یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

باید به حق‌الناس در انتخابات توجه جدی داشت/ به میزانی که رد صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد، نیروهای کارآمد از جرگه انتخاب کردن و انتخاب شدن دور می‌شوند

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۵:۳۴:۴۵
کد خبر: ۹۴۹۹۵۷
باید به حق‌الناس در انتخابات توجه جدی داشت/ به میزانی که رد صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد، نیروهای کارآمد از جرگه انتخاب کردن و انتخاب شدن دور می‌شوند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: اساس این نظام بر انتخاب مردم است و چون این نظام یک نظام دینی است، در واقع انتخابات حق الناس است و حق الناس در بین معارف دینی از جمله مسایلی است که اگر تضییع شود و کسی به آن تعدی کند، خداوند او را نمی بخشد.

«غلامرضا ظریفیان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد تاریخ دانشگاه تهران، درباره رد صلاحیت‌های‌ شورای نگهبان و تاثیر آن بر فضای سیاسی کشور به خبرنگار برنا گفت: مسئله اول این است که انتخابات در جمهوری اسلامی رکنی خدشه‌ناپذیر است. مسئله دوم این است که اساس این نظام بر انتخاب مردم بوده و چون این نظام یک نظام دینی است، در واقع انتخابات حق‌الناس است و حق‌الناس در بین معارف دینی از جمله مسائلی است که اگر تضییع شود و کسی به آن تعدی کند، خداوند او را نمی‌بخشد. باید به حق‌الناس در این مسئله که جدی است توجه کنیم.

ظریفیان مشروعیت را برای پایداری نظام‌های جهان ضروری دانست و بیان کرد: مسئله سوم بحث کارآمدی است. نظام‌های پایدار در جهان، نظاماتی هستند که باید از مشروعیت برخوردار باشند و ایجاد همبستگی جدی در آن‌ها شکل بگیرد. به میزانیی که رد صلاحیت‌ها صورت می‌گیرد، نیروهای کارآمد از جرگه، انتخاب کردن و انتخاب شدن دور می‌شوند بنابراین مسأله کارآمدی برای یک نظام مسئله بنیادی است.

استاد دانشگاه تهران بسیاری از مشکلات کشور را مرتبط با بحث کارآمدی دانست و گفت: مشکلاتی که در جامعه ما رخ داده و برخی از حوادث در آن ایجاد شده، یک دلیلش بحث کارآمدی است. یک نظام به میزانی که کارآمد است می‌تواند، همبستگی ملی ایجاد کند و مبانی مشروعیتش را تقویت کند، بنابراین فکر می‌کنم با توجه به مجالس قبل، نیروهای توانمند برای حضور در انتخابات فرصت پیدا نمی‌کنند، یا خودشان نمی‌آیند به دلیل اینکه ممکن است در دایره تنگ تائید صلاحیت‌ها رد شوند یا نیروهای توانمند امید به آمدن ندارند و می‌گویند، آمدن‌مان نمی‌تواند اتفاقی را رقم بزند یا نیروهای توانمند می‌آیند و تائید نمی‌شوند.

او افزود: این موارد بر توانمندی نظام تاثیر می‌گذارد و قطعا می‌تواند روی حضور مردم در انتخابات نیز موثر باشد به دلیل اینکه تصورشان این خواهد بود که فرد کارامد در میان کسانی که گزینش می‌کنند، حاضر نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگو با شورای نگهبان و مسئولین بلندمرتبه را به عنوان راه حل جدی معرفی کرد و گفت: به نظر من مسئولین ذیربط و نیروهای تاثیرگذار و احزاب باید به با مسئولین ذی‌ربط در شورای نگهبان و مسئولان بلندمرتبه کشور به جد گفتگو کنند. اتفاقی که در ارتباط با شهادت قاسم سلیمانی رخ داد یک سرمایه خیلی بزرگی را برای کشور ایجاد کرد و آن نوعی همبستگی بود. بسیاری از پیماییش‌های دو، سه ماه قبل حاکی از این بود که یکی از مشکلات جدی کشور، مسئله همبستگی و اعتماد اجتماعی است، سرمایه اجتماعی دچار آسیب‌های جدی شده بود، در حالیکه این موارد برای کشور بسیار حیاتی و بنیادی است. اگر خدایی ناکرده با شیوه‌ها و روش‌های نامناسب به این سرمایه‌ها آسیب بزنیم، اساسا به بنیه اساسی کشور آسیب زده‌ایم.

او در پایان گفت: باید به جای اظهارنظرهای صرفا مطبوعاتی و بیانیه دادن، افرادی که تاثیرگذار هستند و معتقدند که این روش‌ها خسارت‌زاست بروند و به شکل جدی با دست اندرکاران کشور گفتگوی، جدی بکنند.

نظر شما