یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

برخی دوستان بدلیل رفاقت با بنده و مزروعی، رد صلاحیت شدند!/ اصلاح طلبان با برخی چهره‌های سالم اصولگرا ائتلاف کنند

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۵:۲۵:۴۳
کد خبر: ۹۵۲۰۲۴
برخی دوستان بدلیل رفاقت با بنده و مزروعی، رد صلاحیت شدند!/  اصلاح طلبان با برخی چهره‌های سالم اصولگرا ائتلاف کنند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: گر چهره‌های اصولگرایی که به لحاظ شخصیتی و سلامت اخلاقی قابل اتکا حضور داشته باشند می‌توان با آنها به نوعی ائتلاف کرد مثل آقای مطهری و کسانی که حداقل جوانمرد و آزادمرد باشند ولی به شکل یک ائتلاف سیاسی با برخی از چهره‌های اصولگرا من توصیه نمی‌کنم.

«احمد شیرزاد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره که به نظر می‌رسد برخی اصولگرایان با حذف شدن اصلاح‌طلبان، رقیب خود را از مستقلین می‌دانند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: مستقلین جریان مشخص و شناسنامه‌داری نیستند. ممکن است از هر شهری، یک‌سری چهره‌های مستقل به صورت انفرادی کاندیدا شوند که معمولا عناصر غیر سیاسی هستند و به نوعی فعالین محلی محسوب می‌شوند. برخی افراد هم از صفر شروع کردند و تازه می‌خواهند وارد سیاست شوند. به عبارت دیگر این افراد به یک باره سیاست را با عضویت در پارلمان، تجربه خواهند کرد.

او افزود: فکر می‌کنم برای جریان پرقدرت و سابقه‌دار سیاسی جای تاسف است که این حرف را بزند. در واقع من فکر می‌کنم برای اصولگرایان خجالت‌آور است مبنی بر اینکه جریانی، رقیبش به شکل نامعمولی از صحنه غایب باشد و بگوید ما با مستقلین رقابت می‌کنیم. من فکر می‌کنم رنگ و بوی سیاسی‌ انتخابات آینده بسیار ضعیف است و گرایش‌های عمده‌ای که در  سطح کشور  وجود دارد، در این انتخابات منعکس نخواهد شد. از این رو مجموعه شعارها و تبلیغات محلی نامزدها به سمت مسائل نسبتا سطح پائین و کم اهمیت سوق پیدا خواهد کرد؛ به گونه‌ای که ما شاهد تقابل دو برنامه یا برنامه‌های متفاوت از سوی احزابی که در جریان رقابت شرکت می‌کنند نخواهیم بود بلکه تنها به وعده‌های نماینده‌ها در محل‌ها منحصر خواهد شد.

او تاکید کرد: گاهی اوقات ممکن است به وعده‌های غیرقابل تحقی منجر شود و یا  اینکه ممکن است روش‌های تبلیغاتی نه چندان قابل قبول و نه چندان اخلاقی از سوی برخی از کاندیداها به کار گرفته شود. در مجمو ع باید گفت اتفاقاتی که باحذف گسترده اصلاح‌طلبان از گردونه انتخابات رخ داده سطح مجلس آینده را تا حدود زیادی پایین خواهد آورد و مجلس، شاهد چهره‌های قوی و شایسته نخواهد بود. البته احتمالا برخی از چهره‌های افراطی که به نوعی در مجلس دهم مظلوم واقع شدند و  مردم  در عین حال با آگاهی، به گونه‌ای رأی دادند که افراد تندروی مجالس قبلی به  مجلس دهم  وارد نشوند، ممکن است در این دوره راه پیدا کنند. از این رو ممکن است ما یک مجلس شعارزده در دوره آینده داشته باشیم.

این نماینده ادوار مجلس بیان توضیح داد: در این مجلس شعارزده، ممکن است تعداد مجموعه عناصر سیاسی و سیال، زیاد بوده و چهره‌های سیاسی به معنای واقعی از افراطیون جناح راست باشند. به هر حال در صورت ورود این افراطیون به مجلس، معمولا می‌توانند تا حدودی جریان‌های داخل مجلس را در اختیار گرفته و در مواردی که حرکت‌های تند سیاسی لازم است، اینها سکان‌دار شوند.

شیرزاد درباره عملکرد مجلس یازدهم در صورت ورود برخی چهره‌های تندرو به این مجلس تصریح کرد: بنده فکر نمی‌کنم در مجلس آینده، نظارت قوی بر دستگا‌ه‌های اجرایی یا حضور قوی در عرصه سیاسی حاصل شود. با این وجود من فکر می‌کنم خط و مشی اصلاح‌طلبان کنار کشیدن از صندوق نیست و در جایی که بتوانند حضور موثری داشته باشند قطعا حضور خواهند داشت اما در حوزه‌هایی که  جریان اصلاحات، هیچ کاندیدای قابل تأییدی ندارد به نظر من نه اینکه انتخابات را تحریم کند اما می‌تواند در آن حوزه‌ها مشارکت فعالی نداشته باشد. ما اصلاح‌طلبان در مجلس دهم آش نخورده و دهان سوخته شدیم یعنی فراکسیون امیدی تشکیل شد که با رهبری جریان اصلاح‌طلب، بسیار امیدبخش بود اما واقعا بعدا خود این جریان نتوانست، مسئولیت رفتار همه اعضای این فراکسیون را بر عهده بگیرد.

او درباره حضور برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در برخی حوزه‌ها و لزوم حمایت از آنها نیز گفت: اگر در  برخی از حوزه‌ها تعدادی چهره‌های اصلاح‌طلب حضور دارند، بهتر است در آن حوزه‌ها، یک فعالیت جدی صورت گیرد و در مجلس بعدی- اگر چهره‌هایی توانستند وارد مجلس شوند- می‌توان امید داشت حداقل یک فراکسیون کوچک تشکیل شود تا بتواند به صورت فعال و موثر، حرف مردم را بزند، این شاید تنها کاری باشد که می‌توان انجام داد.

احمد شیرزاد درباره تائید صلاحیت رسایی و به ویژه زاکانی با وجود داشتن پرونده محکومیت عنوان کرد: امیدوارم حرکتی که منجر به مجلس دهم شد، ادامه پیدا کند. به عبارت دیگر مردم حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که از ورود چهره‌های افراطی به مجلس جلوگیری کنند چراکه مجلس کم خاصیت بهتر از مجلسی است که آلت دست تعداد معدودی عناصر پرهیاهو و پرسر و صدا شود. از این رو می‌توان چنین امیدی داشت. به هر حال جریان‌های، این چهره‌های افراطی ممکن است آن چنان رفتار نادرستی از خودشان نشان دهند که خود جریان اصولگرا و بزرگان کشور به کرات مجبور شوند آنها را سرجای خود بنشانند، یعنی بیش از اینکه بخواهند برای اصلاح‌طلبان دردسری شوند، برای خود نظام  دردسر خواهند بود. من امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و  در عین حال خیلی هم نباید فکر کنیم که اینها می‌توانند زمین را به آسمان بدوزند یا برعکس و اگر 5 نماینده قوی و قدر مثل مجلس ششم در مجلس باشد، عناصر افراطی نمی‌توانند کاری کنند. بنابراین در شرایطی ممکن است این چهره‌ها، بتوانند در مجلس جولان دهند که در مقابل‌شان چهره قوی حضور نداشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به نظر من جایی که اصلاح‌طلبان امکان فعالیت ندارند یعنی کاندیدایی ندارند که دورش جمع شوند بهتر است دور چهره‌های ضعیف نیز جمع نشوند. حتی به نظر  من اگر چهره‌های اصولگرایی که به لحاظ  شخصیتی و سلامت اخلاقی قابل اتکا حضور داشته باشند می‌توان با آنها به نوعی ائتلاف کرد، مثل آقای مطهری و  کسانی که حداقل جوانمرد و آزادمرد باشند ولی به شکل یک ائتلاف سیاسی با برخی از چهره‌های اصولگرا من توصیه نمی‌کنم. در حوزه‌هایی که کاندیدای مناسبی از طرف جریان اصلاح طلب حضور دارند باید محکم و جدی از آن حمایت کرد و در جاهایی که حضور ندارند، بهتر است اجازه دهیم همان‌هایی که هستند خودشان با هم رقابت کنند و  اگر کاندیدایی اصولگرا است، باید مسئولیت آن را بپذیرد و اگر هم کاندیداهایی  باشند که هیچ پیشینه سیاسی مشخصی ندارند، باید شورای نگهبان مسئولیتش را بر عهده بگیرد.

او در پایان تاکید کرد: در انتخابات ثبت‌نام نکردم اما شنیدم برخی از دوستانی که در شهرستان‌ها ثبت‌نام کردند اکنون به جرم رفاقت و مصاحبت با بنده و آقای مزروعی رد صلاحیت شدند، حال چه برسد به ما!!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز