کارشناس مسائل روسیه مطرح کرد:

نارضایتی نسبت به عملکرد مدودف یکی از دلایل تغییر است/ «میشوتسین» چهره شناخته شده‌ای در روسیه نیست

۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۱۰:۱۴:۰۱
کد خبر: ۹۵۴۲۶۹
نارضایتی نسبت به عملکرد مدودف یکی از دلایل تغییر است/ «میشوتسین» چهره شناخته شده‌ای در روسیه نیست
کارشناس مسائل روسیه گفت: با اصلاح قانون اساسی روسیه امکان دارد پوتین ریاست شورای دولتی که تقریبا نقشی شبیه رهبری دارد، را به عهده بگیرد.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل روسیه، در خصوص استعفای «دیمیتری مدودوف» و دستور پوتین به میشوتسین مبنی بر تشکیل کابینه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این اقدام پوتین دارای دو وجه است؛ یک وجه مربوط به گذشته و آن چیزی که تا به امروز اتفاق افتاده می‌شود و یک وجه هم با آینده ارتباط پیدا می‌کند. وجه گذشته در مورد عملکرد دولت مدودف به ویژه در سال‌های اخیر است. مدودف به دلیل انتقادهای گسترده‌‌ از سوی مخالفان، با کاهش محبوبیت در افکار عمومی مواجه شده بود.

او افزود: در نتیجه با توجه به نارضایتی که در سطح جامعه و همچنین احزاب مخالف از عملکرد مدودف و دولت او وجود داشت، پوتین سعی کرد با کنار گذاشتن او ضمن اینکه خودش را از اقدامات دولت مبرا کند، خود را حامی اصلاحات و خواسته‌های مردم نشان دهد.

بهمن با اشاره به اینکه «نارضایتی نسبت به عملکرد مدودف یکی از دلایل اصلی این تغییر و تحویل در دولت بود» تصریح کرد: وجه آینده اقدام پوتین به مسئله آینده سیاسی روسیه مرتبط می‌شود. با توجه به اینکه از سال 2024 دومین دوره ریاست جمهوری‌ پوتین به پایان می‌رسد این پرسش در جامعه و ساختار سیاسی روسیه مطرح است که میراث او، چگونه حفظ خواهد شد و چه کسی باید جایگزین پوتین شود. لذا به نظر می‌رسد روند اصلاحات قانون اساسی که توسط برخی از افراد آغاز شده، در این راستاست.

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: اگر قانون اساسی روسیه به سمت افزایش اختیارات نخست وزیر برود این احتمال وجود دارد که پوتین از منصب ریاست جمهوری به نخست‌وزیری نقل مکان کند و یا اینکه امکان دارد ریاست شورای دولتی که تقریبا نقشی شبیه رهبری دارد، را به عهده بگیرد. لذا به این دلیل که هنوز ابعاد و زوایای قانون اساسی پیشنهادی جدید و تغییرات آن مشخص نیست، نمی‌شود پیش‌بینی کرد که در آینده چه اتفاقاتی در روسیه خواهد افتاد.

بهمن با تاکید بر اینکه «هنوز جزئیاتی در مورد اصلاحات قانون‌اساسی منتشر نشده است» اظهار کرد: این احتمال وجود دارد دوره‌ای که میشوتسین به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده است، دوره‌ای برای گذار به سمت معرفی به عنوان جانشین پوتین باشد.

این کارشناس مسائل روسیه در ارزیابی مطرح شدن مدودف به عنوان رقیب پوتین ابراز کرد: به نظر می‌رسد با کنار گذاشته شدن مدودف از سمت نخست‌وزیری عمر حیاتی سیاسی‌ او در سطح بالای دولت روسیه به پایان رسیده است. بنابراین احتمال روی کار آمدن چهره‌های دیگری که حتی معروف نباشند، بسیار زیاد است. کمااینکه در سال 2008 که پوتین، مدودف را به عنوان نامزد جدید ریاست جمهوری معرفی کرد، چهره چندان شناخته شده‌‌ای نبود در همان دوره چهره‌ها و افراد شناخته‌شده‌تری وجود داشتند اما در نهایت قرعه به نام او افتاد.

بهمن با بیان اینکه «امکان دارد در آینده چهره‌هایی مطرح شوند که اساسا خیلی شناخته شده نیستند» تصریح کرد: خط مشی و شیوه انتخاب افراد از سوی پوتین نشان داده است به جای اینکه بخواهد از چهره‌های قدرتمند و ریشه‌دار در عرصه سیاسی روسیه استفاده کند، تمایل دارد سمت چهره‌های جدید و کم‌ترشناخته شده حرکت کند. به عنوان مثال همین نخست‌وزیری که به تازگی پوتین انتخاب کرده است، چهره چندان معروف و مطرحی در عرصه سیاسی روسیه نیست و چندان فعالیت سیاسی ریشه‌داری در روسیه، ندارد.

این کارشناس مسائل روسیه در رابطه با تاکید پوتین بر قانون ممنوعیت بیش از دو دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: براساس این بند هیچ فردی بیشتر از دو دوره نمی‌‌تواند در پست ریاست جمهوری قرار بگیرد. در واقع پوتین با این بند می‌خواهد این مسیر را ببندد و اجازه ندهد که کسی بیش از دو دوره در پست ریاست جمهوری باشد.

نظر شما