چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ترافیک دیپلماتیک در پاستور/ اعتراض می‌کنم اما التماس نه/ سفیر بریتانیا در تهران حاشیه ساز شد

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۵:۱۶:۳۴
کد خبر: ۹۵۱۰۱۱
ترافیک دیپلماتیک در پاستور/ اعتراض می‌کنم اما التماس نه/ سفیر بریتانیا در تهران حاشیه ساز شد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رئیس جمهور

صبح یکشنبه امیر قطر وارد تهران شد. «حسن روحانی»، رئیس‌ جمهور، به‌طور رسمی در کاخ سعدآباد از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی استقبال کرد. در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، روحانی و شیخ تمیم از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. پس از مراسم استقبال، دیدار خصوصی میان دو هیات آغاز شد. پس از پایان دیدار دو هیات، رئیس‌جمهور در نشست خبری، ایران و قطر را دو کشور برادر، دوست و همسایه در منطقه خواند و تاکید کرد که دو کشور با توجه به اهمیت امنیت منطقه به ویژه امنیت راه‌های آبی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، رایزنی ها و همکاری های بیشتری برای امنیت کل منطقه خواهند داشت.

روحانی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم، کمیسیون مشترک دو کشور به صورت منظم و سالانه برگزار شود، گفت: «کمیسیون مشترک دو کشور به صورت منظم و سالانه برگزار می شود.» شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، نیز با قدردانی از رئیس جمهور و ملت ایران برای استقبال از هیات قطری نیز توضیح داد: «در اینجا بار دیگر از موضع جمهوری اسلامی ایران در زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم و ایران به ملت قطر کمک کرد، تشکر می کنم. ما این کمک ها را به هیچ‌ وجه فراموش نخواهیم کرد.»  در پایان این سفر، امیر قطر به دیدار رهبری رفت.

***

حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پاکستان، با اشاره به شرایط حساس منطقه گفت: مرزهای ایران و پاکستان باید مرزهای صلح و دوستی باشد و نباید اجازه دهیم برخی گروهک‌ها مرزهای ما را ناامن کنند.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از ابراز همدردی دولت پاکستان نسبت به شهادت سپهبد سلیمانی همچنین حادثه سقوط هواپیمای مسافربری گفت: این دو تراژدی دردناکی که رخ داد مخصوص ایران نبود و در این غم کشورهای دیگر هم سهیم بودند.

وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه کشورش اجازه نمی‌دهد که از خاک آن برای تهدید سایر کشورها به ویژه ایران استفاده شود، گفت: پاکستان خود را شریک صلح و ثبات برای جمهوری اسلامی ایران می‌داند و به هیچ عنوان نمی‌خواهد شریک مناقشه‌ای باشد که به منطقه و مخصوصا ایران آسیب برساند.

در ادامه دیدارهای دو جانبه، روحانی با «عماد خمیس»، نخست وزیر سوریه، در تهران دیدار کرد.

رئیس ‌جمهوردر این دیدار با بیان اینکه باید همکاری های ایران و سوریه و دیگر کشورها تا رسیدن به پیروزی نهایی و ریشه‌کن‌شدن تروریست‌ها، خروج نیروهای اشغالگر خارجی از خاک سوریه و بازگشت آوارگان سوری به وطن خود ادامه پیدا کند، اظهار امیدواری کرد که روند آغاز‌ شده در کمیته قانون اساسی سوریه بتواند آنچه را مطلوب ملت این کشور است، به دنبال داشته باشد.

نخست‌وزیر سوریه همچنین با تسلیت جان‌ باختن تعدادی از مردم ایران در سانحه سقوط هواپیما، عنوان کرد: «اقدام ایران در پذیرفتن مسئولیت این حادثه نشان‌دهنده حکمت و صداقت در میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.»

همچنین روحانی هفته جاری با نخست وزیر سوئد، نخست وزیر کانادا، رئیس جمهور اوکراین، نخست وزیر ایتالیا، رئیس شورای اروپا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و نخست وزیر انگلیس تلفنی گفتگو کرد.

چهره هفته؛ علی مطهری

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، که با استناد به بند معروف عدم التزام به نظام رد صلاحیت شده، ضمن ارائه‌ فرم شکایت خود به شورای نگهبان گفت: برای تائید صلاحیت التماس و پیگیری نخواهم کرد.

مطهری در این باره نوشت: «علت رد صلاحیت این جانب عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است. این امر به این معنی است که اینجانب اقدام عملی علیه نظام انجام داده‌ام، مثلا اقدام مسلحانه‌ داشته‌ام یا دست به تخریب و آتش زدن اموال عمومی داشته‌ام روشن است که چنین چیزی نبوده است. ممکن است مقصود از عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی، اظهارنظر برخلاف نظر رسمی نظام باشد. این هم اشکالی ندارد، همان‌طور که مقام رهبری تصریح کرده‌اند که ممکن است کسی نظری برخلاف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که نظرش را بگوید. البته مقام عمل و مقام نظر نباید با هم مخلوط شوند. ممکن است بنده در موضوعی نظری غیر از نظر رهبری داشته باشم ولی در مقام عمل، به خاطر مصلحت نظام و کشور تابع نظر ایشان باشم. به هرحال باب اظهارنظر و آزادی‌بیان در کشور نباید بسته شود.»

حاشیه هفته؛ بازداشت سفیر انگلیس در تهران

شامگاه شنبه بود که رجانیوز، خبر بازداشت موقت سفیر بریتانیا در تهران را منتشر کرد. خبری که بلافاصله در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا کرده و با موجی از واکنش‌ها از لندن تا واشنگتن و بروکسل روبرو شد. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که راب مک ایر در حالی که در مراسم گرامیداشت درگذشتگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران – کیف حضور داشته، دستگیر شده است.

 وی بهانه حضور خود در میان شرکت‌کنندگان در یک تجمع غیر قانونی که شعارهای ساختارشکنانه علیه نظام سر می دادند را ابراز همدردی با جان‌باختگان حادثه هواپیمایی عنوان کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی شناسایی مک ایر توسط نیروهای امنیتی با هماهنگی و پیگیری وزارت امور خارجه وی آزاد شده است.

راب مک ایر در حساب توییتری خود توضیحاتی درباره بازداشتش منتشر کرده و نوشت: «می‌توانم تائید کنم من در هیچ اعتراضی شرکت نکردم. به رویدادی رفتم که گفته شده بود تجمعی به یاد قربانیان تراژدی پرواز 752 بود. طبیعی بود که بروم تا به قربانیان- که برخی از آنها بریتانیایی بودند- ادای احترام کنم. 5 دقیقه بعد شعارها شروع شد محل را ترک کردم. من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. بازداشت دیپلمات‌ها در همه کشورها غیرقانونی است. بیانیه وزارت خارجه انگلیس را بخوانید.»

سرانجام بعد از ظهر روز یکشنبه راب مک ایر، به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در ادامه یک خبرنگار در صداوسیما، درباره فرار سفیر بریتانیا از تهران توییتی منتشر شد که در نهایت این خبر هم از سوی انگلیس تکذیب شد.

جنجال هفته؛ اعلام اساسی رد صلاحیت شدگان

برخی رسانه‌ها با انتشار خبرهایی نسبت به معرفی برخی افرادی که صلاحیتشان تأیید یا رد شده، مطالبی نوشتند و نام‌هایی را مطرح کردند. در این خبرها آمده است که نظر هیئت‌های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تأیید، عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از شنبه‌شب از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شده است.

در بین چهره‌های شاخص سیاسی از میان تأیید صلاحیت‌‌شده‌ها نام افرادی مانند سیدمصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، عبدالحسین روح‌الامینی، علی صوفی، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد‌قباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، غلامرضا مصباحی‌مقدم، علیرضا محجوب، سکینه الماسی، الهه راستگو، حمید رسایی و تقی کبیری به چشم می‌خورد.

اما در میان چهره‌های شاخصی که صلاحیت‌شان تأیید نشده هم می‌توان به محمدعلی وکیلی، علی مطهری، محمود صادقی، بهروز نعمتی، سیدحسین نقوی‌حسینی، محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، غلامرضا کاتب، الیاس حضرتی، حمیده‌ زرآبادی، محمدرضا تابش، روح‌الله بیگی، پیام برازجانی و ... اشاره کرد.

البته برخی از این اسامی در مرحله اعتراض، تایید صلاحیت‌شان محرز شد.

خبر هفته؛ سفر نخست وزیر سوریه به تهران

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، صبح (دوشنبه) در مجموعه سعدآباد تهران از عماد خمیس همتای سوری خود به طور رسمی استقبال کرد.  

در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، جهانگیری و عماد خمیس اعضای دو هیات را به یکدیگر معرفی کردند. در ادامه نشست دو جانبه دو هیات در کاخ سعدآباد آغاز شد. جهانگیری در این دیدار بر گسترش همکاری های اقتصادی و بانکی تاکید کرد و گفت: «بخش خصوصی ایران آماده مشارکت در بازسازی سوریه است.» عماد خمیس هم در ادامه ضمن نسلیت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت که پیروزی در سوریه بدون حمایت جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نیست.

 خبر عجیب هفته؛ اظهارات پوتین و الیاس نادران

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در سفر اخیر خود به دمشق، به بشار اسد همتای سوری خود توصیه کرده است از دونالد ترامپ برای سفر به دمشق دعوت کند. خبرگزاری تاس روسیه عصر یکشنبه با انتشار این خبر نوشت: «پوتین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری کانال یک روسیه، همچنین برای فرستادن این دعوتنامه به رئیس جمهور امریکا اعلام آمادگی کرد. براساس گزارش تاس، بشار اسد در پاسخ به این توصیه پوتین، به ماجرای تاریخی سفر «پل حواری» یکی از حواریون از بیت‌المقدس به دمشق، اشاره کرده و به مزاح گفت که «اگر ترامپ از این مسیر سفر کند، خوب است.» 

***

الیاس نادران در نشست نقد واندیشه وزارت ارتباطات گفت: «من می‌خواهم نماینده زنان خیابانی و معتادان بشوم چون اینها نه تریبونی دارند و نه کسی جرات می‌کنه از اینها دفاع کند. اگر ما به عنوان حاکمیت در به وجود آمدن اینها مقصر نیستیم پس کی مقصر است؟»

این اظهارات نادران با واکنش های زیادی همراه شد.

دروغ هفته؛ استعفای جهانگیری و شمخانی

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مبنی بر استعفای یکی از چهره‌های برجسته دولت منتشر شده بود و گمانه‌زنی‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی درباره این موضوع صورت گرفته بود. «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، ضمن رد شایعه‌های مربوط به استعفای اسحاق جهانگیری به مصوبات هیأت دولت که به ریاست معاون اول تشکیل شد، اشاره کرد و گفت که دو کمیته برای بررسی ابعاد دو حادثه کرمان و سقوط هواپیما در تهران تشکیل شده است. کمیته اول با مسئولیت وزیر اطلاعات و کمیته دوم با عضویت جنیدی، ظریف، حاتمی، آوایی و ربیعی تشکیل شده‌اند.

***

یک منبع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با تکذیب خبر منتشر شده از سوی سایت انتخاب درباره استعفای «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت: شبه رسانه‌ای که پرونده‌های متعددی از دروغ پردازی و انتشار اخبار سفارشی دارد با انتشار اخباری از این دست بدنبال تکمیل طرح ترامپ است که اخیرا دبیر شورای عالی امنیت ملی را در فهرست تحریم‌های امریکا قرار داد.

او افزود: سانحه پیش امده برای هواپیمای اوکراینی و حواشی ان هیچگونه ارتباطی به حوزه وظایف دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ندارد که در اجرای ان قصوری شده باشد.

سوژه هفته؛ سرنگونی هواپیمای اوکراینی

ساعات ابتدایی صبح شنبه بود که ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سقوط هواپیمای مسافربری ایران- اوکراین بر اثر اصابت موشک اتفاق افتاده است. خبری که 3 روز شایعات مختلفی درباره آن مطرح شده و گروه‌های مختلفی را مقابل هم قرار داده بود و در نهایت رسماً اعلام شد و جامعه و بسیاری از مسئولان را در بهت فرو برد.

اما نکته قابل تامل این است در این مساله فارغ از اصل فاجعه انسانی سقوط هواپیما، خود به موضوع واکنش‌های متعدد برخی دیگر از مسئولان و البته شهروندان روبه‌رو شد. مسئولانی که حالا متهم به بی اطلاعی یا پنهان‌کاری شده بودند، درحالی که احتمالا آنها هم اطلاعی از واقعیت ماجرا نداشتند و کارشناسانی که مُهر تکذیب بر احتمال اصابت موشک زده بودند و حالا اعتبار علمی و تخصصی شان زیر سوال رفته بود. همزمان دولت و سازمان هواپیمایی کشور که در طول آن چند روز بارها از طرق مختلف، شایعه اصابت موشک به هواپیما را تکذیب کرده بودند، حالا باید به افکار عمومی پاسخ می‌دادند که چرا این خبر را تکذیب کرده و مهم‌تر از آن، چرا بی اطلاع بوده‌اند. هرچند سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، ظهر روز شنبه در تشریح جزییات این واقعه اعلام کرده بود که سازمان هواپیمایی کشور از حادثه اصابت موشک اطلاعی نداشته است.

با این وجود اما واکنش‌ مسئولان نسبت به موضوع پنهان کردن این واقعیت که هواپیما نقص فنی نداشته و اصابت موشک باعث سقوط آن شده است، همچنان ادامه دارد. نمایندگان مجلس، مسئولان و فعالان سیاسی از پس از مشخص شدن واقعیت درباره اشتباه صورت گرفته در این مورد و مهم‌تر از آن، عواقب این اتفاق بر افکار عمومی صحبت کرده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی، معتقد است که «ناامنی جامعه فقط با درگیری نظامی نیست خبر دروغ جامعه را ناامن می کند.»

خبر مهم هفته؛ مکانیزم ماشه

آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان بار دیگر بر تعهدات خود در برجام و بر همکاری با همه طرف‌ها برای حفظ آن تاکید می‌کنیم. ما از روسیه و چین که در مشورت نزدیک با آنها هستیم برای پیوستن به ما برای حفظ برجام قدردانی می‌کنیم. ما همچنین از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خاطر تلاش‌هایش تشکر می کنیم. در شرایط فعلی خیلی مهم است که ما یک بحران هسته‌ای را به تنش‌های کنونی که در کل منطقه گسترده است، اضافه نکنیم.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در این باره نوشت: «این توضیح لازم است که اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می رود. فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یک سال و اندی پیش و با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و لذا نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز