یک فعال سیاسی اصولگرا:

مطهری هزینه انتقاد به شورای نگهبان را پرداخت می‌کند/ پایداری‌ها مقصر شکست اصولگرایان در تهران خواهند بود/ زاکانی و رسایی برایم جایگاهی ندارند

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۴:۵۸:۵۴
کد خبر: ۹۵۳۳۲۰
مطهری هزینه انتقاد به شورای نگهبان را پرداخت می‌کند/ پایداری‌ها مقصر شکست اصولگرایان در تهران خواهند بود/ زاکانی و رسایی برایم جایگاهی ندارند
یک فعال سیاسی اصولگرا گفـت: کار سیاسی، هزینه‌های خودش را دارد و مطهری نباید توقع داشته باشد از شورای نگهبان ایراد بگیرد و بعد شورای نگهبان او را تأیید کند!

«حسین کنعانی مقدم»، فعال سیاسی اصولگرا و دبیر کل حزب سبز، در پاسخ به این سوال که با وجود رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان، با مجلس یک دست اصولگرا چه خواهید کرد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: هنوز معلوم نیست تکلیف مجلس چه می‌شود. چون معلوم نیست جناح‌های مختلف سیاسی چه زمانی وارد عرصه سیاست و عرصه انتخابات شوند.

 سلبریتی‌های سیاسی در جناح اصولگرا و اصلاح‌طلبان نیز رد صلاحیت شدند

او در پاسخ به این سوال که به هر حال 50 درصد راه برای اصولگرایان هموار شده است چراکه بسیاری از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند. به ویژه اینکه ردصلاحیت‌ شده‌های مجلس یازدهم بیشتر از مجلس ششم است، بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای داشتیم و آمارهایی که  ارائه می‌دادند از شهرستان‌ها، خود ما اصولگرایان الان در برخی از شهرستان‌ها فرد کاندیدا نداریم چراکه رد صلاحیت شدند. از این رو هنوز نتوانستیم جایگزینی پیدا کنیم. فکر می‌کنم در حال حاضر فضای رقابتی و  مظلوم‌نمایی حاکم است بدین گونه که هرکسی می‌خواهد بگوید من رأی نداشتم و نتواستم. به نظر من چهره‌های جدید موثرتر خواهند بود. بعضی سلبریتی‌های سیاسی در جناح اصولگرا و اصلاح‌طلبان نیز رد صلاحیت شدند اما اینها در ترکیب مجلس چندان تأثیری نمی‌گذارد. از این رو شاید فرصتی باشد جوانان و چهره‌های جدید زودتر وارد عرصه انتخابات شوند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا زاکانی و رسایی جزو جوانان مجلس آینده خواهند بود؟ تصریح کرد: خیر. بنده اتفاقا درباره تایید صلاحیت شدن آنها سوال کردم و به من گفته شد که رسایی که قبلا رد صلاحیت شده بوده، مثل اینکه بعدها دادگاهش تشکیل شده و رفع اتهام از او شده است. به عنوان استعلام‌های چهارگانه، بنده ممکن است رأی به اینها ندهم. مثلا در جریان اصولگرایی، این دو فرد برای من جایگاهی ندارند اما اینکه بخواهیم بگوییم فلانی تأیید شده یا خیر، باید گفت که مجلس قائم به شخص نیست و نمی‌توانیم بگوییم با یکی دو نفر آسمان پرستاره می‌شود و یا اگر کم شوند، مشکل پیدا می‌کند.

شورای نگهبان نباید بدون حکم دادگاهی، کسی را رد صلاحیت کند

این فعال سیاسی اصولگرا در این باره که شورای نگهبان گفته است رد صلاحیت‌ها به خاطر مسائل اقتصادی بوده است. حال آیا نماینده‌هایی که ردصلاحیت شدند همه آنها به خاطر فساد اقتصادی رد شده‌اند؟ چراکه ممکن است محکومیت اقتصادی آنها قطعی نباشد این ابهامی است که شورای نگهبان هنوز آن را برطرف نکرده و نمی‌خواهد برطرف کند و حتی آقای لاریجانی به آقای کدخدایی در این باره انتقاد داشتند؟ توضیح داد:  اعتقادم براین بود کسانی که نماینده مجلس هستند شورای نگهبان باید روی کارکرد و کارنامه عملیاتی‌شان در دوره نمایندگی‌شان در مجلس‌ نظر دهد. از این رو رویه  بدینگونه نباشد چون یک فرد 4 سال نماینده بوده بدون اینکه کارنامه‌اش مورد توجه قرار گیرد از نظر عملکردی رد صلاحیت شود. این دوره به نظر می‌رسد که شورای نگهبان روی عملکرد نماینده‌ها دست گذاشته و کاری ندارد آن فرد وزیر یا معاون وزیر بوده است.  به هر حال آن زمان که وزیر یا معاون وزیر بوده عملکردش چگونه بوده و یا چقدر  واقعیت‌های آن با چیزی که نشان می‌دهد تطبیق دارد. قاعدتا اگر پرونده مفاسد اقتصادی هم  مطرح باشد شورای نگهبان باید براساس  حکم دادگاه آنها را رد صلاحیت کند نه اینکه  شایعه شده باشد که فلانی فساد اقتصادی داشته است. پشت هر رد صلاحیتی باید حتما یک حکم دادگاهی یا استعلامی وجود داشته باشد تا شورای نگهبان بتواند براساس آنها،  کاندیداها را بررسی و درباره آنها اظهار نظر کند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما این اتفاق افتاده است یا خیر؟ گفت: ممکن است این موارد هم باشند. در دوره چهار ساله عملکردشان ممکن است اقداماتی انجام داده باشند. البته نظر بنده این بود که کمیته‌ای که در مجلس هست و مسئولیت نظارت بر  عملکرد نمایندگان را دارد باید مرجعی برای استعلام باشد و شورای نگهبان باید از آنجا استعلام دریافت می‌‌کرد. بدین گونه که در عین حال اگر نماینده‌ای مرتکب خطا شد، باید جلوی خطاهایش گرفته شود نه اینکه اجازه دهند دوباره کاندیدا شود. نماینده‌ای اگر فساد اقتصادی مرتکب شده نمایندگی‌اش زیر سوال است.

فیلترهای شورای نگهبان زیر سوال است

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان با رد صلاحیت کردن بسیاری از نماینده‌ها، فیلتر عبور این نماینده‌ها که توسط شورای نگهبان انجام می‌شود را زیرسوال نبرده است، بیان کرد: بله همینطور است. این نشان می‌دهد که در دوره‌های قبل انتخاب و تأییدیه‌هایی داشتیم که دارای بررسی عمیق نبوده یعنی فقط ظاهر قضیه را بررسی و فرد را تأیید کردند این در حالی است که برخی افراد، فرصت لازم را با این تایید شدن پیدا کرده و از قدرتش سواستفاده کرده و دچار خلاف شده است.

مطهری هزینه کار سیاسی‌اش را پرداخت کرد

او در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد ردصلاحیت شدن مطهری چیست؟ گفت: مکانیزم شورای نگهبان این گونه است که ابتدا چهار استعلام  از مراجع چهارگانه می‌گیرد. بعد از این استعلام چهارگانه، یک بررسی هم خود شواری نگهبان طبق گزارش هیئت نظارت انجام می‌دهد. بعد از تک تک افراد رأی گیری می‌کند و به یک رأی اجماعی می‌رسند. این بررسی‌ها در مورد نمایندگان تهران دقیقتر صورت می‌گیرد. به هر حال  مطهری در خصوص رفتارهایی که داشته، چه مردمی بوده و چه رک بوده و بدون ملاحظه حرف‌هایی را زده است. به هر حال کار سیاسی، هزینه‌های خودش را دارد و او نباید توقع داشته باشد از شورای نگهبان  ایراد بگیرد و بعد شورای نگهبان او را تأیید کند!

-به هر حال نماینده باید انتقاد کند!

البته نماینده‌ای که انتقاد نکند اصلا نماینده نیست. به هر حال کار سیاسی هزینه‌های خاص خودش را دارد.

- یعنی  اقای مطهری دارند هزینه کار خودشان یعنی انتقاد را می‌پردازند؟

بله.

- شما دبیر کل حزب سبز هستید از حزب شما در مجموع چند نفر شرکت کردند، چند نفر رد شدند یا تأیید شدند؟

ما نزدیک 22 نفر اختصاصی داشتیم. تعدادی را نیز مورد حمایت قرار دادیم. اکثرا کسانی که در لیست‌ ما بودند تأیید صلاحیت و  به شورای ائتلاف معرفی شدند. بنده در جلسات جامعه روحانیت مبارز حضور دارم که در خصوص مسائل  کشور  فعالیت می‌‌کند.

ایا پایداری ها لیست جداگانه ارائه خواهند کرد؟

 پایداری‌ها ممکن است لیست جدا بدهند اما به اسم اصولگرایان دیگر نمی‌توانند لیست بدهند. جبهه پایداری هم هنوز مجوز رسمی از وزارت کشور ندارد. از این رو به اسم پایداری نمی‌تواند لیست بدهد بلکه ممکن است به اسم‌های دیگر، لیست بدهد که با مسئولیت خودشان اما اگر اصولگرایان در تهران شکست بخورند به هر حال تعدادی مقصر باید وجود داشته باشد که چرا شکست خوردند. به هر حال جبهه پایداری یکی از جریاناتی است که به وحدت و انسجام جریان اصولگرایی  خدشه وارد می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز