشکلات ما در دیوان حل شود، این مسائل به منصه ظهور خواهد رسید.

ربیعی خاطرنشان کرد: معمولا بنای نیروهای انتظامی به رویکردهای مسالمت‌آمیز است. در برخی از این نوع اتفاقات، ممکن است مسائلی رخ دهد که حوادث تلخی را به همراه دارد اما اینکه برنامه‌ای برای صحبت کردن با مردم داشته‌ایم، اعتراضات به سمت اعتراضات مسالمت‌آمیز سوق پیدا کند و هم رفتار خویشتندارانه داشته باشیم، نظر درستی است که مدنظر رئیس‌جمهور هم است که به جلو خواهیم برد.

ربیعی درباره بودجه ۹۹ و مالیات کارکنان گفت: ما از یک طرف باید مالیات بیشتری دریافت کنیم و مانع از فرار مالیاتی شویم، از طرف دیگر باید مالیات اقشار کم درآمد مانند کارمندان را کاهش دهیم.

سخنگوی دولت با بیان این که ما قطعا از لایحه پیشنهادی بودجه در مجلس دفاع خواهیم کرد، افزود:در لایحه پیشنهاد کردیم سقف و درصد را بالا ببریم، و این را مجدد در مجلس پی‌گیری می کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز