معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به برنا:

مکانیسم ماشه به معنای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۵:۳۴:۱۸
کد خبر: ۹۵۲۷۱۴
مکانیسم ماشه به معنای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد که مکانیسم ماشه به معنای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی برنا در مورد فعال شدن مکانیسم ماشه و احتمال خروج ایران از برجام  اضافه کرد: مکانیسم ماشه به معنای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیست. کاری که اروپا کرده است، فعال کردن مکانیسم حل اختلاف طبق بند ۳۶ است. ما اعتقاد داریم که اروپا این مکانیسم را نمی تواند فعال کند، چرا که ما ابتدا آن را فعال کرده و به پایان رساندیم.

عراقچی تاکید کرد: روسیه و چین هم با ما موافق هستند و همه معتقدیم اروپا نمی تواند از این بند استفاده کند. کار ما در کاهش تعهدات، اقدام جبرانی بود و اروپا نمی تواند در قبال کار ما اقدامی جبرانی کند. هنوز اتفاقی نیافتاده که ما تصمیم بگیرم. جمهوری اسلامی تصمیمات درست را در زمان و مکان مناسب می گیرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در مورد پیامدهای منطقه ای ترور سردار سلیمانی اضافه کرد: تحول راهبردی جدیدی در منطقه صورت گرفته است. این موضوع در اشکال مختلف خود را نشان داده است. محاسبات امنیتی جدید در کشورهای منطقه نیز به همین دلیل است.

عراقچی تاکید کرد: کشورهایی که خود را زیر چتر حمایتی آمریکا می دیدند، عدم پاسخ و انفعال آمریکا را در حمله به عین الاسد را دیدند. کشورها مجبور به تجدیدنظر در محاسبات امنیتی خود هستند و ما شاهد این تجدید نظرها هستیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در مورد اقدام حقوقی که در سازمان ملل در زمینه ترور شهید سلیمانی انجام گرفته اضافه کرد: ما بلافاصله بعد از حادثه ترور به رییس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل نامه نوشتیم. بخش حقوقی وزارت خارجه، بخش حقوقی ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای امنیت ملی در حال پیگیری موضوع هستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در مورد سفر امیر قطر به تهران اضافه کرد: سفر امیر قطر از قبل برنامه ریزی شده بود، البته زمانش مشخص نبود. سفری مهم بود و رایزنی هایی باید صورت می‌گرفت. دوستان قطری اصرار داشتند که اجازه نمی دهند از خاکشان علیه ایران اقدامی شود. این قبیل رایزنی ها عادی است و موضوعات دیگر از قبیل پرداخت پول شایعه است.

عراقچی تاکید کرد: وزارت امور خارجه تحولات منطقه را به دقت دنبال می کند. همه بخش های مختلف کشور از سیاسی و نظامی در حال پیگیری تحولات هستند. تحولات ژئوپلیتکی ماندگار هستند و در سال های پیش رو، اثرات آن را خواهیم دید.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره موضوع مذاکره با امریکا اضافه کرد: بحث مذاکره با آمریکا محاسبات خود را دارد و بر اساس منافع کلان ملی کشور تصمیم گرفته می شود. پیش از ترور سردار سلیمانی ما گفته بودیم که تا زمان باقی ماندن فشار حداکثری آمریکا، مذاکره موضوعیتی ندارد. از شروع سیاست فشار حداکثری امریکا، سیاست ما عدم مذاکره با آمریکا بوده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره بحث شکایت عراق از ایران در موضوع حمله به عین الاسد اضافه کرد: این موضوع صحت دارد. دولت عراق بر اساس کار حقوقی روتین این کار را انجام داده و هم حمله آمریکا و هم اقدام ایران را به اطلاع سازمان ملل رسانده اند. ما در حال رایزنی با دوستان عراقی هستیم.

عراقچی تاکید کرد: عراق باید از تمامیت ارضی خود دفاع کند و ما به آن احترام می گذاریم. اینکه تجاوزی به آن کشور صورت گرفته را قبول نداریم و پاسخ حقوقی به آن خواهیم داد.

وی اعلام کرد: شرایط ناشی از اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی شرایط ویژه ای داشت و بر اساس آن عمل شد.

معاون وزیر امور خارجه درباره موافقت روسیه با پیوستن ایران به شانگهای گفت: روسیه یک قدرت بزرگ بین المللی است. روسیه در سال های اخیر جایگاه محکم تر در منطقه غرب آسیا پیدا کرده و سیاست خارجی فعالی را دنبال می کند. همکاری میان تهران و مسکو در سال های اخیر در موضوعات متعدد بیشتر شده که روند آستانه هم، در همین زمینه است.

عراقچی تصریح کرد: روسیه جایگاه قبلی خود را در منطقه بازیافته و به جز سوریه، مسکو با دیگر کشورها هم مذاکراتی داشته است و ما از آن، برای صلح در منطقه استقبال می کنیم. ما سال ها است که تقاضای عضویت در پیمان شانگهای داشته ایم و روسیه به عنوان رییس، دید مثبتی به پیوستن ایران دارد. امیدواریم مذاکره به پیوستن ما در سال جاری منجر شود.

«حسین امیرعبدالهیان»، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس، در پاسخ به سوالی در زمینه تحلیل رفتار کشورهای عربی بعد از ترور سردار سلیمانی اضافه کرد: اقدامات ایران در ساقط کردن پهپاد آمریکا و حمله پایگاه عین الاسد مخالف، توافق ترامپ با کشورهای عربی و به خصوص عربستان و امارات بود و هیبت خامنه آنها را هوشیار کرد.

امیرعبدالهیان بیان کرد: در آینده نه چندان دور شاهد رفتار بهتر و روشن تری میان ایران و کشورهای عربی خواهیم بود. بعد از قطع رابطه میان تهران و‌ ریاض ما با عربستان مقابله به مثل نکردیم. آنها هستند که باید انتخاب کنند و تحولات اخیر می تواند به بازگشت روابط ایران با این کشورها به حالت طبیعی کمک کند.

وی اضافه کرد: الان زمینه برای حرکت به سمت ایده ایران که همیشه از ابتدا اعلام می شده یعنی ابتکار جمعی برای تامین امنیت منطقه ای فراهم است. امیدواریم کشورهای منطقه در این راستا عمل کنند.

امیرعبدالهیان در مورد بیانیه سید حسن نصرالله در مورد انتقام محور‌ مقاومت در همه نقاط عالم اعلام کرد: سردار سلیمانی متعلق به همه بوده و آنها در راستای خروج امریکا از منطقه اقدامات خود را فارغ از خواست ایران، انجام می دهند.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس در مورد اهداف سفر سردار سلیمانی به عراق اضافه کرد: سردار سلیمانی ماموریتی که دنبال می کرد، تک بعدی نبود. از چند ماه پیش در موضوعات متعددی از جمله یمن، پیام هایی رد و بدل می شد. برخی از این موضوعات در کنار وزارت خارجه، سردار سلیمانی ورود داشتند.

امیرعبدالهیان بیان کرد: در موضوعاتی مانند عربستان افرادی مثل عادل عبدل المهدی کارهایی کردند تا تنش زدایی شود و همانگونه که نخست وزیر عراق گفنند، سفر سردار سلیمانی برای همین موضوع بوده است.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: من پیش از این به دلیل تجاربی که داشتم، متصور بودم روسیه در دقیقه آخر هم پیمانان خود را فراموش می کند. ولی باید بگویم که روسیه پوتین با روسیه قبل از پوتین متفاوت است. می گویم که ما می توانیم با این کشور در مسایلی فراتر از سوریه همکاری کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز