تاکید پوتین بر توقف درگیری و برقراری آتش بس در لیبی

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۸:۲۰:۵۶
کد خبر: ۹۵۲۷۸۲
تاکید پوتین بر توقف درگیری و برقراری آتش بس در لیبی
"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه در ملاقات با "رجب طیب اردوغان" همتای ترک خود ، بر درخواست از طرف های بحران لیبی برای پذیرش آتش بس و متوقف کردن درگیری، تاکید کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری تاس از برلین؛ پوتین در حاشیه نشست صلح لیبی، همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات درباره این کشور شمال آفریقا تا پایان درگیری ها و بحران ادامه یابد.

پوتین افزود: روسیه و ترکیه درباره مسائل اصلی سیاست های بین المللی و به ویژه منطقه ای مانند سوریه، برنامه هسته ای ایران و درگیری های لیبی، همکاری های موثری می کنند.

وی همچنین از موضع "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان در باره حل و فصل بحران لیبی حمایت کرد.

خبرگزاری رویترز از برلین گزارش داد: پوتین روز یکشنبه همچنین ابراز امیدواری کرد که کنفرانس صلح لیبی در برلین، پیشرفت‌ های بیشتری را برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور به‌ ارمغان آورد.

‌پوتین قبل از دیدار با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه این کنفرانس گفت: امیدمان را در مورد ادامه این مذاکرات و حل درگیری ها از دست نمی دهیم.

رئیس جمهوری روسیه با اعلام این مطلب که تلاش های مسکو برای برقراری صلح در لیبی، نتایج اولیه را به بار آورده است، ‌ یادآور شد که روسیه و ترکیه با درخواست از جناح های رقیب در لیبی برای متوقف کردن جنگ و درگیری، گام بسیار خوبی برداشته اند و از اقدامات نظامی بیشتر در لیبی، جلوگیری شده است.

کنفرانس صلح لیبی روز یکشنبه با حضور سران جناح‌ های رقیب این کشور در برلین آغاز به کار کرد. "خلیفه حفتر" فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» و "فائز السراج" نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی در این کنفرانس حضور دارند.                      

پوتین، ‌سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اردوغان، ‌ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، ‌ مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و دنیس ساسو انگوسو رئیس جمهوری کنگو از دیگر شرکت کنندگان در این کنفرانس هستند. انتظار می رود که در پیش نویس بیانیه نهایی این کنفرانس بر تشکیل چهار گروه فنی به منظور نظارت بر تصمیمات اتخاذ شده در این نشست تاکید شود.

در این کنفرانس از طرف های درگیر در لیبی خواسته می شود از حمله به تاسیسات نفتی این کشور خودداری کنند.

تدابیر امنیتی در برلین در جریان این کنفرانس شدت یافته است. حدود ۸۰۰ خبرنگار از سراسر جهان، کنفرانس صلح لیبی در برلین را پوشش خبری می دهند.

 لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری "معمر القذافی" دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌ با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. 

یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن "عبدالله الثنی" است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر از وی حمایت می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز