رئیس جمهور:

روزی نبوده است که به فکر سیاست خارجی کشور نباشم/ اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی ممزوج است/ اگر مراقبت روزانه صورت نگیرد یک گلوله حد فاصل بین جنگ و صلح است

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۱:۱۲:۱۹
کد خبر: ۹۵۱۲۷۵
روزی نبوده است که به فکر سیاست خارجی کشور نباشم/ اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی ممزوج است/ اگر مراقبت روزانه صورت نگیرد یک گلوله حد فاصل بین جنگ و صلح است
روحانی گفت: روزی نبوده است که به فکر سیاست خارجی کشور نباشم. تصمیم گرفتیم تعهداتمان را قدم به قدم کاهش دهیم. امروز در زمینه انرژی و صنعت هسته ای محدودیت نداریم. وضعیت ما در این صنعت از قبل برجام بهتر است. پس ما دست روی دست نگذاشتیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حسن روحانی» در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی به ارائه پاره‌ای از توضیحات در خصوص مسائل و مشکلان اقتصادی و راهکارهای دولت در این زمینه پرداخت. رئیس جمهور در ابتدای سخنانش با اشاره به ترور شهید سلیمانی گفت: یک فرمانده نظامی ما به دست آمریکایی ها ترور می شود و اثر این شهادت در کل منطقه و جهان بسیار است. این شهادت حتی در قیمت نفت، بورس، ارز و بازارهای مالی دنیا تاثیر گذاشت. مردم مسلمان از کشمیر تا آفریقا همدردی کردند و این اقتدار نظام را می‌رساند. ببینید چگونه جنایت آمریکا و شهامت و ایستادگی ملت ایران دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: کمتر کشوری است که جرات کند یک پایگاه نظامی آمریکا را منهدم کند. اینکه پنتاگون را 24 ساعت برای این حمله بیدار نگه داریم و آمریکا را از تهدیدش عقب بنشانیم، مهم است. وقتی ما حمله کردیم لحن و برنامه رئیس جمهور آمریکا تغییر کرد و عقب نشست.

روحانی با اشاره به سانحه هواپیمای اوکراینی بیان داشت: وقتی کبوتران علم و دانش و تحقیق که بالهایشان در آسمان می سوزد و اینها سقوط می کنند یک ملت به تمامه داغدار شد. اقدامات دیگر در پشت این خطای بزرگ باید انجام شود. ملت ایران ملت بزرگی است که راهش را نتخاب کرده و به خوبی ایستادگی می کند. البته در میدان نبرد سختی و مشکلات طبیعی است. یک ابر قدرتی توافق و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و رسما گفته است که میخواهد با مردم و ملت بجنگد.

رئیس دولت با بیان اینکه برنامه ریزی آمریکا کاملا غلط بود، اظهار داشت: ترامپ به سه کشور گفته بود که با تحریم های جدید رژیم ایران پس از 3 ماه منهدم می شود. بعد از خروج آمریکا از برجام که از 13 آبان سال قبل شروع شد تا امروز ملت ما قوی تر و مستحکم تر است در برابر این توطئه.

او درباره شرایط دولت یازدهم در شروع کار توضیح داد: با شروع دولت یازدهم با یک مشکل سیاسی بزرگ روبرو شدیم. وقتی در انتخابات شرکت کردم آمار و ارقام نشان می داد که وضعیت دشواری خواهیم داشت. رئیس جمهور قبلی فرانسه گفته بود که ما شش کشور قاطعانه تصمیم گرفته بودیم برای حمله نظامی ایران و مصمم بودیم در سال 2013 این کار صورت بگیرد و انتخابات ایران ما را دچار تردید کرد و منصرف شدیم این حرف را هیچکس تکذیب نکرد. برای ما روشن بود که ما در چه شرایطی هستیم. مردم ما آمدند در این راستا در کنار نظام و دولت قرار گرفتند.

روحانی گفت: وقتی گفتم در صد روز اول تورم را تک رقمی می کنیم همکاران من به من گفتند تورم ما 40 درصد است چطور همچیم چیزی امکان پذیر است. اما این وعده تا اوایل سال 97 محقق شد. امید مردم این امر را محقق کرد. ما می دانستیم یک بخشی از اقتصاد ما وابسته به سیاست خارجی است. اگر اقتصاددانی بلد است بیاید به ما بگوید که سیاست خارجی خراب است، با تحریم ها و عدم فروش نفت مواجه هستیم باید چه کرد. در تمام دنیا اقتصاد به سیاست خارجی وابسته است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط جنگی و صلح، شرایط اقتصادی متفاوت است، اظهار داشت: تلاش ما این بوده است که امیدی در مردم ایجاد کند و جلوی جنگ و حمله نظامی را بگیرد. من به عنوان رئیس شورای امنیت ملی روزانه مراقبت می کنم. نمی توانم همه چیز را اینجا بگویم اما اگر مراقبت روزانه صورت نگیرد یک گلوله حد فاصل بین جنگ و صلح است.

روحانی با تاکید بر مسئله امنیت عنوان کرد: اختیارات در قانون اساسی توزیع شده است. یک مسئله امنیت است. همه مسئولین کشور میخواهند امنیت برقرار باشد و بر این اتفاق نظر داریم. بعد از امنیت مسئله سیاست خارجی است اینکه چطور با دنیا رفتار کنیم. یکی از وظایفی که مردم بر عهده ما گذاشتند این بود که تنش ها را کاهش دهیم و روابط با دنیا را تنظیم کنیم. آیا راه حل وجود دارد یا خیر، اینجا ممکن است اختلاف سلیقه وجو داشته باشد. ما گفتیم با تدبیر می توانیم مشکلاتمان با آژانس را حل کنیم. 

او با بیان اینکه ثابت کردیم که می توان با دنیا تعامل کرد، تاکید داشت: وقتی دنیا غیر قابل اعتماد است کار دشوارتر است. در این شرایط راحت ترین راه، کناره گیری کردن است. وقتی وارد میدان می شویم کار دشوار است. در میدان جنگ مبارز زخمی میشود به ما خرده می گیرند که سپر شما کج بود باید در نظر داشت که شرایط جنگ است و زخمی شدن ناگزیر.

روحانی درباره شرایط برجام بعد از ریاست جمهوری ترامپ، عنوان کرد: ما به یک توافق رسیدیم. فرد غیرقابل پیش بینی به صحنه آمد. در کاخ سفید و آمریکا هم کسی اذعان نمی کند که او قابل پیش بینی است. افراد نزدیک به او که از کاخ سفید اخراج شدند در تمام مصاحبه ها می گویند نمی دانستند او یک ساعت بعد چه خواهد کرد. ما وارد مقوله جدید شدیم و تلاش کردیم ضرر حداقل باشد. اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی ممزوج است. بعد از خروج ترامپ از برجام برخی گفتند که ما هم خارج شویم. خروج ما از برجام به معنای تحریم بین المللی خودمان و برگشت قطعنامه ها بود. این کار را برای ترامپ راحت می کرد. 

رئیس دولت باقی ماندن در برجام را کار درستی دانست و گفت: کاری کردیم که همه دنیا ترامپ را محکوم کردند. برخی دلشان نمی خواهد کارهای خوب دولت را تبیین کنند. دولت مظلوم است. همین آمریکا نشست بین المللی در ورشو راه انداخت برخی از کشورها نرفتند و برخی در سطح پایین رفتند و این نشست شکست خورد. 

او افزود: روزی نبوده است که به فکر سیاست خارجی کشور نباشم. تصمیم گرفتیم تعهداتمان را قدم به قدم کاهش دهیم. امروز در زمینه انرژی و صنعت هسته ای محدودیت نداریم. وضعیت ما در این صنعت از قبل برجام بهتر است. پس ما دست روی دست نگذاشتیم.

روحانی خاطرنشان ساخت: شرایط ساده نیست اما متوجهیم که دنیای سیاست، امنیت و اقتصاد با هم مرتبط هستند. در چند جلسه نظرم این بود که تورم باید کاهش یابد. برخی گفتند اول باید به سراغ رکود رفت اما ما به نتیجه رسیدیم که مردم نمی توانند با این تورم سر کنند. ما کاهش تورم را شروع کردیم و گفتند حالا شکستن رکود سخت تر شده است. سال 92 کاهش تورم و در سال 93 بر روی رکود کار کردیم و در سال 93 رشد مثبت شد. 

او با اشاره به کمک های بانک مرکزی و تولید کنندگان، تاکید کرد: شدیدترین شرایط به ما تحمیل شده است. در این شرایط باید برنامه ریزی کنیم. اگر کمک بانک مرکزی، بانک ها، کشاورزان و تولیدکنندگان نبود نمی توانستیم از این شرایط عبور کنیم. در تمام سختی ها سالانه 500 هزار اشتغال خالص داشتیم.  در تولیدات کشاورزی سالانه محصولات کشاورزی ما 5 میلیون افزایش داشته است. معلوم است کشور در حال تحرک است. در گازوئیل، بنزین و گاز خودکفا شدیم. از اول انقلاب تا امروز به جرات می گویم سخت ترین شرایط اقتصادی ما سال 97 و 98 بود. ما تکانه های امسال را مهار کردیم ارز جهش نجومی نداشت. قیمت ارز باید پایین تر باشد اما شرایط ما را در نظر بگیرید. در بحث تورم از اردیبهشت 98 تورم نقطه به نقطه و سالانه کاهش یافت و این روند ادامه دارد. 

روحانی ادامه داد: در میان این شرایط اصلاحات خوبی پایه گذاری شد و برخی از آنها اجرایی شده و اکنون هم در حال اجراست. مهار کردن بنگاه هایی که اقتصاد کشور را بر هم می زدند اقدام بزرگی بود. همین ادغام بانک های نیروهای مسلح کار بزرگی بود. کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز روند مهمی بود. نظارت بانک مرکزی شدیدتر شده است. عملیات بازار بانکی باز حرکت خوبی در موضوع اوراق است. می توانیم به بازار شکل بهتری دهیم. 

رئیس جمهور درباره پاره‌ای از برنامه های دولت، توضیح داد: چند کار باید صورت گیرد. اولا سرمایه های منجمد را به کار بگیریم؛ هم دولت هم بانک و هم خصولتی ها. وقتی به بانک ها می گوییم اموالش را بفروشد نمی کنند باید یک راه حلی برای این امر پیدا کنیم. کار دیگر واگذاری طرح های  نیمه تمام به مردم است. سوم اینکه تسهیلاتی را در باید به وجود بیاوریم. مسکن را می توانیم هم رونق دهیم و هم تورم را کاهش دهیم. مثلا می توانیم زمین را به سرمایه گذار تحویل دهیم. جاهایی که دولت امکانات دارد باید این امکانات را به کار ببرد از تمام دستگاه ها تقاضا دارم در این امر یاریگر باشند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز