سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزیر راه پیام روحانی را به رئیس جمهور اوکراین می‌رساند/ظریف در مجمع جهانی اقتصاد شرکت نمی‌کند/ اعلام آمادگی سوییس برای انجام تبادلات دوستانه با ایران

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۰:۲۱:۰۲
کد خبر: ۹۵۲۹۳۳
وزیر راه پیام روحانی را به رئیس جمهور اوکراین می‌رساند/ظریف در مجمع جهانی اقتصاد شرکت نمی‌کند/ اعلام آمادگی سوییس برای انجام تبادلات دوستانه با ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:به رغم دعوت رسمی، برنامه تنظیمی اصلیو توافق شده را به هم زدند، بنابراین این سفر انجام نمی شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، « سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه گفت: قرار بود ظریف به سوییس برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به داوس برود ، به رغم دعوت رسمی، برنامه تنظیمی اصلی و توافق شده را به هم زدند، بنابراین این سفر انجام نمی شود.

موسوی در رابطه با سفر وزیر راه به اوکراین افزود: هفته آینده رییس دومای روسیه به ایران می آید و در چارچوب همکاریهای دو جانبه مذاکراتی خواهند داشت. وزیر راه و شهرسازی امروز به اوکراین می‌رود.او حامل پیام رییس جمهور ایران به رییس جمهور اوکراین است و تمرکز سفر بر سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی است. 

او در رابطه با محور مذارکرات با وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران حول محور مسایل منطقه بود. وزیر امور خارجه ونزویلا امروز با وزیر امور خارجه دیدار می‌کند. 

موسوی در مورد نحوه رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: هنوز درباره جلوگیری از بازدید آژانس و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل إلحاقی به نتیجه نرسیده‌ایم.

از هرجا توطئه‌ای علیه مقام‌های ایران صورت بگیرد، ما آن مکان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عنوان کرد: اقدام ایران در حمله به پایگاه عین الاسد به اطلاع دولت عراق رسیده بود. امنیت عراق برای ایران بسیار مهم است، همواره مخالف دخالت خارجی در عراق بودیم. هرگونه کمک ایران به عراق ( در مبارزه با داعش) به دعوت دولت عراق بوده‌است و اعلام کرده‌ بودیم از هرجا توطئه‌ای علیه مقام‌های ایران صورت بگیرد، ما آن مکان را هدف قرار می‌دهیم.

موسوی در رابطه با سفر اخیر امیر قطر به ایران مطرح کرد:امیر قطر برای نخستین بار پس از به قدرت رسیدن به ایران آمد و گفت‌وگوهای مثبت و با اهمیت درخصوص مناسبات منطقه‌ای و دوجانبه‌ای انجام شد. 

اعلام آمادگی سوییس برای انجام تبادلات دوستانه با ایران

او با بیان اینکه «مقام یکی از کشورهای منطقه به احتمال قوی فردا به تهران می‌آید.» افزود: ظریف 20 گفت‌وگوی تلفنی عمدتا با همتایان خود انجام داد، این گفت‌وگوها عمدتا حول ترور سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی انجام شده است.

سخنگوی وزارت تصریح کرد: امور خارجه سوییس اعلام آمادگی کرد، تا تبادلات بشر دوستانه با ایران راهاندازی کند و این اقدام صورت گرفت. ما در تولید دارو خودکفا هستیم اما بخش کوچکی از آن را شاید تکنولوژی آن را هم داشته باشیم اما چون تولید به صرفه نیست، وارد می کنیم. این مکانیزم با سوییس طراحی شده و در حال انجام است.

موسوی در رابطه با فعال شدن مکانیسم ماشه از طرف اروپا گفت: تا زمانی که اروپا پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، چشم اندازی نمی‌بینم و به نظر نمی‌رسد باتوجه به ریسکی که این اقدام دارد دست به چنین کاری بزنند و اگر چنین کاری کنند بلدیم چه کار کنیم.

ایران در رابطه با آلبانی اقدام متقابل را در پیش می‌گیرد

او در خصوص اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی خاطرنشان کرد: احساس میکنیم دولت آلبانی دچار خطای پی در پی می‌‍شود. برخی اتفاقات برای اینها سوءتفاهم ایجاد می‌کند. لذا اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی را محکوم میکنیم و توصیه می‌کنیم روابط خود را با ایران حفظ کنند چراکه روندی که پیش گرفته‌اند سازنده نیست. تصمیماتی از سوی ما برای اقدام متقابل، مدنظر و در حال نهائی شدن است.

درخواست ایران برای راه اندازی بخش کنسولی از طرف کانادا نادیده گرفته شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با  دیدار ظریف با همتای کانادایی خود، اظهار کرد: درباره از سرگیری روابط میان ایران و کانادا در دیدار وزرای خارجه دو کشور صحبت نشد. به وزیر خارجه کانادا گفتیم افرادی که در هواپیمای اکراینی بودند، بیشتر ایرانی بودند. ما بارها اعلام کردیم بخش کنسولی دو کشور برای رفاه هموطنان ایرانی ایجاد شود اما این درخواست ها از طرف دولت کانادا نادیده گرفته شده و الان کاسه داغ تَر از آش شدهاند لذا باید خدمات کنسولی ارائه شود.

موسوی در رابطه با خودداری برخی ایرلاین‌ها در استفاده از آسمان ایران تصریح کرد: یک سری اقدامات برای بازگشت ایرلاینها شده است و با گذر زمان متوجه خواهند شد که آسمان ایران و ایران امنیت دارد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته درباره هواپیمای اوکراینی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران که اعلام کرده براساس خطای انسانی این اتفاق ناگوار رخ داده گام مهمی بود و طبیعتا بعد از این اعلام برخی مسئولیت ها متوجه ایران است که در رایزنی هایی که در داخل انجام می دهیم و همینطور با کشورهایی که در این زمینه ذیربط هستند و ایران از همان ابتدای بحران اعلام کردیم که آماده همکاری هستیم و برای خیلی از مقامات خارجی روادید صادر کردیم. اکثریت قریب به اتفاق این جانباختگان ایرانی بودند و دولت و ملت ایران از این بابت متأسف است، ما پیگیر مسائلی هستیم که به خانواده های جانباختگان ایرانی مربوط است. کشورهایی که اتباعشان در هواپیما بودند دسترسی های کنسولی و ویزا برای تیم های فنی و تحقیقاتی آنها صادر کردیم . گفتگوهایی بین ایران و اوکراین در جریان است و بقیه کشورها به خاطر اتباعی که داشتند که تأکید می کنم بیشتر اتباع ایرانی هستند و در دیدار با وزیر خارجه کانادا اعلام کردیم که ما اینها را اتباع خود می دانیم و تابعیت دوگانه را نمی پذیریم عزادار اصلی خود ما هستیم و البته عزادار اتباع خارجی هم هستیم. باید ابعاد و جزییات حادثه و نکات فنی و حقوقی آن روشن شود و ایران گفته آماده همه گونه همکاری در این زمینه است. امیدوارم بقیه کشورها از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنند چون چیزی عایدشان نمی شود.

اقدام سفیر انگلیس خلاف شئون دیپلماتیک و نامتعارف بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره کاهش روابط با انگلیس گفت: اقدام سفیر انگلیس خلاف شئون دیپلماتیک و نامتعارف بود و در این زمینه شکی نیست. وزارت خارجه آن را احضار و به شدت به ایشان و دولت انگلیس اعتراض کرد و ظریف و عراقچی توئیت های تند داشتند و بیانیه محکمی نیز وزارت خارجه صادر کرد. این اقدام سفیر انگلیس واقعا غیرقابل قبول و خلاف مقررات بین المللی بود و مشکوک بوده و احساس می کنیم نوعی تعمد در آن بوده است و مردم ما هم با توجه به سوابقی که از این رژیم داشتند مطالباتی داشتند که این مطالبات در جای خود دیده شده است ولی روندهای دیپلماتیک آداب و روش های خودش را دارد و این کار دارد انجام می شود و ایشان ترجیح داده ایران را ترک کند نمی دانیم موقت است یا برمی گردد

بعد از اعتراض به اقدام غیر دیپلماتیک وزیر خارجه انگلیس، انها متعاقبا بعیدی‌نژآد را فراخواندند 

او ضمن تایید احضار سفیر ایران به وزارت خارجه انگلیس گفت: بعد از اینکه ما اعتراض تندی به اقدام غیر دیپلماتیک وزیر خارجه انگلیس در تهران کردیم، انها متعاقبا سفیر ایران را فراخواندند. انگلیس احساس کرد در برابر اقدام ما باید کاری کند و حرف هایی که علنا گفته بودند بار دیگر در حضور بعیدی نژاد مطرح کردند. ما درباره اقدام وزیر خارجه انگلیس بیانیه‌ای مهمی دادیم و مبنای ما، همان است.

وی درباره همکاری برخی کشورها در منطقه یا رژیم صهیونیستی در همراهی با آمریکا در ترور سردار سلیمانی گفت: این بحث مختص دوستان امنیتی و نظامی است و اگر به نتیجه برسند کشور یا رژیمی در منطقه همکاری داشته و به این اقدام بزدلانه و زبونانه کمک کرده است، تاوانش را خواهد داد.

ما تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسیم

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: ما تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسیم و این قربانیان را ایرانی می دانیم. صاحب عزای اصلی ما هستیم و ملت ایران جوانان و مردم خود را در اثر خطای سهوی انسانی که انجام شده است پیگیر حقوق جانباختگان خواهد بود و دو تابعیتی بودن نه تنها مانعی نیست بلکه دست ما را بازتر می کند که حقوق آنها را بهتر استیفا کنیم.

وزارت خارجه نه تصمیم‌گیر درباره FATF است و نه می‌تواند کاری کند

موسوی با اشاره به تصویب نشدن FATF گفت:  وزارت خارجه نه تصمیم‌گیر است و نه می‌تواند کاری کند. وزارت خارجه هر آنچه می‌دانست به نهادهای تصمیم‌گیر منتقل کرده است. جلسات توجیهی همراه با وزارت اقتصاد با بخش‌های مختلف از جمله مجمع تشخیص داشته‌ایم که عواقب و نگرانی‌ها را اعلام کردیم.  به دلیل مسائل مختلفی که پیش آمده، آنها به جمع‌بندی نرسیده‌اند. نمی‌دانم چقدر وقت داریم اما کشور درگیر مسائلی است که علیرغم اهمیت این اولویت به آن پرداخته نشده است. امیدواریم تصمیم‌گیران، مصلحت کشور را به صورت دقیق و جدی مورد ملاحظه قرار دهند تا از این گذرگاه عبور کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات نخست‌ وزیر انگلیس مبنی بر توافق ترامپ اظهار داشت: همین که اسم یک فرد بر توافق گذشته می‌شود، نشان می‌دهد با شرایط آشنا نیستند. توافق با فرد معنا ندارد. ایران با اوباما توافق نکرد. وزیر خارجه ایران با جان کری دیدار نکرد بلکه با نماینده دولت آمریکا کرد و هر تعهدی که داده شد، تعهد دولت این کشور است.  

برجام می‌تواند نجات یابد در صورتی که همه طرف‌ها به آن پایبند باشند

موسوی با بیان اینکه اظهارات جانسون که با ذوق‌زدگی ترامپ همراه شد، برای ما قابل اعتنا نیست، تصریح کرد: برجام می‌تواند نجات یابد در صورتی که همه طرف‌ها به آن پایبند باشند و حتی آمریکا هم می‌تواند به آن بازگردد. فکر نمی‌کنم ایران آمادگی داشته باشد با شرایطی که آنها در نظرشان است، مذاکره کند. توصیه ما این است که به این توافق پایبند باشند.  در ملاقات‌هایی که ظریف با نمایندگان کشورهای اروپایی به ویژه جوزپ بورل به عنوان هماهنگ‌کننده عالی اتحادیه اروپا داشته است، نقش اروپا در حفظ برجام را یادآوری کردیم. ما به رغم خباثتی که در برخی از کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم درب مذاکره با آنها بسته نشده است و توپ در زمین این کشورها است. با وجود بیانیه‌ها و اظهاراتی که اروپایی‌ها می‌کنند باید به تعهداتشان عمل کنند.  آنها در جریان نقطه نظرات ما هستند و ابتکارات ما به آنها انتقال داده شده است. اگر نیاز به اراده است، باید از طرف آنها باشد آنها هستند که باید تصمیم بگیرند می‌خواهند مستقل باشند یا به حرف قلدری مانند آمریکا گوش کنند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور نظامی کره جنوبی در خلیج فارس عنوان کرد: دولت کره جنوبی به ما اعلام کرد که می‌خواهد بخشی از ناوگان نظامی‌اش که در منطقه عدن است، به منطقه بیاورد که خارج از ائتلاف آمریکا است. ما اعلام کردیم این اقدام برای ما غیرقابل قبول بوده و همسویی با ماجراجویی آمریکا است و شایسته روابط دیرینه، قدیمی و دوستانه ما با کره جنوبی نیست. پیوندهای زیادی با کره جنوبی وجود دارد ولی این اقدام کره جنوبی را سازنده نیست. اقداماتی در سطح دیپلماتیک شروع کردیم که اگر نهایی و عملی شود، تصمیمات مقتضی را می‌گیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز